14 mei 2025, 09:00:42

verongelukt door deur

Gestart door Bart, 30 augustus 2002, 03:52:22

« vorige - volgende »

Bart

Vanavond is mijn grijze valkparkiet, Ollie, iets verschrikkelijks overkomen.

Hij vloog bij mij thuis altijd los rond en ging altijd boven op de deur zitten als ik een andere ruimte inging, en hij op dat moment niet bij mij op de schouder zat.

Ik dacht al vaker, ik moet hier een oplossing voor bedenken, want straks komt ie nog een keer tussen de deur en de deurpost.
Maar ik heb te lang gewacht met de oplossing!!
Vanavond is ie namelijk met z'n snavel tussen de deur en de deurpost gekomen, en wel zodanig dat z'n snavel volledig was afgebroken.

Ik heb gejankt en gevloekt, maar dit mocht Ollie niet meer baten.

Ik kon nog bij de dierenkliniek terecht, waar Ollie een injectie heeft gekregen om em uit z'n lijden te verlossen.

Ik was gehecht aan het beestje, wat nog maar slechts 4 maanden oud, maar al zeer tam was.

Ik zet dit berichtje op dit forum, om anderen te waarschuwen voor dit grote gevaar in huis.
Het gaat 999 keer goed, maar het gaat een keer fout, dit verdienen deze beestjes niet.

Misschien dat iemand een goeie oplossing hiervoor weet?
Want ik zal me binnenkort weer een nieuwe valkparkiet aanschaffen, want het zijn prachtige vogeltjes met een geheel eigen karakter, die wat meer leven in huis brengen.

groetjes, Bart

Lique

Beste Bert,

Wat vreselijk dat dit jouw lieve Ollie moest overkomen. Zowiezo, we zouden het geen enkele valkparkiet of andere vogel toewensen.
Verschrikkelijk gewoon, ik ben blij dat je de goeie beslissing hebt genomen wat betreft te laten inslapen.
Zo lijdt Ollie geen pijn meer, en geeft dit jou een beter gevoel.
Helaas hebben wij ook zoiets meegemaakt, met P.D.
Ze zat gezellig op een openstaande deur, te kijken wat ik ging doen. Ik had niet door dat ze er nog op zat en deed de deur dicht. Gelukkig dat ze alleen wat staartveren verloor, en er met de schrik vanaf kwam.
Vanaf dat moment zijn we erg oplettend over deuren dichtdoen (eerst kijken of er niks op zit), op de bank zitten (of er geen valkje onderzit), en dat soort dingen.
Helaas heeft dat je Ollie niet kunnen redden.
Ik ben het er zeker mee eens dat hier een oplossing voor komt.
Bert, wij wensen je veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Groetjes,
Angelique

Trudie

Jeetje Bart wat erg! Ik krijg het er koud van.
Wij hebben nog maar kort een valkje hier rond vliegen,dus ik moet er niet aan denken, hij vliegt ook steeds weer naar de deur als ie open gaat.
Je ontkomt er niet altijd aan he, de deur moet open en dicht als we naar de voordeur moeten.
En hij is inderdaad zo nieuwsgierig, dat ie ook bijna nergens bang voor is, hij kent het gevaar ook niet.
Wel ben ik extra oplettend op de honden, dat die hem niet zullen pakken, maar de valkparkiet wil wel naar ze toe duiken, daar ben ik ook zo bang voor, dat de reaktie van de hond "hap" is.
Kan je het zo'n beestje maar goed uitleggen he?
Ik wens je veel sterkte met het verlies van je Ollie, en hopelijk vind je gauw een nieuw lief beestje.

Groetjes,
Trudie

Maaike!

Hallo Bert,wow wat een verhaal en wat zielig en erg. Ik leef met je mee.. ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen maar ik wil je wel even laten weten dat ik dit super erg vind. Ik wens je veel sterkte toe.
groetjes maaike

kathleen.

bart,veel sterkte met je verlies van ollie .Goh ben er ff stil van en weet niet goed wat te zeggen :-(
Moet natuurlijk gelijk denken hoe ik me zou voelen als er wat met onze flippie aan de hand zou zijn ,dus kan me je verdriet wel voorstellen ..
veel sterkte kathleen

Tara

Dag Bart, ik vind het heel erg van Ollie, het is heel moeilijk om het verlies van een tamme lieve valkparkiet te verwerken, ik voel met je mee, maar je moet denken aan de goeie momenten dat jullie samen hadden. Ik weet ook niet precies wat ik moet zeggen, maar, goede moed, ik wens je veel succes met uw volgende valk. Hopelijk wordt hij net zo alq Ollie, groetjes, Tara

Bart

Lieve Angelique en Peter, Trudie, Maaike, Kathleen en Tara,
bedankt voor jullie gemeende en troostende reakties!

Bart

Connie.

Hallo Bart, Hu wat verschrikkelijk is dit zeg.
Daar kun je bijna niet van slapen he? Woon je alleen? Of heb je iemand waar je dit mee kan delen? Sterkte ermee joh. groetjes Connie

Bart

ik kan m'n "rouwproces" gelukkig met iemand delen.

Maar ik wilde dit drama ook kwijt aan mede-valkparkiet-liefhebbers, om onder andere te waarschuwen voor het gevaar van bijvoorbeeld deuren, wat vaak goed gaat, maar ook wel eens fout.

Vaak loopt het natuurlijk goed af (dan komt de vogel met de schrik vrij, of verliest misschien wat veertjes of een teen), maar in mijn geval, of beter gezegt, Ollie z'n geval, is het zeer slecht afgelopen helaas.

Bart

Linda!

hoi bart , ik ben er niet goed van als ik dit lees en dan besef ik dat ik met mijn grasparkiet vroeger heel veel geluk heb gehad.Ik ben die eens een uur kwijt geweest en heb toen het hele huis afgezocht en je kan nooit raden waar ik hem vond .In mijn afwasmachiene .Hij ging dikwijls op de bestekbak zitten omdat hij zijn eigen dan kon zien in de lepels en ander bestek en zat dan gezellig te kwetteren.Door niet op te letten heb ik de deur dichtgedaan en godzijdank heb ik hem niet aangezet , want wat waren dan de gevolgen geweest ................
Toen ik de deur open deed zat hij op het bovenste rek tss mijn kopjes in lolololol nu kan ik er mee lachen maar toen was ik bang en blij tegelijk hoor toen ik hem vond .Dus zoals je ziet zit het gevaar soms in een klein hoekje hé .
groetjes en tot chat's misschien
linda

Cherrel

Heey
ik heb voor jou denk ik de geweldige oplossing !
Mijn valkje tweet  :) ging niet steeds op de voordeur zitten maar op de deur van de wc ! Mijn vader werd daar helemaal gek van omdat ie hem telkens niet zag en toen heeft hij boven de deurpost een touwtje gespannen , zodat de valk het voelde en na een paar dagen wist dat ie daar niet meer op kan gaan zitten !
dit is echt idiaal , want nu doet hij het niet meer ! In het begin ziet het er zielig uit , want hij schrik zich dood omdat hij gewend is om daar te zitten , terwijl dat nu niet meer kan ! maar dat is altijd beter dan je vogel naar dee dierenarts te brengen om hem in te laten slapen. En hij wordt er niet schuw van !

groetjes Cherrel en Piepjes van tweety !

Kipje

Ships wat triest zeg  :'(

p.s. Wat een goed idee van jouw vader Cherrel!

Barbara

Hoi Bart,

het is en tijd geleden dat dit gebeurd is zie ik. Het was vast een echte rotdag. Heb je ondertussen al een nieuw maatje?

Ik heb misschien nog een tip voor jou en anderen: je kan misschien ook wel zo'n hydraulische 'arm' tussen de deur doen (zoals je bij toegangsdeuren tot flats vaak ziet). Dan gaat de deur langzaam dicht en dan kan de vogel weg vliegen, als hij reageert op de beweging van de deur dan. In elk geval komt dan de klap minder hard aan doordat de deur heel langzaam dicht gaat.

dunija

hey wat erg voor u en ollie  :-/
ik hoop dat uw nieuwe kameraadje niet zozeer een deurzitter zal worden
wat uw valkje is overkomen is een nachtmerrie voor iedereen
het was vast een week vol verdriet voor u wel goed dat je het hebt laten inslapen een goed hart vol met moed want de meesten krijgen het niet over hen hart om ze te late inslape zonder aan de pijn van het valkje te denken