Valken-avonturen: hier mag een slotje op!

Gestart door carco, 13 februari 2004, 01:05:54

« vorige - volgende »

Wilma1

Kan Kareltje geen darminfectie hebben??? Ik heb vroeger eens een konijn gehad die dat had, viel ook zo erg af, Je moet ook erg oppassen HOEVEEL groenvoer je een konijn geeft en zeker geen bloemkoolbladeren!!

Bel Maandag idd maar op naar de DA....ik hoop dat ie weer snel beter wordt!
:-\ Wilma


Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Inger m

Hoi,
Ik heb zojuist je verhaal gelezen over de cavia. Vervelende situatie.

Je schrijft dat hij Olvarit en druivesuiker krijgt. Druivesuiker is prima geschikt voor vogels, maar helaas minder voor cavia's en konijnen. De darmflora (darmbacterien) is voor een cavia heel belangrijk. Door te veel suikers gaan de zgn slechte darmbacterien toenemen en krijg je een verstoorde darflora. Een cavia met een verstoorde darmflora is minder gezond en kan bv. diarree of afwijkende ontlasting krijgen. Dus beter geen suiker bijgeven.

Wat Kirsten schrijft over Olvarit Peentjes ben ik het mee eens. Ikzelf geef bij zieke cavia's speciale noodvoeding. Supreme Recovery is hier heel geschikt voor. Dit bevat vezels die belangrijk zijn voor een goede darmwerking (de darmen van een cavia mogen nooit stilliggen). Daarnaast kun je dit mengen met Convalensce Support, dit is ook noodvoeding voor zieke dieren, maar bevat geen vezels.

Ik denk dat deze noodvoedingen beter overeenkomen voor het dier dan Olvarit. Zeker als het dier sterk afvalt. Deze noodvoedingen bevatten sterker geconcentreerde voedingsstoffen dan normaal voer en komt daardoor goed overeen met de behoeftes.

Een zieke cavia heeft verder een verhoogde vit. C behoefte. Het beste kun je dit in tabletvorm (desnoods verpulverd in het voer) toedienen. Vit. C in water is minder geschikt, omdat het heel instabiel is. Een gezonde cavia heeft 10-15 mg/ kg vit. C nodig. Deze behoefte is bij zieke cavia's soms verdubbeld. De hoeveelheid vit. C die een mens nodig heeft ligt in verhouding veel lager. 

Geef het mengsel lauwwarm in een spuit. Ze eten het graagg. Mijn cavia's aten het ook uit een bakje.
Om de cavia te laten aankomen geef meer en vaker noodvoeding per dag. Cavia's moeten de hel;e dag door steeds kunnen eten.

Wat betreft het wassen van een konijn bij een cavia, heb ik dit gedrag heel vaak gezien. Het is normaal dat konijnen elkaar vaak wassen (vooral de kop). Ze doen dit ook bij cavia's. Cavia's heb ik dit gedrag nooit terug zien vertonen. Het is gewoon genegenheid. Als er nog restjes noodvoeding rond de bek zaten kan het best dat het konijn die ook even weglikt.

Succes met de cavia!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

11 februari 2006, 18:18:10 #842 Last Edit: 11 februari 2006, 18:23:27 by Inger m
Citaat van: Riny op 10 februari 2006, 13:04:07
Hoy Caroline
Zorg dat je snel beter wordt want ik geloof dat je anders veel leuke dingen gaat missen :P
Ik heb nog nooit gehoord  dat je jonki's in het ei kunt laten verdrinken door sproeien.
Een ei is toch luchtdicht,anders zou het vlies waar het jong in zit ook indrogen.
Ik hoop dat jij een heel blije valkjesoma wordt,nog even geduld.




Hoi,
Hier wil ik even op inhaken. Een ei is namelijk niet luchtdicht. Door de porien in de eischaal vindt uitwisseling van gassen plaats. Zuurstof wordt opgenomen en koolstofdioxide wordt afgegeven. Een ei geeft ook vocht af door de schaal. Het is normaal dat een ei circa 15% in gewicht afneemt door verdamping vanuit de eischaal. Een te lage luchtvochtigheid zorgt ervoor dat het ei indroogt. Een te hoge luchtvochtigheid zorgt ervoor dat het ei onvoldoende vocht kan afgeven en daardoor kunnen de jongen sterven in het ei: de luchtkamer blijft te klein of ze gaan te veel vocht bevatten. Een jong kan inderdaad 'verdrinken' in het ei.

Ik las dat je de nestkast aan de buitenkant sproeit. Vaak is de luchtvochtigheid binnenshuis vrij laag (bv. door de CV) dus wat sproeien zou geen kwaad moeten kunnen. Ik lees echter dat de luchtkamer klein was. Hou dit de volgende keer goed in de gaten. 

nb. Ik zag later dat Karin hierop ook al heeft gereageerd.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bobbie

Hoi Caroline,

Ik blijf het volgen hier hoor, al schrijf ik niet steeds in je dagboek.

Houd moed meis. Je hebt het bij mij gezien, zelfs onder de warmtelamp kwam ik ver met de eitjes.

Ik zou zeker 25 dagen rekenen vanaf het eerste eitje. En dan nog laten liggen, wat mij betreft tot 30 dagen. Het ligt er aan wanneer ze zijn begonnen met broeden. Niet dat ik zo ervaren ben hoor Caroline, maar het zekere voor het onzekere denk ik dan maar.

Spannend voor je hoor.

We wachten af. ;)

Groetjes, Nel :)

Sorry: het beste met Karel :-\

Riny

Hoy Caroline
Ik kan me voorstellen dat je hier niet vrolijk van wordt.
Ook nog net met de crocusvakantie voor de deur.
Hopelijk krijg je maandag goede berichten te horen van de DA.
Hebben ze geen weekenddienst die je zou kunnen consulteren.
En wat de eitjes betreft heeft Nel gelijk.
Je gooit ze eerder te vroeg als te laat weg.
Groetjes Riny :D

imv

Hoi Caroline,
Ben je al een beetje opgeknapt? Heb je nog koorts?
Wat een ellende met Karel, zeg!
Hopelijk kun je hem met dwangvoeren nog wat zwaarder krijgen... als ik iets voor je kan doen... (ik heb ook kruidenhooi)

Groetjes,
Irene

imv


es

Hoi Caroline,

Ik wil even zeggen sterkte met Karel, zal duimen dat alles goed komt.
Ik hoop dat je toch nog een leuke en gezellige crocusvakantie zal hebben.
heel veel groetjes van Esther  :-*

Caroline

Joehoeee!!

Is daar iemand??

Ik hoop dat alles goed is en dat je al lekker aan het opknappen bent en Karel ook.

Truste voor straks.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

carco

Hoi

Oepsie het is hier een beetje druk geweest geloof ik :-[
Sorry ,maar ik heb vandaag een halve dag in de gymzaal gezeten voor Simone die moest turnen en dat duurt zó onwijs lang. Ze hebben trouwens wel gewonnen ( dit zijn geen individuele wedstrijden , maar per groep) en ze is eerste geworden. :D
Van kwart voor 4 tot 7 uur en daarna nog eten en Maurice op bed legen. De rest is naar een verjaardag.
Ja en mijn dvd brander uitproberen, die deed het wel, maar ik kreeg mijn dvd geen koppie kleiner zodat ie paste op een schijfje. En dat was dus puzzelen.

Nu over Karel: Inger bedankt voor de info van de druivesuiker dit wist ik inderdaad niet en zal het niet meer geven.
Nadat ik het had gelezen van die olvarit ben ik heel creatief geweest en heb het eten in de blender gedaan met wat water en het met een lepeltje gevoerd! Ik moet zeggen dat dit aardig ging alhoewel niet snel.
Alleen woog hij eind van de middag nog maar 579 gram :o :o
Ik zag ook uit één neusgat allemaal prut komen, dus ik ben eigenlijk bang dat dit niet goed gaat aflopen ( en dus ook wat bang om naar de da te gaan, wat ik wèl doe hoor)
En één van die poeders ( wat ook voor katten is) weet niet hoe het heet, had ik vorige week al van de dierenarts meegehad, maar heb ik nu niet meer.

Ik heb alle valken inclusief Harry en Charlie lekker laten vliegen.
Charlie ging toch wel weer snel terug en ze broeden nog steeds, maar ik denk toch echt dat het geen goed koppel is bij elkaar, maar ze zijn zo close en ik kan ze niet scheiden. Ja alles kan natuurlijk, maar dan moet ik er één weg doen en dat doe ik dus never nooit.
Ze waren vanavond voor het eerst weer aan het treden en ik weet wat dat hier betekent :-\
Maar goed we zien wel weer.
Ik ga nu snel Brutus er uit laten en naar mijn mandje toe, morgen reageer ik weer op iedereen .
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




carco

Hoi

Vanmorgen toen ik uit bed kwam lag Karel op zijn zij, maar ademde nog wel.
Ik ben me aan gaan kleden omdat het zó lang duurde en hij lag echt te gillen als een baby: zó zielig. Hij was ook aan het stuiptrekken met zijn pootjes.
Ik wilde direkt naar de da omdat dit al zeker een uur zo bezig was, maar nadat ik me had gedouched en aangekleed was het niet meer nodig :'(
Ik denk toch dat er meer aan de hand geweest is, misschien is het wel zo dat die kiezen het gevolg zijn van niet kunnen eten door iets anders en deze daardoor zijn gaan groeien juist?
Ik weet het niet, maar ik denk dat het beter is voor het arme dier.
Vannacht om half één heb ik voor het laatst wat eten gegeven en hem op zijn pootjes zien staan.
Rust zacht lieve Karel :'(
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




eefje nieuwenburg

ow wat sneu,heel veel sterkte hiermee,ik heb het een klein beetje proberen te volgen en zag dat je alles probeerde om hem te laten herstellen dus ik vind het echt heel sneu voor jullie.

groetjes eefje

marilyn

hoikes caroline

wat jammer nu zeg van kareltje  :'( je hebt zoveel voor hem gedaan maar het mocht niet baten  :-\ hij is nu bij andere vriendjes bij de regenboogbrug

rust zacht lieve karel

caroline veel sterkte met het verlies van kareltje  ;)

groetjes marilyn

bobbie



Karel, je maakte ons alert
en we hoopten allemaal dat je beter werd.
Het heeft niet zo mogen zijn mijn vriend,
Je hebt een mooi plekje bij de regenboog verdiend.

Rust zacht en denk nog eens aan het lieve huisje waar je was
die gek op je waren, zoals ik hier las.
Je hebt een fijn leventje gehad bij deze mensen,
meer kan je voor jezelf niet wensen.

Dag Karel, fijn dat je we hebben mogen kennen
zonder jou moeten ze wel even wennen.
Speel en huppel bij de regenboog kleine man
en geniet daar zoveel je kan.

Veel sterkte jullie allemaal. :'(

Groetjes, Nel :-*


Ankie

Hoi Caroline

Ach jeetje wat enorm triest !!! :'(
Je hebt alles voor Karel gedaan en er zal toch wel meer aan de hand zijn geweest !
Hij heeft een prachtig leven bij jullie gehad !

Heel veel sterkte met het verlies !

Groet van Ankie