28 maart 2024, 16:07:56

valkje

Gestart door Beja50, 5 januari 2013, 14:21:25

« vorige - volgende »

Beja50

Hallo,

ik heb een vraag , ik heb een baby valkparkiet die ik met de hand op fok omdat ouders niet meer voerden en hem warm hielden.
Van af kerst is het valkje binnen in een bak met een lang er boven in de bak is het zo rond de 30 graden.
Hij/zij eet goed nytrbird van de lepen weegt 25 gr en geef 3 map
Ik thee lepeltje poeder op 3ml , dan is het karnemelk dikte.
Nu is het zo dat hij maar blijft piepen na de voeding .Is dit normaal of krijgt hij te weinig.
Ik weeg voor en na de voeding en dan zit er wel 3 gr verschil in wat moet ik doen meer geven ?? ik voer om de 4 uur .

Gr Bea

smiley

5 januari 2013, 15:35:06 #1 Last Edit: 5 januari 2013, 15:37:23 by smiley
Hallo beja50

Hoe oud is dit kleintje want 25 gram is erg laag ,met dit gewicht moet hij minstens 5 x 3ml pap hebben en dat is om de 3 uur .
Je kan het ook met een spuitje geven en dan heel rustig dan lukt het meestal ook .
Je kan dan ook beter al zien wat hij op heeft ,een lepeltje is ook goed maar vaak gaat er dan meer naast dan er in !!
Goed blijven wegen is ook erg belangrijk .. en de pap mag zo dik zijn als vla ....
Geef hem ook een pluche beestje in het bakje dan kan hij daar tegen aan kruipen en voelt hij zich lekker veilig ..
Het blijven bedelen doen ze altijd ,maar bij die van jou kan het ook komen omdat het zo licht van gewicht is !!
Ligt dus ook aan de leeftijd ( als het erg jong is dan is het gewicht goed )
Lees ook even de topic handopfok daar haal je veel info uit  ;)



Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Beja50

Hallo ,

Bedankt voor je reactie .De vogel eet heel goed van de lepen hij is bijna 3 weken oud.
Knuffeltje ligt in de bank ook deed ik een propje watten opzijn rugje om hem het gevoel tegeven dat de  oude vogel hem warm houd maar dat was geen succes hij ging namelijk plukken aan de watten .
Nog een vraag Snachts niet voeden toch?

Gr Bea

Beja50

en nog een vraag als ik 5x een voeding geef van 3 ml en begin 7 uur in de morgen dan zou hij zijn laatste voeding ook om 7 uur s avonds hebben . moet je hem dn 12 uur lang niks meer geven ?? dat lijkt mij wel heel lang .

Gr Bea

smiley

Hallo

Voor een valkje van 3 weken oud is hij wel heel erg licht !!
Het valkje zou 2x zoveel moeten wegen ....
Als hij goed van de lepel eet dan mag je de pap zelfs nog iets dikker maken en ga hem maar 5 ml geven ...
In de nacht moet je hem niet voeren ,dat doen de ouders ook niet ..
Ik wil nog wel even van je weten of de krop wel leeg is voor de eerste voeding die je hem geeft ..
Ook zou ik met dit kleintje naar een vogelarts gaan om hem na te laten kijken waarom hij zo slecht groeit ..
Weeg je hem op een digitale keukenweegschaal ?? vind 25 gram zo weinig ..
Dit weegt een valkje van 10 dagen ongeveer ook !!
Ga ook maar een klein bakje met parkietenzaad neerzetten en trosgierst in de bak leggen en geef dan ook een klein stukje donkerbruin brood in de bak ...
Door dat aan te bieden gaat hij het vanzelf in de komende dagen proberen en kijken wat het is ..
Geen watten of doekjes in de bak doen dat is niet goed ,wij zetten de jonge op zaagsel ( voor hamsters enzo )is zacht en lekker warm ....

groetjes Conny



bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Beja50

oke,

Ik ga hem meer geven hij had tot eergisteren de krop leeg , maar daarna zat er nog ik denk en derde nog in heb toen gewacht met het voeren . latter wat druiven suiker gegeven maar er bleef wat in zitten .Toen toch maar weer pap gegeven.Ik zal dat in zijn bak leggen. ikheb hem nu op een thee doek zitten en daar overheen keukenrol papier makkelijk schoon te houden zo.
Ikzal wat trosgier geven. Heb verschillen de vogel dokterrs om raad gevraagd over de krop en geen duidelijk advies gekregen , de een zegt geef niks de ander zegt isniet goed maar zo lang die nog kwiek overkomt is het goed en dat doet hij nog steeds ,hij kan schreeuwen als een gek en eet goed ook geen diaree mooi groenen streeps soms wat waterig
Hij zit nog niet in de veren aan zijn vleugeks begint het te komen en op zijn koppie komen ook wat plukjes .



smiley

Hoi

Groene poep is niet goed ( pap is toch geel ) Nutribird 19 of 21 .
De krop hoeft maar 1x per dag leeg en dat is na de nacht ..verder mag er wel iets nog in zitten zolang het maar niet de hele voeding van de vorige keer is ...
Geef hem geen druivensuiker meer dat is niet goed voor een handopfok valkje en bevorderd de groei van schimmels in zijn kropje ...en kan hij kropverzuring krijgen ...
Als dat aan de gang is stopt hij ook met groeien en gaat de krop niet meer goed leeg (even opletten dus ).
Bij twijfel de baby naar een vogelarts brengen want ze kunnen maar heel kort zonder voeding !!
Dat het nu pas veren gaat krijgen is ook normaal want het loopt achter in de groei dus ook in zijn algehele ontwikkeling .
Dat komt wel goed als hij aan komt in gewicht ...
Kijk even hoe het gaat als je hem eerst 4ml geeft en de laatste 5 ml is hij dan morgen leeg dan kan je 5 geven de hele dag .
Is hij niet leeg dan de pap weer iets dunner maken en kijken of hij dan weer leegt !!
Boven aan dit topic staat handopfok geven en daar staan vele goede tips bij ...misschien kan je er iets mee ..
En nog even over een dierenarts weet bijna niets over vogels .
Wil je een goed advies bel dan een echte vogelarts ....

Conny



bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Beja50

 nou kijk dat bedoel ik dus , zeggen ze tegen mij dat groene poep goed is pfffffff , ben bang dat hij  snachts te koud heeft gezeten en dat het daar mee te maken heeft gehad .
heb zelfs gisteren nog naar utrecht gebeld .Die zeiden daa dat ik maar maandag naar  het telefonische spreekuur moest bellen, ook niks mee op geschoten.
Ik heb dat ik met de adviezen van hier op de goed weg kom te zitten.

Gr Bea

smiley

Hallo Beja

Ik  zou je willen aanraden om contact op te nemen maandag met de Baronie( 076-5415030) deze kliniek zit in Prinsenbeek ,Breda en heeft een hele goede vogelarts .
Ze zullen je vragen om een poepje van de kleine op te sturen (je kan met een oor-stokje de mest opvegen en in een stukje aluminiumfolie doen )en na onderzoek kunnen ze dan zien of er iets in zijn darmen zit waardoor het zo slecht groeit .
Of anders bij je eigen dierenarts als hij dit ook kan ..
Ik weet bijna zeker dat er iets aan de hand is en het kleintje een AB kuur nodig heeft ...

Maar laten we eerst even kijken hoe het morgenochtend is !!
Want misschien knapt hij wel zienderogen op van de extra pap ..en als de kleur van zijn ontlasting geler word dan is het ook goed ...maar niet zo groen want dat zie ik liever niet ..
Dit komt niet omdat hij te koud zou zitten ,want je hebt de lamp in de nacht toch ook aan ???
Probeer eens een foto te plaatsen daar kunnen we ook veel aan zien !!

Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Beja50

ga zo eens ff roberen een fot te plaatsen

Beja50


Beja50

krijg het niet voor elkaar een foto hier neer te zetten :'(

Beja50

JPG-bestand (.JPG)

carco

Mail de foto maar even naar mij, dan zet ik hem wel hier op het forum voor je.
Mailadres staat bij mijn profiel.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Beja50