Valken-avonturen: hier mag een slotje op!

Gestart door carco, 13 februari 2004, 01:05:54

« vorige - volgende »

Stijn dc

hello

er heeft in dit ei wel een dooier gezeten hoor, alleen is die helemaal ingedroogd.  Het ei zal dus niet bevrucht geweest zijn.

SDC:D

carco

Volgens mij is er geen één ei bevrucht, ik heb nu een schouwlampje aangeschaft (deze wordt echt niet warm) en nog eens gekeken; ik zie niet echt veel bij 2 eieren aan één kant is het licht en aan de andere kant donker, het vreemde donkere ei is net of het helemaal volgelopen is met eidooier.
Laat de eieren tot het weekend liggen en haal ze dan maar weg.
Klik op het plaatje voor onze site!




Paul

Hoi Caroline,

Je zou zeker wat moeten zien na zoveel tijd dan moet je al echt iets zien bewegen lijkt me en niet alleen een donkere plek.
Het is wel jammer maar een volgend nestje is hopenlijk wel weer bevrucht.
Je kan normaal al na een dag of 3 zien dat een ei bevrucht is maar na een week moet je het helemaal goed kunnen zien.

Groetjes, Paul

carco

Hoi Paul
Ja ik begin het nu ook te geloven, ja weet ik veel bij het vorige nestje kende ik deze site nog niet en wist niet beter of de eitjes waren bevrucht. Wat ik dan gezien heb met het lampje weet ik niet, maar het zal toen wel verbeelding zijn geweest. Wel zielig hoor hebben die beesten voor niets 3 weken zitten broeden.
Ik heb het donkere eitje vast weggehaald en open gemaakt: het ding was bijna gekookt zo warm was die, en inderdaad niet bevrucht. Ze schijnen nu ook de interesse gelijk in de andere 2 verloren te hebben, net of ze eindelijk doorhebben dat er toch niets uitkomt, laat deze nog maar heel even liggen.
Hier zie je in ieder geval een foto van het vreemd verkleurde ei.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Paul

5 maart 2004, 05:29:54 #34 Last Edit: 5 maart 2004, 05:31:33 by Paul
Hoi Caroline,

Wel jammer dat het niks geworden is je hoopt er wel altijd op natuurlijk.
Ik denk dat ze een beetje aan het bederven zijn en dat daarom de kleur veranderd.
Normaal worden ze ook wel wat donkerder maar anders dan die van jou.
Weet je wel zeker dat je een koppeltje hebt en dat het geen twee popjes zijn ?
Als ze bevrucht zijn zie je dat heel duidelijk hoor dan zie je echt rode aders lopen als je het een keer gezien hebt kan je het nooit meer vergeten en weet je het voor de volgende keren :-)

Groetjes, Paul

carco

Hoi Paul, dat ik een koppel heb lijkt me vrij logisch als ze al een keer jongen gehad hebben toch??
De andere eieren heb ik ook weggegooid, nadat ik het donkere ei had open gemaakt drong het geloof ik eindelijk tot ze door dat er niets uitkwam en zijn ze gestopt met broeden.
De man zat gisteren al wel weer bovenop de pop dus wie weet hoe snel het weer gaat beginnen, en dan zal ik goed kijken hoor.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Paul

Hoi Caroline,

Ja als ze al een keer jongen hebben gehad is het wel een koppel lijkt me  :)
Mijn geheugen gaat niet zo ver dat ik dat nog wist hoor  ;D
Maar gewoon proberen en hopen dat het volgende nest wel goed gaat.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Caroline,
Wat jammer dat het mislukt is met je nestje. Ik hoop voor je dat het de volgende keer beter gaat. Wel zielig he als ze al zo lang hebben zitten broeden.
Succes de volgende keer en we horen het wel weer als het weer zover is.
Groetjes Carolien

carco

Wat ik al dacht, is dus weer zo, gisterenavond lag ei nr. 1 er al weer!
Er wordt ook al flink op gebroed: hopen dat deze wel bevrucht zijn en ik het ook inderdaaad kan zien zodat ze er niet weer voor niets 3 weken op gaan broeden.
En daarna....misschien toch de prikpil weer laten geven? Het arme beestje is amper 2 jaar oud en als het zo doorgaat wordt ze volgens mij niet oud ook en dat zou ik toch wel erg jammer vinden.
Groetjes: Caroline.








Klik op het plaatje voor onze site!




Lique

CitaatWat ik al dacht, is dus weer zo, gisterenavond lag ei nr. 1 er al weer!
Er wordt ook al flink op gebroed: hopen dat deze wel bevrucht zijn en ik het ook inderdaaad kan zien zodat ze er niet weer voor niets 3 weken op gaan broeden.
En daarna....misschien toch de prikpil weer laten geven? Het arme beestje is amper 2 jaar oud en als het zo doorgaat wordt ze volgens mij niet oud ook en dat zou ik toch wel erg jammer vinden.
Groetjes: Caroline.
Hoi Caroline,

Als de eitjes niet bevrucht zijn, kom je anders maar een bevrucht eitje hier halen hoor, want ze moet toch echt wel een nestje hebben, want als ze iedere keer blijft leggen, zonder resultaat, schiet het natuurlijk ook niet op.
Het kost al zoveel energie, en door het blijven leggen, kan het haar helmaal uitputten.

carco

Hoi Lique
Lief van je dat je me een bevrucht ei aanbiedt terwijl bij jou de kweek toch ook niet zo voorspoedig gaat: jullie wonen alleen zover weg, alhoewel ik mijn man dan misschien  wel zo gek kan krijgen om er nog een valk bij te nemen( ik wil zo graag nog een albino of een geparelde witmasker).
Maar of het daar aan ligt?
Volgens mij sporen die beesten hier gewoon niet, ik weet nl. niet of alle eieren die ze gelegd heeft ook niet bevrucht waren, volgens mij had ik mijn verhaal al eens gemaild naar je en anders vertel ik het nu nog maar eens.
In oktober begon de pop Charlie met haar eerste ei ( op de grond) te leggen, ik heb toen een broedhok aangeschafd, maar zowel pa als ma waren daar hysterisch voor, dus het maar weer weggehaald ( en het ei laten sneuvelen), daar kwamen in totaal 4 eieren uit, waar ze er zelf ook nog één van kapot hadden gepikt. Na 2 weken te hebben gebroed waren ze het zat, dus heb ik de eieren weggegooid ( en niet erin gekeken).
De 2e keer kwamen er 4 eieren die wel uitkwamen: één jong zat er dood in, één hebben ze niet gevoerd en ging dood en de andere 2 deden het goed (op de lutino met de spreidpoot na, wat nu helemaal goed is trouwens).
Terwijl het eerst ei net uit was legde ma al weer 3 nieuwe die dus ècht niet bevrucht konden zijn en ik dus ook weg heb gehaald.
Nadat het jongste jong zo'n 2 weken was begonnen ze weer te wipwappen en kwamen er weer 5 eieren die ik dus ook weg hebgehaald.
Ik had er zo mijn buik van vol: 1 jong dood, het jong met de spreidpoot wilden ze eerst niet meer voeren, dat ik dacht breng eerst deze 2 maar groot.
Hierna kreeg ze dus in januari de prikpil, die maar een maand geholpen heeft en toen kwam het laatste nest.
Ik heb geen idee of dit nog door de hormonen is gekomen( moet in principe niet kunnen maar toch) dat deze eieren niet bevrucht waren, maar ze blijft gewoon bezig, en misschien had ik toch die 5 eieren wèl moeten laten leggen en waren we er nu vanaf geweest: geen idee, ik hoop alleen dat het zo niet door blijft gaan en het dit keer weer goed gaat met het nest.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Lique

Hoi Caroline,

Als er eitjes niet goed zijn gegaan, bekijk ik ze altijd, om te kunnen vaststellen wat er is gebeurd. De ene keer zitten er dode jongen in, de andere keer onbevrucht.
Een onbevrucht ei is helder, met een dooier, wat je met een lamp kan zien zitten.
Als ik donkere stukken zie bij een ei wat ik weg haal, haal ik altijd het ei open, om te kijken wat het is.

De laatste tijd zijn er heel veel jongen doodgegaan in het ei bij mij, maar ik heb ze allemaal bekeken en op de foto gezet. Dit is een leer voor mij.
Ik haal nooit eieren weg en ze vervolgens in de kliko te kooien, want dan weet ik niet wat er in het ei zit.
Het kan best zijn dat je dan een jong ofzo weg gooit.

Maar ik denk dat het toch goed is, als ze snel een jong zou krijgen, wat ze op kan voeden. Zo kan ze van dat ongelooflijke vashoudende broedgedrag afkomen.


Deze foto is van jou. Dat heldere eitje is bevrucht geweest, maar het jong is afgestorven in het ei.
De andere 2 eitjes zien er op de foto wel bevrucht uit, omdat ze redelijk donker zijn.

Ik hoop echt voor je, dat deze eitjes wel bevrucht zullen zijn.
Zo niet, mijn aanbod geldt nog steeds.

groetjes lique

Inger m

12 maart 2004, 18:40:50 #42 Last Edit: 12 maart 2004, 18:44:58 by Cinnamon_valk
Hoi Caroline,

Jij schreef:
bij 2 eieren aan één kant is het licht en aan de andere kant donker, het vreemde donkere ei is net of het helemaal volgelopen is met eidooier.

Dat lichte deel is de luchtkamer (deze zit aan de stompe kant van het ei). Deze wordt in de loop van de broedperiode bij een bevrucht ei steeds groter.
Het donkere deel KAN een ontwikkelende embryo zijn. Aan het einde van de broedperiode zijn deze bijna volgroeid en zijn bloedvaatjes haast niet meer waar te nemen. Je kunt het zien bewegen, maar niet altijd.

-Een ei waarvan het jong is afgestorven is meestal te herkennen aan een vlekkerige schaal (binnenzijde), een te vloeibare inhoud, ontbreken van de luchtkamer etc.
-Een onbevrucht ei blijft over het algemeen gedurende de hele broedperiode helder, maar kan ook indrogen (zoals je eerder al beschreef) of gaan rotten...
Overigens schijnt een onbevrucht ei sneller af te koelen dan een bevrucht ei (doordat daar een jong inzit), dit is echter lastig waar te nemen.

De donkere eieren op de foto vind ik er net als Lique wel bevrucht uitzien, maar das lastig te bepalen van een foto.

Overigens 'weten' vogels niet wanneer eieren niet goed meer of onbevrucht zijn. Vogels broeden ook op steeneieren of een gehele periode op oinbevruchte eieren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

carco

12 maart 2004, 23:21:08 #43 Last Edit: 12 maart 2004, 23:25:03 by carco
Hoi luitjes
Het ''donkere'' ei heb ik wèl open gemaakt en daar zat alleen eidooier in , en was erg warm dus volgens mij toch niet bevrucht geweest( alhoewel het was wel zoals Inger beschreef een zeer vloeibare en erg warme eidooier) , de andere 2 hielden ze toen voor gezien en heb ik zo weggegooid omdat ik aannam dat hier ook niets inzat, zal ik dus niet meer doen(maar ik vind het wel wat eng om open te maken), en bedankt Inger voor je wijze worden want ik vroeg me inderdaad al af aan welke kant van het ei de luchtkamer nu zit.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Inger m

Hoi Caroline,
Jammer dat het niet gelukt is! :(
Eieren openmaken is in begin mss beetje eng/ vies, maar is wel verstandig om te kijken waarom het evt. niet is uitgekomen.
Ik doe het ook vaak met de eieren die niet zijn uitgekomen, dan kan ik bv. zien of het wel of niet bevrucht is geweest.

Gewoon dit koppel nog een keer laten proberen! Hebben ze vast geoefend en gaat het hopelijk de tweede keer beter ;) en dan hoeft je popje ook nog niet op de 'prikpil'. Mocht je trouwens weten welk hormoon(analoog) wordt ingespoten bij je vogel, dan zou ik het graag horen...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.