6 juli 2025, 13:40:32

wispelturig

Gestart door DianaM, 12 december 2012, 11:35:05

« vorige - volgende »

DianaM

Goedemorgen, ik ben helemaal nieuw hier dus weet niet of het berichtje goed plaats...

Wij hebben nu n paar maanden een valkparkietje (Chucky) in huis, hij is van begin augustus en we hebben hem sinds hij ong 6 weken oud was.

De kweker heeft hem toen we hem ophaalden aan 1 vleugel gewiekt en dat leidde tot allerlei ongelukken toen hij ging vliegen. Na n tijdje naar de dierenwinkel bij ons gegaan, daar werkt iemand die heel veel van vogels en valkjes weet. Hij gaf aan dat wieken aan 1 kant slecht is omdat je bijv een "scheve" vogel kan krijgen. Ik heb hem de andere vleugel ook laten wieken zodat hij in iedergeval in evenwicht is. Hij is nu in zn eerste echte rui en als dat klaar is laat ik hem ip niet meer wieken.

Hij is verder prima tam, komt gerust bij je zitten, stapt op je vinger, schouder, hoofd ed. Hij houdt van spelen, vooral met brillen en oorbellen.
Toch is hij momenteel erg kattig zeg maar. kroelen hoeft helemaal niet van hem (denk tenminste dat t n hij is), plotselinge bewegingen vindt ie ook niet leuk en hapt nu naar vingers. Maar hij blijft er wel op stappen enz hoor, maar bijv als je hem wil aaien of wat lekkers wil geven.
Wat kan dat zijn en wat kan ik er aan doen??

Doordat hij wat ongelukkig gevlogen heeft aan het begin zijn er n aantal staartveren beschadigd. 3 zijn al afgebroken van de week en 1 nog niet. Van de 3 die afgebroken zijn zit de veerpen er nog in zeg maar, gaat dat er met deze rui vanzelf uit? Ik zie ze nl niet eens zo zitten zo kort zijn de "stompjes". Moet ik nog even afwachten?

Spelen doet ie graag enz maar nu vroeg ik mij af hoe ik hem wat dingen kan leren. n bepaald iets leren fluiten of n soort trucjes waarmee ik met hem kan spelen. Iemand suggesties?

Alvast bedankt!

Groetjes, Diana

lily80

Hoi Diana,

Wij hebben een laat jaar geleden een grijze roodstaart gehad en die was ook aan twee kanten gekortwiekt. Je haalt dat de eerste veren weg zodat ze niet meer omhoog kunnen vliegen maar dat ze nog wel zich zelf op kunnen vangen als ze vallen. Door 1 kant kort te wieken is hij zijn evenwicht kwijt.
Onze valk Rio hebben er niet voor gekozen om kort te wieken. Hij vliegt vaak maar heel even en dan gaat hij lekker ergens zitten spelen.

Rio is ook van van de zomer en zit nu in zijn eerste rui. Ik merk ook dat hij soms wat chagrijnig is. Het lijkt wel op de puberteit :D Híj probeert ons gewoon uit nu door snel weg te vliegen. Maar als ik dan zeg kom dan lekker kusje komt hij dan toch snel.

Rio kan al heel veel deuntjes dit doe ik door hem op YouTube naar valkjes te laten luisteren. Hij vind dat geweldig en neemt dit snel over.
Zelf fluit ik ook heel veel met hem mee. Ik let wel op dat ze op YouTube niet schreeuwen anders ben ik bang dat hij dit overneemt.

Groetjes Lilian

lotteeeu

Hallo , mijn vogel heeft dit ook.
soms kan hij zo lief doen ,en bij mij willen zitten en laten aaien. en dan soms als ik hem een kusje wil geven bij hij kei hard in mijn lip ,of als ik hem wil aaien in mijn vingers
Ik snap ook niet hoe dit komt ,maar denk wel dat het naarmate de tijd zal overgaan!

BvZwolle

Gokje: pubertijd? Hebben vogels ook gewoon last van en af en toe een shagerijnige bui is ook niet abnormaal.