28 april 2024, 10:09:56

Vertrouwen winnen

Gestart door Suus91, 5 maart 2013, 19:45:38

« vorige - volgende »

Suus91

Hallo ik heb nu sinds een week 3 valkjes erbij.
Dus een totaal van 4 valkjes en 3 grasjes, maar ik heb nu eigenlijk wat hulp nodig.
De 3 valkjes zijn wel gewend aan handen. Ze laten zich in de kooi oppakken om naar buiten te gaan, en als het bedtijd is en de leider van de 3 in de kooi zit laten de andere 2 zich ook oppakken maar verder nog niet.
Hoe laat ik ze wat meer aan de hand wennen zodat ze ook buiten de kooi zich ook laten oppakken?
Mijn eigen valkje die ik juli een jaar heb is overigens wel handtam deze heb ik zo gekregen.
Alle valkjes zijn ca. 2 jaar
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

BiancaS

Hoi hoi,
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "oppakken" om naar buiten te gaan. Als je daarmee letterlijk bedoelt dat je de valkparkiet uit de kooi pakt met volle hand om het lijf van de valkparkiet heen dan heb ik het volgende advies. Niet oppakken maar vogels leren op hand, vingers te stappen en zo de vogel uit de kooi halen. Desnoods oefenen met een opstapstok waar je valkparkiet eerst laat opstappen voordat je haar/hem uit kooi haalt of in de kooi zet.
Groetjes

Suus91

Ze stappen alleen op je hand als het tijd is om uit de kooi e gaan of in de kooi.
Ze durven buiten de kooi wel kaas uit je hand te eten al gaat dit met de 2 dames nog niet al te gretig
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Sunflower

Hoi ik ben ook net nieuw hier en heb al bijna 3 weken een valkje, hij is rond de 6-8 maanden en ziet er eigenlijk nog best jong uit. Het is al wel duidelijk dat het een mannetje is en hij is erg gezellig, kan nu al niet meer zonder hem :)

Ook ik oefen met het uiteinde van een pollepel. Ik haal hem al sinds een week elke dag een paar uur uit de kooi. Af en toe gaat hij na verloop van tijd gewoon zelf terug en als ik even weg moet dan pak ik de pollepel en laat hem opstappen op het uiteinde en breng hem dan naar de kooi en klimt er zelf in :) Hij stapt er elke dag sneller op en gister had ik hem in mijn hand en vloog hij er zelfs op! Je ziet aan hem dat hij graag dichterbij je zou komen (op je hoofd) maar dat durft hij nog niet :) Maar dat komt wel goed want onze Keiro is erg nieuwsgierig.

Misschien kun je dit ook proberen? Bij mij werkt het best goed en ik kreeg deze tip van mijn schoonouders, dus hopelijk kun je er wat mee :) succes!

Suus91

Ze durven wel op de hand dat is het probleem niet.
Ze gebruiken je hand momenteel als opstapje om uit de kooi te gaan en als het weer tijd is in de kooi te gaan.
Ze zijn in de ochtend heel erg druk omdat ze gek zijn op vliegen
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Suus91

De valkjes zijn in de avonduren rustiger. Is het dan verstandiger om met ze te oefenen, en heeft er iemand nog tips voor mij?
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Suus91

Niemand verdere tips???
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky