1 mei 2025, 07:28:08

Wanneer zijn jongen zelfstandig?

Gestart door Don van den berg, 19 februari 2013, 22:12:37

« vorige - volgende »

Don van den berg

Hey allen, ik heb nu twee jongen van ongeveer 5 weken oud. Ze zijn al heftig aan het proberen te vliegen etc. Maar vraag me af of ik ze nu al bij de ouders weg kan halen. Ik werk gewoon fulltime dus zie alleen savonds Asse eruit zijn en in het weekend. Ik heb ze dus nog niet daadwerkelijk zelfstandig zien eten. Zou ik ze apart in een kooi moeten zetten en gewoon opletten of ze het voer en trosgierst zelf gaan eten? Of zal ik af moeten wachten? De een werd al een betje gepikt door de pop maar nu mist de ander ook wat veren... Ik hoor het graag van jullie. Groeten don

smiley

Hallo Don

De kleintje zijn pas zelfstandig rond de leeftijd van 7 weken .
Als ze uit het blok zijn dan worden ze nog een tweetal weken door hun vader gevoerd .
Dus verhuizen kunnen ze nog niet dat is veel te vroeg ,vanaf dat de jongen een week of 5/6 zijn willen de oudersen nieuw nest beginnen.
Daarom trekken ze bij de kleintjes de veertjes eruit ,dit geburt vaker en de veren groeien wel weer terug .
Wil je geen nieuw nest meer dan zal je de eieren en uit moeten halen of nep eitjes in de plaats ervoor leggen .
zorg voor extra trosgierst in de kooi en bruin brood ,blaadjer andijvie , eivoer ..
De kleintjes zullen er voorzichtig van gaan eten ...en worden dan langzaam zelfstandig.
Als ze 7 weken zijn kan je ze eventueel apart in een kooi zetten om te kijken of ze zelf eten ..
Je weegt ze eerst op een digitale keuken weegschaal en schrijf het gewicht op !!
Laat in de middag weeg je ze weer als ze afvallen zet je ze voor de avond en nacht weer even bij de ouders ..
Vader zal ze dan voeren en gaan ze de nacht in zonder een lege maag ..
Komen ze aan dan kan je ze apart houden van de ouders ,zelf doe ik ze enkele dagen steeds in de avond terug zetten .
Na een dag of 3 laat ik ze in de nacht ook apart ..als ze wel aangekomen zijn .....

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht