valkparkiet at eerst alleen maar voeding en nu alleen maar trostgierst

Gestart door dj_karizma, 29 december 2012, 22:06:44

« vorige - volgende »

dj_karizma

Hallo allemaal.

Ik heb hulp nodig. Ik weet niet wat ik moet doen. Mijn valkparkiet van ongeveer 3 maanden oud at eerst alleen maar voeding. En zijn normale eten niet. Hij was 6 weken oud toen ik hem kochte. Per dag kreeg hij 3 voedingen. Ik heb dat na een week vermindert naar 2 voedingen en naar 1 voeding. Als die babyvoeding wou dan maaktte hy baby geluiden. Ik gaf zijn normale voeding ook maar at niet. Hij pelt ze wel maar eet ze niet. Nu is hij gewend aan trostgierst en vliegt naar je als je de trostgierst hebt. Ik heb geprobeerd een paar dagen niet te geven maar dan zakt zijn wicht van 100 gram naar 80 gram. En hij is nu 64 gram en heeft 3 dagen geen trostgierst gekregen omdat het op was.Waarom eet hij zijn eten niet van zijn bakje?. Ik geef het met mijn hand maar zoals ik al zei hij pelt ze wel maar eten doet ie niet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zijn eten gaat eten. Ik ben bang dat hij zich gaat verhongeren. Hij is niet aktief en zit bol. En als je trostgierst geeft dan eet ie dat de hele dag. Ik heb adviezen nodig. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ie gaat wennen aan zijn eten.

Alvast bedankt voor de reacties

smiley

Hallo

Dit zijn problemen die veel voorkomen bij het opvoeden van een handopfok valkje .
Je moet als een speer een papvoeding voor hem klaar maken en geven ,want zijn gewicht is veel te laag.
Dit valkje is nog niet zelfstandig en moet nog leren om zaden te pellen en op te eten .
Bied hem zaadjes aan ook de trosgierst moet je blijven geven ,bied hem ook bruin brood aan ga hem wegen .
s'morgens weeg je hem en kijk hoeveel hij weegt ,en aan het eind van de dag doe je dit weer .
Komt hij aan dan eet hij genoeg en hoeft hij geen pap ....valt hij af dan een papvoeding geven .
Komt hij een paar dagen achter elkaar aan zonder de pap dan is hij zelfstandig ..
En niet zomaar stoppen met de pap zaadjes voor zijn neus zetten en denken dat hij het zelf kan want zo werkt het niet !!

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

dj_karizma

Ik heb het allemaal geprobeerd. Maar hij eet nog steeds niet zelfstandig. Ik wil weten hoe ik het hem kan aanleren. Ik bied zaadjes aan. Moet ik  pap en trostgierst geven? Of alleen trostgierst. Met trostgierst komt hij aan en zodra ik stop gaat zijn gewicht weer naar beneden.

Larissa

Hoi

Zoals Conny al zei, valkje nu pap bij gaan geven 64 gr is echt te weinig

Smorgens wegen, je kunt dan kijken of hij begint te eten smorgens moet hij namelijk honger hebben, savonds weer wegen, weegt hij minder als smorgens dan pap geven, weegt hij meer dan eet hij wel wat maar nog lang niet genoeg.

Een pap valkje wordt soms moeilijk zelfstandig, je kunt hem het niet voor doen, hij moet het echt zelf doen.

En anders ff na laten kijken door een dierenarts,

dj_karizma

Larissa

Omdat trosgierst verder weinig voedingsstoffen bevat als ik me het goed meende te herinderen.

Wat je ook kunt doen, is een bak met grasparkietzaad er in hangen, eivoer er door mengen kijken of hij dat eet
Zo ja dan meng je er gewoon voer door heen, hou dat een tijdje aan.
Dan graszaad er uit laten eivoer met gewoon zaad voeren daarna eivoer er uit en meneer eet gewoon zaad

Maar nu heeft hij echt meer nodig als alleen trosgierst vandaar dat we ook zeggen bij gaan pappen

lily80

Hoi mijn valkje had ook het probleem dat hij niet van de pap af wilde. Ik heb de pap steeds een beetje gemengd met pellets. Dit steeds dikker maken zodat hij dit van het lepeltje moet eten( zelf) Ik heb deze tip ook hier gelezen. Het duurt even maar de aanhouder wint ;)
Ik gaf de trosgiers nog maar 1x per week ongeveer omdat hij er ook te veel van snoepte en verder niet meer at.
Rio begint nu ook steeds meer van zijn zaadjes te eten. Ik heb dat altijd naast zijn bakje pellets staan.

Maar eerst zorgen dat hij aan komt met de pap dat is het belangrijkste nu.

Groetjes Lil

carco

Klopt van de pap ( waarschijnlijk bij mij gelezen ik doe dat altijd zo).
Maar ik denk in dit geval dat je kan gaan proberen de trosgierst door de zaadjes te doen.
Dus de trosgierst van de stengel afhalen en dit los door het zaad gooien, zodat hij ook de gewone zaadjes gaat leren eten. En dan op deze manier het trosgierst af leert bouwen.
Heb je al eens kiemzaad geprobeerd? Dit is heel gemakkelijk eten nl en bevat veel voedingsstoffen.
Maar inderdaad wat de rest zegt: eerst op gewicht laten komen dmv pap te geven en daarna pas de rest doen ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

dj_karizma

Bedankt voor de reacties. Pellen doet ie wel. Ik had gepelde trosgierst gekocht en die eet ie niet. Pellen gaat goed maar eten doet ie niet. Ik zal trosgierst in zijn eten doen.

smiley

hoi

En pap geven ,of heb je dat al gedaan ???
Als je dit er niet bij geeft gaat hij het niet redden hoor !!
Probeer de adviezen op te volgen en dan is hij met een beetje geluk gauw zelfstandig ....

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Larissa

Hoi

hoe gaat het nu met dit valkje, heb je nog wat aan onze tips gehad ?

Groetjes Larissa