5 mei 2025, 14:24:51

Bijten!

Gestart door Valerie, 31 januari 2004, 11:20:32

« vorige - volgende »

Valerie

Hoi,

wij hebben sedert twee weken een koppeltje valkparkieten.  Erg mooi maar de ene zal blijkbaar wel tam worden, die kruipt niet weg als we onze hand in de kooi steken.  De andere daarentegen mag je nog niet naderen, of die doet zijn bek al open om te bijten.  

Moeten wij nog meer geduld hebben of kunnen we hem het beste gerustlaten?

Ik word nl niet graag gepekt door die allesverslinders :-).

Wij dachten om ze eerst te laten wennen aan onze hand in hun kooi maar blijkbaar is dit niet zo goed.  Nu hebben we de kooi al twee dagen opengezet maar ze steken alleen hun kopje es naar buiten.

Wat kunnen we best doen om toch nog tot 2 redelijk tamme valkparkieten te komen?

Dank voor spoedig antwoord.

Annouschka

Hallo,
eerst een vraagje: hoe oud zijn die valkjes nu?  Een jong valkje (+- 2 - 3 maand) kan je beter tam krijgen dan een wat ouder valkje.  Ik spreek nu uit ervaring met mijn valkje: geduld hebben en het niet opgeven.  Ik heb Chewy gekocht toen hij een maand of 6 was en nu (5 maand later) begint hij tam te worden, handtam is hij nog niet!! Wel komt ie op mijn schouder en meeëten aan tafel.  Het gaat steeds beter, met veel geduld. ;)
Probeer hem anders eerst uit je hand te laten eten in z'n kooi (wat trosgierst ofzo).  Lukt dat niet, blijf er zeker tegen praten en er mee bezig.  Chewy is ook zo'n vogel die je niet mag forceren, dus laat ik hem tot hij er klaar voor is, dat is veel fijner voor hem en niet zo stresserend.  Bij mij blaast hij ook nog altijd als ik met mijn hand in de kooi ga, dit is denk ik omdat zijn kooi zijn territorium is en hij mijn hand als indringer ziet.  Ook kan je eens kijken hier op de website bij de rubriek tam maken.  Daar staat ook zeer veel info op.
Groetjes

Valerie

Tja, dat is het probleem.  We weten niet hoe oud ze zijn.  Dat hebben we vergeten te vragen aan de verkoper.  Onze eigen domme fout natuurlijk!

Maar volgens mij zijn die beestjes al volgroeid hoor.  En hun geboortedatum zeggen ze natuurlijk niet.

De ene zal nooit blazen of bijten, de andere doet niets anders.  Hij pekt ook op het brave valkparkietje.  Moeten we ze misschien in twee kooien steken?  Hoewel, de kooi is zeker groot genoeg, die is meer dan 1 meter hoog, 80 diep en 60 breed.

Annouschka

31 januari 2004, 12:35:49 #3 Last Edit: 31 januari 2004, 12:38:21 by Chewbakka
Hoi,

ja, wij weten eigenlijk ook niet precies hoe oud de onze is.  In de winkel konden ze alleen vertellen dat hij van 2003 was.  Hij heeft ook geen voetring dus daaraan kunnen we het ook niet zien.  

Waren ze geen koppeltje in de winkel of komen ze van een kweker?  Anders kan je eens bellen om te vragen wanneer ze geboren zijn.  Ik zou ze nog niet apart steken, natuurlijk als hij haar begint te plukken (veertjes uittrekken) dan zou ik hen apart steken.  

Binnenkort ga ik er ook nog eentje bijnemen, ik ben benieuwd hoe dat zal lopen.  Wel ga ik me een grote kooi aanschaffen, ik heb een papegaaiekooi zien staan in een dierenwinkel die erg geschikt is voor hen.

Nog iets over je kooi: de breedte telt eigenlijk maar hoor en naar het schijnt is 60 cm maar net geschikt voor 2 valkjes.  Maar de jouwe lijkt me wel groot genoeg voor 2 hoor.  Ik mag me wel een nieuwe kopen, de mijne is lang zo groot niet als de jouwe.

Het zal heus wel verbeteren hoor, dat pikken, hij is gewoon bang.  Misschien heeft ie nare ervaringen met handen?  Je weet natuurlijk niet wat er met hem vooraf gebeurd is he.

Ik weet dat onze Chewy een trauma heeft opgelopen in de winkel: zelf gezien!  De verkoper heeft hem tegen de tralies van die kooi waar hij inzat gegooid en dan bijna z'n krop uitgeduwd om hem te pakken!!  Ik ben toen heel boos geworden en heb gezegd dat ik een levende valk wilde en geen halfdode en dat het niet nodig was om hem zo hardhandig te pakken.  Het kan dus ook zijn dat jouw valkje iets dergelijks heeft meegemaakt en ze vergeten niet vlug hoor.

Gewoon blijven volhouden en zeker niet boos worden als hij je bijt, ik heb al gehoord dat het pijn doet(zelf heeft hij hier nog nooit doorgebeten) maar het is gewoon omdat hij bang is.

Groetjes

Paul

Hoi Valerie,

Als ze al wat ouder zijn dus ouder dan een jaar zouden het twee popjes zijn maar als ze jonger dan een half jaar zijn word bij de mannetjes de kop fel geel.
Dus als de kopjes gaan veranderen weet je dat ze nog niet zo heel oud waren.
Het is gewoon een kwestie van geduld hebben dus gewoon veel aandacht geven en proberen of ze trosgierst uit je hand willen aanpakken.
Als ze echt heel bang zijn bijten ze ook heel hard en dat voel je best wel.
Dus als ze niet echt superhard bijten valt het nog mee en heb je goeie kans dat ze nog tam zullen worden.
Op de site staan ook nog veel tips over tammaken.
Je moet er in elk geval geen haast mee hebben en niet opgeven het kans soms best lang duren.
Veel succes met tammaken.

Groetjes, Paul