15 mei 2025, 00:03:20

Niet kunnen vliegen

Gestart door Ineke, 2 december 2002, 21:03:39

« vorige - volgende »

Ineke

Hoi,

Deze zomer kwam ik bij op de dierenafdeling bij intratuin een setje valken tegen. Eentje totaal wit en eentje grijs met een wit hoofd met grijze kuif. Ik was direct verkocht.  Navraag bleken ze beide al 8 jaar te zijn. Maar wat maakt dat uit. Ik zie ze liever bij mij buiten in de voliere dan in zo'n klein kooitje.
Al snel bleek dat de grijze niet goed kon vliegen.
Ik dacht in het begind dat het wel zou komen na veel oefening. Maar helaas het wordt steeds slechter. De laatste tijd komt hij niet meer van de grond. Ik al trapjes gemaakt zodat hij niet op de grond hoeft te zitten en zodat hij niet alleen hoeft te zitten wat hij/zij (?) is echt een setje samen met de witte.

Terug gaan naar intratuin heeft volgens mij geen nut. Het gaat mij niet om het geld en de valk terug geven omdat hij  niet kan vliegen, geen denken aan.

Zelf denk ik misschien dat hij vroeger verkeerd is gekortwiekt ofzo.
Hebben jullie misschien een idee hoe het kan komen en of ik er iets aan kan doen?

Het is echt zielig. Eerst kon hij nog via stokjes die wij op 30 cm van elkaar hadden geplaatst omhoog vliegen en bij de andere zitten. Maar dat kan hij niet meer. Hij kan alleen nog maar op een stokje komen door een trapje wat wij van kippengas hebben gemaakt.

ALvast bedankt voor de moeite.
Het is echt prettig om jullie zo als vraagbaak te hebben.

Groetjes,

Ineke

V_Valkie

ja,je kunt ze beter thuis hebben dan dat ze in een klein kooitje bij de Intratuin zitten.Mischien ...als ze al 8 jaar in een kooitje hebben gezeten ...het lijkt mij ook niet dat het personeel ze los laat vliegen..mischien is het valkje het vliegen verleerd.Zelf weet ik niet wat je daar aan kunt doen.

Nog veel succes met uw valkjes

gr. V_Valkie

Tara

Hoi Ineke,
vooraleer heb ik een vraagje; Heeft je valkje ergens pijn aan een vleugel of zijn vleugels? Als je het niet weet, moet je even lichtjes duwen op de vleugels. Niet te hard, want dan gaat hij zowieso schreeuwen en verslechter je het. Door het zitten in zo'n klein kooitje heeft de vogel het vliegen afgeleerd, zoals mijn Laiko het klimmen niet meer kon toen ik haar kreeg, maar dat is nog goed gekomen, trek de vleugels eens open, en kijk of alle slagpennen er nog zijn. Ik hoop dat je er wat mee bent en dat het beter word met je witmaskertje :)
Groetjes, Tara&co