15 mei 2025, 22:06:44

legnood?

Gestart door buffel, 11 februari 2013, 09:25:48

« vorige - volgende »

Tiko1990

Citaat van: buffel op 11 februari 2013, 11:27:04
ik stel hier mijn vraag om info of advies te krijgen .. wat je ZELF kan doen ipv naar de dierenarts te gaan

ga jij zelf altijd naar de dokter als je ziek bent?
nou, ik mooi niet hoor

en moest ik voor élke "zieke" vogel naar de dierenarts gaan, ... het zou mij aardig wat geld kosten

en ja, wees gerust..het is niet dat ik in uw ogen "te gierig" ben, dat ik geen dierenvriend ben en mijn vogels ontzettend goed verzorg..maar een vogelarts..nee, in de natuur kunnen zieke vogels ook niet naar een vogelarts

vandaar mijn vraag naar info/advies over wat ik zélf kan doen om deze vogel zo goed mogelijk te verzorgen

Wat ben jij laks zeg, sorry dat ik het zeg. maar je zou jezelf eens moeten horen : als ik voor elke vogel moet gaan gaat het me aardig wat kosten... Ja dan moet je niet aan zoveel dieren beginnen!

Je moet niet vergeten dat het levende wezens zijn die ook gevoel hebben. En je zou er goed voor moeten zorgen omdat ze wel afhankelijk van jou zijn.

Mijn ouders hebben een vogel en die had hetzelfde. Als we nog langer gewacht hadden was ze nu dood geweest. Er zat nog een eitje dwars en het weghalen heeft ongeveer 200 euro gekost. Ja daar hadden we veel nieuwe vogeltjes voor kunnen kopen,JAMMER dan, je kiest zelf voor een vogel.

Ieders advies is : ga naar een dierenarts.
Kijk wat hij te zeggen heeft en dan kan je altijd nog beslissen of je iets wel of niet laat doen i.v.m. de kosten.

Maar dan ben je in ieder geval een serieuze vogel liefhebber.

Tiko1990

Citaat van: buffel op 11 februari 2013, 14:04:18
voor iemand die voltijds werkt van 's morgens tot 's avonds + bijberoep én 2 kinderen heeft is 30min afstand niet kortbij

niet iedereen heeft jammer genoeg heel de dag de tijd om zich bezig te houden met zijn vogeltjes

en voor alle duidelijkheid: ik stel mijn vragen op eender welke fora ik wil !!

ik heb mijn vragen op een vriendelijke en correcte manier gesteld

ik wil gewoon deftige en goede antwoorden terug - de enige antwoorden die ik heb gekregen is "ga naar de vogelarts" - als je echt niets anders te antwoorden hebt, zwijg dan!

als dit het enige doel is van dit forum, sluit dan aub het forum en richt een clubje op dat elke 2 dagen in het dorpscafé onder de toren bijeenkomt om er lekker gezellig bij een koffietje wat zitten te kletsen.

niet slecht of onvriendelijk bedoeld...maar hou het een beetje realistisch mensen! hoeveel kwekers gaan naar de vogelarts denk je?? (nee, ben geen kweker!)

Hoeveel kwekers er gaan? Genoeg.
En ja er zijn ook mensen zoals jij.
Helaas

En zoals jij je vraag mag stellen, mogen anderen antwoorden wat zij willen. En alleen maar omdat het niet in je straatje past reageer jij zo. Ik heb namelijk geen scheldwoorden of iets gezien behalve meningen. Dus wij bepalen zelf wat wij antwoorden of welk advies wij jou geven. Want wij doen het niet voor jou, maar voor het welzijn van jouw vogel.  onthoud dat maar.

carco

Je mag op ieder forum dezelfde vraag stellen, maar je krijgt op ieder forum hetzelfde antwoord.
Ik heb je antwoord gegeven dat het geen legnood meer kan zijn omdat het ei eruit is, maar de vogel is nog niet opgeknapt.
En als je geen kweker bent waarom heb je dit dan geplaatst?

Citaat van: buffel op 18 juli 2012, 14:52:58
Beste forumleden, kan iemand mij raad of advies verlenen bij het volgende:

Kort samengevat: nat en vuil nest - geregeld schoon gemaakt - jonge valkjes werden in de nest goed gevoederd - problemen nadat ze uitvlogen

Hier mijn verhaal:
Sinds vorig jaar heb ik een voilère met engelse parkieten. Begin dit jaar heb ik voor mijne verjaardag een koppel valkparkieten gekregen. Tijdje geleden zat ik met 6 eieren in de nest die allemaal bevrucht waren en uitgekomen zijn.

Gezien het grote aantal ben ik sinds het uitkomen van de eieren volop eivoeier ter beschikking gaan stellen. Het koppel valken voeierden de jongen prima! Stond er zelf perflex van, het was bewonderenswaardig!!
Het jongste jong was na 2 of 3-tal weken helaas overleden...leeftijdsverschil was te groot en bleef ook wat achter volgens mij.

Als ik het me goed herinner is het sinds dat de eieren uitkwamen dat de nest enorm vervuild geraakte. Merkte ook op dat het koppel zich ging wassen in de kom met drinkwater.
Ik besliste dan maar om de nest te verschonen..de houtkrullen waren veranderd in pure warme mest....in een hoek gingen uitwerpselen gewoon naar omhoog. In de daaropvolgende weken heb ik verschillende keren de nest volledig verschoond.

De jongen werden fantastisch gevoederd, en waren ook actief en krachtig als ik ze even apart zette om de nest te verschonen. Tot dan ging het prima.

Stilletjesaan vlogen ze uit (aantal weken weet ik niet), maar het waren volledig volgroeide vogels met deftige staart. En toen begonnen de problemen.

Ze hingen op de grond - waren nog redelijk actief - maar na een dag of 2 werden ze loom, en zaten ze er zeer triestig bij - oogjes toe en dan weet je het al natuurlijk. De jongen van de engelse parkieten zaten op hen en begonnen te pikken. Na een 4 tot 6-tal dagen uit de nest overleden ze één voor één.

Ondertussen was ik bij een grote vogelhandelaar in Nijlen hulp gaan vragen. Daar zeiden ze me dat de nest droog moest zijn itt nat en vuil. Ze dachten aan flagellaten. Onmiddellijk Flagellamix gaan halen en in het drinkwater en eiervoeier gedaan. Heeft niets geholpen...ze bleven doodgaan.

Bij de voorlaatste heb ik voor het eerst in mijn leven bijgevoederd met de spuit en kropnaald die ik bij de vogelhandelaar had gekocht. Vijf minuten later was ook deze overleden.
De laatste die uitgevlogen was zag er eerst ook sterk uit en vloog. Op gegeven moment begon hij ook tam te zitten met zijn ogen dicht.

Onmiddellijk alle moed bijeen gerapen en bijgevoederd met spuit en kropnaald. Had er duidelijk zin in want ging vanzelf met zijn bek naar voor over de naald...heb een beetje ingespoten en even laten rusten. Maar nadien wou hij zijn bekje absoluut niet meer opendoen.
Heb hem dan apart in een klein kotje op zaad gezet en daar begon hij rustig wat van te eten.
Volgende morgend gaan kijken en hij zat te roepen, deurtje open en hij vloog hoog den tak op....sindsdien alles prima met het laatste overgebleven valkje.

Bij enkele van de overledenen merkte ik wel een vuilophoping aan hun "achterkant". En merkte bij sommigen ook op dat ze "blaften".....

Heeft iemand een idee van wat het zou kunnen geweest zijn?

Inmiddels is het koppel opnieuw nest aan het dragen en liggen er al 2 eitjes in.

Vele vriendelijke valkengroeten.

Hier heb je ook op verschillende forums advies gehad om sectie te laten doen.
Inmiddels weet ik wel aan je antwoorden te lezen dat dit niet gebeurd is.
Het is tenslotte toch maar een vogel, en eentje meer of minder maakt niet uit.
Wel raar dat je een vogelhandelaar om advies vraagt en klakkeloos doet wat hij zegt zonder een juiste diagnose te stellen.

Klik op het plaatje voor onze site!

Rianne

Mensen, einde discussie!

Vanaf een computer, met of zonder beeldmateriaal, kan niemand hier een diagnose stellen en geschikt advies geven. Het is misschien niet het antwoord waar de topicstarter op zit te wachten, maar een dierenarts kan je waarschijnlijk wel vertellen wat er aan de hand is, dan kun je ervoor kiezen om het vogeltje daar in te laten slapen wat je zo'n 20 euro kost, of je laat het behandelen.

Rianne, moderator valkparkiet.com