20 april 2024, 02:44:15

Bloed aan vleugel, gewond geraakt

Gestart door Tamara8, 18 november 2012, 10:58:00

« vorige - volgende »

Tamara8

Goede morgen,

Vannacht was mijn valkje weer nachtblind geworden (lutino popje), dit gebeurd wel vaker en dan valt de andere valk ook en begint ook geschokt te wapperen.
Elke keer als dit gebeurd sta ik z.s.m op en zet het licht aan om ze weer tot rust te krijgen.

Zo ook deze nacht. Alleen dit keer zag ik dat lutino popje een wondje had aan dr vleugel aan de zijkant. Heb r meteen gepakt en wilde t deppen met een wcpapiertje, dit liet ze niet toe.

Die vleugel is al eens gebroken geweest bij de vorige eigenaar en daar was toen niks aangedaan dus hing haar vleugel al een beetje.

Maar nu trilt t ook dus denk dat ze heel erg veel pijn heeft.

Moet ik morgen naar de VA of zal ik t nog even aankijken?? Of wat kan ik er zelf aan doen?

Dankje!

Rianne

Als het niet meer bloed, zou ik haar even met rust laten zodat ze kan herstellen. Dan kun je morgen kijken of ze nog trilt en dan even overleggen met een DA.

Tamara8

Hee, hartstikke bedankt voor je reactie!

Ze vliegt en wappert nu al rond, en knabbelt aan haar wondje maar geeft geen kik als ze eraan zit.

Tamara8

Vandaag naar de VA geweest. Het was inderdaad een wondje. Hij heeft het met jodium en water schoongemaakt en met een zalfje ingesmeerd wat ik nu zelf 1x per dag ook moet insmeren bij Birdie.
Ook kreeg ze een kraag om zodat ze er niet aan zou komen. Dit bleek thuis echt een dramatisch geval te zijn, ze viel steeds om omdat haar hoofdje natuurlijk zwaarder was dan normaal. Ik was bang dat ze weer van dr stok zou vallen en haar wondje nog meer zou openhalen aangezien ze niet normaal in de kooi op stokken kon zitten, dus heb de kraag erafgeknipt.

Is dit de juiste keuze geweest? Ik kan m er zo weer op doen zelf maar dat brengt natuurlijk weer stress mee..

lotteeeu

als hij er last van had was dit misschien wel het beste he!

maar zorg wel dat hij niet aan het wondje gaat zitten bijten.


Tamara8

Hee, ze zit er zo nu en dan wel aan, maar niet heel vaak en volgens mij probeert ze dr veertjes schoon te maken maar niet echt bijten? Kan dat wel?

Dankje!

lotteeeu

Let wel op dat het wondje niet opengeraakt of terug gaat bloeden  :)

mariska79

Je schrijft dat het wel vaker gebeurd, is het misschien een idee om een nachtlampje neer te zetten om het te verkomen.
Hier heb ik ook elke nacht een lampje aanstaan, en dit werkt echt heel goed!!

Tamara8

Hee Mariska,

Dankje voor je reactie en tip! Ik heb inderdaad een nachtlampje aangeschaft die je in het stopcontact stopt (kooi staat precies goed). Sinds maandag, en werkt tot nu toe wel!