help valkparkieten gewond wat kan ik het beste doen?

Gestart door adam, 3 december 2012, 17:49:46

« vorige - volgende »

adam

hoi ik heb een vraagje ik kwam vandaag in me buitenvoliere en zag allemaal bloed op nestkastje enzo en bloed op de grond dus ik ging kijken welke valkparkieten er gewond zijn en dat waren er 2. 1 aan ze vleugel en de anderen aan ze pootje hier zijn 2 foto's



kunnen jullie me misschien vertellen wat ik hier aan kan doen? want ik ben een beetje bang dat er iets is en natuurlijk dat het gaat vriezen buiten misschien erger maakt, en ik heb ze nu alle 2 in een kooi in de voliere zitten zodat ze toch bij de rest kunnen zijn en tot rust kunnen komen en misschien dat het dan geneest.


mvg
adam

adam

sorry dat de foto's zo groot zijn was vergeten ze kleiner te maken :$


mvg

Tamara8

Hee,

Het lijkt erop dat ze gevochten hebben óf ergens klem hebben gezeten, waardoor de huid gescheurd is.

Blijft het bloeden?
Als het niet over gaat zou ik naar de VA gaan voor de zekerheid.

Veel succes!

*Yvon

Hoi

Je kan de foto's alsnog even verkleinen,dit is heel lastig kijken en oordelen.
Ikzelf heb ook geregeld bij 1 valkje(van de 20) die geregeld een wond(je) heeft en flink bloedt.
Hoe hij aan die wonden komt blijft en is voor mij nog steeds een raadsel.  ::)
Ik hou het in de gaten en als het bloed opdroogt en het gaat verders goed,blijft eten en drinken doe ik niks.
In de natuur(al is voliere geen natuur) zullen de meeste valkjes de wonden ook overleven.
Gaat de wond infecteren kunnen we altijd nog ingrijpen.
Wil je er wel iets aan doen dan kan je (denk ik) in de dierenwinkel wondzalf halen die ook voor vogels geschikt is.
Kijk even naar de dingen die in de voliere staat of hangt die eventueel de oorzaak zou kunnen zijn.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

adam

heel erg bedankt voor de reactie 's bij de een valkparkiet bij ze pootje dat is niet verder gaan bloeden maar bij de valk bij ze vleugel wel ik ga de vleugel nu schoonmaken en dan nog een dag wachten en de andere valkparkiet die aan ze pootje had die haal ik uit de kooi en laat ik los in de volière maar als de valk met de vleugel blijft bloeden ga ik wel naar de da hoop dat ik er aan goed doe om een dag te wachten en de wond en vleugel schoon maak.

ik heb niks scherps in de voliere hangen en ze zitten al lang samen in de violieren ik denk zelf dat het misschien kom omdat ze op de deur zitten en dat er een kat met ze nagels tegen hun is gekomen


mvg

adam

nou ik ben toch naar de da gegaan want het bleef bloeden en die heeft 2 plekken bij de vleugel dicht gebrand op de plekken waar het bloede, en hij zei ook dat ik haar in een kooi moet laten dat ze rustig kan worden en geen gekken dingen kan doen

*Yvon

Dan is het voor die ene valk goed geweest dat je naar de da bent geweest.  :)
Kan me niet voorstellen dat een kat zulke wonden kan maken
met 1 pootje.
Kan ook heel goed wezen dat de valkjes gevochten hebben.
Even apart zetten kan zeker geen kwaad,kunnen de wonden goed helen.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Larissa

Hoi

Even een vraagje ik lees een buiten voliere en een nestkastje ?
Ik mag toch hopen voor de valken dat je geen blokken er meer in hebt hangen ??

Groetjes

*Yvon

Hoi

Ik had er helemaal overheen gelezen dat er een blok hangt.
Goed dat Larissa beter heeft gelezen dan ik.  ;)
Dat blok zou ik er zeker snel uithalen !!
Die zou de oorzaak kunnen wezen voor een vechtpartij.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

adam

ja die heb ik nog omdat ze vaak op een nestkastje lopen en slapen

adam

als dat niet mag tja dan moet ik ze weg halen en iets anders voor bouwen want ze zitten graag op de nestkastjes

Larissa

Een nestkastje stimuleert de broedsheid, vooral in deze tijd kan het nog al eens mis gaan
Omdat ze nu al lang in rust zouden moeten zitten en een goede vetlaag aangelegt moeten hebben voor de winter.

Ik neem toch aan dat je stokken inde voliere hebt waar ze op kunnen zitten ? Of een touw,schommel ?


adam

ja dat heb ik allemaal stokken en touw en een grote nachthok waar ze in kunnen heb nu de nestkastjes weg gehaald