23 april 2024, 18:14:22

Gaat krop te traag?

Gestart door Tara, 17 juli 2003, 23:40:09

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje i.v.m. Plukkie, ze is steeds moe en zo en poepte net bruin :(. Nou da's tenminste over, nu ligt ze te slapen tegen een warmwaterfles. Maar mijn vraag gaat over de krop, die verleegt wel alleen erg traag. Plukkie is 22 dagen oud. Ze kreeg gisterenavond om 7 uur haar eerste voeding, dan moest ik wachten tot 3 uur 's nachts voor de krop leeg was. Da's dus 8 uur. Dan moest ik wachten tot 12 uur vanmiddag om haar weer te voeren, da's dus 9 uur! Nu is haar krop nog steeds niet leeg :( :-/. Klopt dit bij een 3 weken oud valkje? Ik dacht dat het toch veel sneller moest gaan :(.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

daar heb ik geen verstand van van handopfok!
sorry om het zo te zeggen, maar daar had je aan moeten denken voor je ermee begon!

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,
Ik denk dat je de rest niet helemaal goed hebt gevolgd van het verhaal maar Tara doet dit niet zomaar maar uit noodzaak.
De kleine werd niet meer gevoerd door de ouders en dan kan je kiezen, dood laten gaan of zelf voeren en zoals vele van ons zouden doen heeft Tara hem ook zelf gevoerd.
Anders had de kleine nog steeds bij de ouders gezeten hoor.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

onze pc was een tijdje kapot, en mss heb ik wel een stuk gemist, maar ik meen te weten dat voor hij kapot was, tara al lang had beslist om plukkie met de hand op te fokken!
en ja, als je jong niet gevoerd wordt dan heb je de keuze, sterven of met de hand opvoeren! maar in de natuur worden de zwakkeren sowieso niet gevoerd, en dat is wss al een teken geweest waarom het nu niet zo goed gaat! wss is plukkie een zwak jong geweest, en de zwakkeren worden verstoten!


SDC:D

Tara

Dag Stijn,

Plukkie was geen zwak jong, en ik wou nog zeker een week wachten! Ik had gewoon het voorgevoel dat dit zou gebeuren met de ouders.

Stijn dc

hello

ja, dat weet ik dat je nog een week wou wachten, mar ik was er sowieso tegen, maar goed!
en het kan zijn dat de ouders pas na een tijdje plukkie als zwak jong gaan beschouwen!!
je kan er mss op letten dat dit koppel zich niet meer voortplant, en dan gebeurd dit ook niet!

SDC:D p.s. dit is niet met slechte bedoelingen geschreven hoor!

Tara

Hoi Stijn,

dit is wel mijn beste koppel, ik ga echt niet beletten dat ze nog jongen krijgen hoor. Volgende keer laat ik hun gewoon hun gang.

Stijn dc

hello

oke, het kan je beste koppel zijn, maar is dit de eerste keer dit jaar, dat er vele van hun jongen sterven??
gelukkig laat je voortaan de natuur zijn gang gaan, en als er een kleintje op sterven ligt, blijf er dan af, je maakt het mss alleen maar erger voor dat beestje, en dat wil je toch ook niet!

SDC:D

Tara

Luister Stijn,

ik laat mijn kleintjes echt niet zo maar sterven en ja het is de eerste keer dat er jongen sterven en die jongen waren dan nog niet eens van hun maar van een ander koppel die heel slecht is bij broeden enzo. Ik vreesde er al voor moet ik eerlijk zijn dat Plukkie plots niet meer zou gevoed worden, en waarom? Omdat hij technisch gezien niet van hun is. Daarom, bij de andere Plukkie was het net hetzelfde, ze aanvaardden hem niet. De jongen die nu zijn gestorven is door groeiachterstand en 1 van de warmte. En ik zou dan moeten stoppen met dat koppel zeker?

Stijn dc

ja sorry, je moet niet zo kwaad worden hoor!
ik wil alleen raad geven!
maar waarom leg je dan eitjes over?? als je wist dat het ging mislukken!

SDC >:(

Tara

Het zijn dus 2 koppels apart ......

Koppel 1: Piko en Tako
Koppel 2: Laiko en Moko

Laiko en Moko zijn uiteraard m'n beste koppel, in het vorig nestje hebben ze ook van Piko en Tako Lucky kunnen grootbrengen, waarom ik dan toen eieren verlegd had? Het nestje werd al een nacht niet meer bebroed, het zou een wonder zijn als die nog zou uitkomen, Lucky is uitgekomen. Dat was ook een jong van ze. Die heeft groeiachterstand gehad tot hij plots een scheut kreeg.
Piko en Tako hadden weer enkele nestjes en weer verlaten, ik wou dat het goed zou gaan en legde weer eitjes bij Laiko en Moko, zoals het eitje waar Lucky inzat vroeger. Ze zijn uitgekomen alleen waren ze ook met groeiachterstand. En Lucky, Lucky leeft nog steeds en is een prachtbeest.

Stijn dc

hello

dan heb je geluk gehad met lucky!
je kan het altijd proberen, maar ik zou het nooit doen!
je kan mss twee nieuwe vogels kopen en dan piko en taco uiteenhalen en twee nieuwe koppels vormen zodat ze op een normale wijze kunnen voortplanten!

SDC:D

Tara

Daar heb ik al zitten aan denken hoor, maar het probleem is dat ze waarschijnlijk niet uit elkaar zullen gaan, het is echt een koppel, sinds ze mekaar gevonden hebben al, ze kunnen amper zonder elkaar :-/.

Stijn dc

hello

je kan het altijd proberen, dat is mss beter voor ze, en dan heb je er toch weer twee koppels bij ;) ;)
nu met je nieuwe voliere moet dat toch lukken!
mss moet je het koppel wegdoen en een nieuw kopen!
dit is wel hard, maar het is een optie

SDC:D

Tara

Nee dat zou ik niet kunnen, zomaar wegdoen, liever geen voortplanting van hun dan hun kwijt. Maar ik zal ze proberen te scheiden, toen ik Jako nog had, was die tot over zijn oren verliefd op Piko, toen zat ze ook meer bij Jako, maar nu Jako een ander popje gevonden heeft en ondertussen ook al dood is :( ... Is het weer allemaal Tako, Merko heeft ook wel een oogje op Piko, maar die mag niet in haar buurt komen :-/