18 april 2024, 09:12:43

Eitje in caviahooiruif

Gestart door Murphy, 26 november 2002, 01:49:32

« vorige - volgende »

Murphy

HAllo,
Ik zit met een probleem...
Mijn valkparkiet Murphy iis dol om op de caviakooi te zitten in het begin dat ze dit deed was ze gewoon lief kon je haar kroelen en dergelijke..
Nu vliegt ze je aan (echt op je afvliegen en bijten in je oor of vinger)en mag je niet  in de buurt van de caviakooi komen!
En vanavond keek ik naar haar in het hooiruif en toen zag ik dat ze een ei had gelegd ???
Wat moet ik nou met het ei doen en het agressieve gedrag van Murphy...?
Zal een Valkparkiet man deze gedragsproblemen verhelpen? :-/En zou ze misschien bevrucht bij mij gekomen zijn..
Na hoeveel dagen na de bevruchting legt een valkparkiet een ei?Alvast Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen Milena & Murphy

Peter

Hallo Milena & Murphy,

Het lijkt er inderdaad op dat Murphy broeds is. Ze wil nu haar nest en ei beschermen. In jouw geval dus de caviakooi. Een eitje kan bevrucht zijn als er de laatste paar dagen een mannetje bij geweest is, anders niet. Je kunt proberen om het eitje in haar kooi neer te leggen zodat ze in de kooi blijft. Hopelijk verliest ze haar intresse in het eitje waardoor ze weer lief wordt.

Op het forum kun je ook veel andere onderwerpen vinden over eitjes leggen.

Groetjes,
Peter

Murphy

Hallo,
Inmiddels heeft Murphy haar 2de ei gelegd en haar agressieve gedrag erger;zou dit gedrag verdwijnen als er een man bij zou komen of zou dit gedrag het zelfde blijven?Want als dat het beste zou zijn wil ik best een mannetje er bij halen :-/..
Ze staat namelijk in mijn slaapkamer en ik kan bijna niet niet eens meer in mijn kamer komen :'( zo erg dominant is ze >:(...
En zo'n onhandelbare vogel wil ik echt niet iedere maand hebben :-X.
En wat moet ik nou met de eitjes doen ????
Als ik ze weg haal dan zou ze er toch gelijk weer gaan leggen dus...Please geven jullie a.u.b wat tips 'ik weet het niet meer'

Mandy

28 november 2002, 21:56:28 #3 Last Edit: 28 november 2002, 22:05:51 by Mandy
Hallo,

Het ziet er inderdaad naar uit dat je je "gewone" valkje even kwijt bent. Het is in principe heel normaal dat ze zo naar iedereen reageert, ook al lijkt dat wat vreemd omdat je normaal d'r verzorger bent en ze zo tam is.
Het is haar instinctieve taak om haar ongeboren jongen te beschermen, koste wat het kost!  :(
Ik had twee poppen binnen die aan het broeden waren en de kooi proberen schoon te maken en vers water en zaad neer zetten was een hele klus!
Het maakt niet uit of je er een man bij zet, want dan zullen ze elkaar (normaal gesproken) afwisselen en heb je twee verdedigers. Nu zou dat zelfs helemaal niet slim zijn, ze is al uit d'r doen nu ze aan het broeden is en zal ze een nieuwe valk als indringer beschouwen. Ze kennen elkaar uiteraard niet en dit is ook geen goed moment om ze aan elkaar te laten wennen, het zal zo voor iedereen veel stress opleveren.
Het is inderdaad beter om de eitjes te laten liggen. Kijk maar eens hier bij het onderwerp; KWEKEN - EITJES, daar heb ik ook enige tips gegeven. En als het goed is zal ze dan echt niet iedere maand als zodanig veranderen, normaal alleen een keer in het voorjaar.
Als ze straks, na 18 dagen broeden, weer wat aangesterkt is is het natuurlijk altijd leuk om er een tweede bij te nemen. Ze hebben veel aan elkaar en meestal als de tweede jong is zal deze vaak het tamme gedrag van de eerste overnemen. Neem je een man dan kan je uiteraard de volgende keer bevruchte eitjes krijgen, maar als je dat niet wilt kan je deze eitjes ook doorprikken of door nepeitjes vervangen. Ook met nog een pop kan het heel goed gaan, alleen heb je dan wel de kans net als mij, dat ze opeens allebei broeden.
Succes! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Murphy



Hai Mandy,
Bedankt voor ht alsnog reageren en dankzij jou tips zal het vast goed komen ;).
Ik had alleen de eitjes al weggehaald want echt broeden erop deed ze niet  (je moch ??? er alleen niet in de buurt komen);de eitjes waren gewoon koud steeds.. ::)
Ze heeft er goed op gereageerd ze is al een stuk minder aggressief..dus ik hoop hier goed aan gedaan te hebben!?
Ze heeft hoog uit een week zo gedaan en 3 dagen op de eitjes gezeten niet echt broeden.
Zou ze eigelijk met een nestblok ook mnder agressief zijn of maakt dat niet uit?
In ieder geval bedankt peter & Mandy vor het reageren en ik hoop dat het goed komt met Murph.
Doeiii kissie van Murphy & Milena

Mandy

Hallo,

Ik neem aan uit je verhalen dat dit ook de eerste keer was, vaak broeden ze de eerste keer ook nog niet zo intensief. Bij de volgende legsels zal dat wel meer worden en dan kan je de eitjes dus wel beter laten liggen, je zal dan ook minder kansen hebben om ze weg te kunnen halen...
Als je een broedblok neerzet zal het natuurlijker aanvoelen voor murphy en is de kans groter dat ze fanatieker zal zijn.
Maar het is een pop, dus ze zal wel vaker eitjes leggen en agressief verdedigen zal ze ook altijd blijven doen. Dus je moet het voor jezelf maar 's uitproberen.  :-/
Ik denk eigenlijk dat ze minder gestresst zal zijn in een blok omdat ze dan minder prikkels van buitenaf heeft, ze ziet iemand bv. niet telkens heen en weer lopen, vogels die voor het raam voorbij vliegen enz. waarvoor ze schrikken kan. :o
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl