5 mei 2025, 14:33:32

Wat heeft hij nu?

Gestart door Annouschka, 17 februari 2004, 23:12:22

« vorige - volgende »

Annouschka

Hallo,

ik heb een probleem: sedert Chewy in zijn nieuwe kooi zit, wil hij bijna niks meer van ons hebben.
Hij komt bijna niet meer bij me en komt zelfs niet meer aan tafel meeëten!
Het is alsof hij niet zoveel interesse meer heeft in ons.
Nu had ik hem een stukje selder gegeven en hij zat langs de buitenkant erop te knabbelen, toen ik dichter ging, begon hij te blazen, wat hij anders nooit doet.

Is hij boos omdat hij in een nieuwe kooi zit (ze is nogthans heel ruim), hij leek er zo blij mee..
Of heeft hij nu genoeg aan zijn kooi en moet hij niks meer van me hebben :(.

Ik word er haast verdrietig van..

Pff.. weten jullie raad?

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi  Annouschka,

Aan de kooi zelf lijkt het me niet te liggen daar veranderen ze niet echt van lijkt me.
Hangt er misschien een spiegeltje in de kooi dat ie daar meer naar toe trekt?
Of misschien iets anders wat ie als een partner kan zien zoals een bepaald speeltje?
Als een valkje broeds is kan hun gedrag ook ineens omslaan dus je hebt ook kans dat ie een nestje wil maken.
Meestal als dat over is word ie weer helemaal de oude.

Groetjes, Paul

suus

hoi Annouschka,
Wij hebben 2 valkjes, en toen die samen en tegelijk in een nieuwe kooi gingen aan het begin van dit jaar, moesten ze wel wennen hoor!! De nieuwe kooi is veel ruimer maar ook donkerder (eerst een witte, nu een donker gemeleerd metale kleur).
Na een paar dagen, kwamen ze weer in hun normale ritme en kwamen ze weer bij ons zitten. (moesten ze de eerste dagen ook niets van hebben terwijl ze normaal niets anders doen dan bij ons zitten)
Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat de verandering van kooi net samen valt met een andere verandering!
Heb je de kooi ook op een andere plek staan? misschien maakt dat wat uit?!?
succes! groetjes suzanne(1)
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Annouschka

Hoi,

neen, er hangt geen spiegeltje in. En ook staat de kooi nog steeds op dezelfde plaats, hij was er zo blij mee in het begin en nu nog lijkt me.  Vooral met het bovenste gedeelte dat opengaat. Er hangen ook geen nieuwe speeltjes in ofzo.

Zou het niet kunnen zijn dat het komt omdat hij nu niet meer op de bodem van z'n kooi kan rondlopen?  Er zit daar nu een rooster.

Ofwel is het broedsgedrag, hij is wel de laatste tijd meer 'macho' geworden, zo springt hij van de stok naar de tralies en loopt over z'n stok te 'paraderen'.  Misschien wil hij een partner?  Die komt er binnen 3 weken wel aan maar dat beessie gaat nog veel te jong zijn. (6,5 weken)  Hopelijk bespringt hij het niet :D

Vanmorgen is hij wel bij me geweest om een koekje te eten, hij wordt nu wel een beetje brutaler, hij sprong gewoon op m'n hand!  Hetgeen hij anders nog nooit gedaan had.  Hij had zelfs nog nooit op m'n hand gezeten.

Groetjes
Annouschka

Annouschka

Hoi,

weer een vreemd gedrag van hem opgemerkt, het is nu al de 2de avond dat we thuiskomen van het werk en dat we hem hem zittend in zijn eetbakje aantreffen.
Je zou gelijk denken dat hij ziek is ofzo maar hij is heel actief en eet heel veel, ook zijn ontlasting is nog nooit zo goed geweest.

Of zou hij een nestje willen maken in zijn eetbakje??  Of is het omdat hij eetbakje omhoog hangt en vroeger op de grond stond en hij in het donker zijn eten niet vind? :-/

Kan iemand me z'n gedrag helpen ontcijferen??

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi  Annouschka,

Hier zitten sommige ook wel eens op de voerbak te slapen dat vinden ze op een of andere manier gewoon fijn om op te zitten.
Als je valkje goed eet en drinkt en hij is levendig hoef je je daar zeker geen zorgen over te maken hoor.
Mijn Rosella gaat elke keer baden in zijn drinkbak zogauw je die vervangd bijvoorbeeld en een badje vind ie dan weer niks.
Vogels hebben soms gewoon vreemde dingen :)

Groetjes, Paul

Inger m

20 februari 2004, 14:28:18 #6 Last Edit: 20 februari 2004, 14:29:23 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik denk dat de vogel gewoon moet wennen. Een verandering geeft vaak wat stress, waardoor de vogel zich anders kan gaan gedragen. Dit mag echter niet te lang duren. Hou de vogel gewoon goed in de gaten. (uit ervaring weet ik dat ook zieke vogels tot het einde actief kunnen blijven en blijven eten).

Jij schreef ook:
Zou het niet kunnen zijn dat het komt omdat hij nu niet meer op de bodem van z'n kooi kan rondlopen?  Er zit daar nu een rooster.

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van een rooster voor huiskamer vogels. Het wordt gebruikt om te voorkomen dat een vogel in contact komt met z'n ontlasting, maar bij een kooi die goed wordt schoongehouden en een gezonde vogel is dit geheel niet nodig. Ook valkparkieten houden ervan om te scharrelen of om over de grond te lopen. Als het mogelijk is zou ik het rooster verwijderen. Of een bakje met bodemmateriaal neerzetten waar de vogel in kan scharrelen.

(Bij grote hoeveelheden vogels buiten zie ik het nut er meer van in ivm wormbesmettingen etc.)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

vandaag heeft hij weer een topdag, hij zit al de hele tijd te fluiten en vliegt al bijna de hele voormiddag rond, ook wordt hij terug wat aanhankelijker.

Hij zit nu een week in die kooi, het zal een beetje wennen geweest zijn zeker.  Ook is zijn rui (eindelijk) gedaan en is hij vandaag superaanhankelijk.  Echt zeer lief en vooral speels.

Ik ben blij dat hij terug een beetje de oude aan het worden is.
Bedankt voor jullie hulp mensen.

Groetjes
Annouschka