15 mei 2025, 00:40:45

Hele sepia?

Gestart door Maaisiej, 28 december 2012, 19:17:59

« vorige - volgende »

Maaisiej

Hoi,

Ik had een vraagje over sepia, is het schadelijk als een valkparkiet die helemaal opeet?
Mijn grasparkieten heb ik al lang en die doen meer dan een jaar over een sepia, slijpen af en toe hun snavel eraan maar daar blijft het bij.
Mijn net nieuwe valkparkiet heeft laatst in een dag een halve sepia opgegeten. Ik heb geen idee of dat dus kwaad kan. Ik dacht dat er veel zout in sepia zat maar geen idee eigenlijk wat er voor een mineralen ofzo er verder inzit.

Weet iemand hier meer over?
Alvast bedankt :)

mariejj

waarschijnlijk ligt de sepia in poeder op de grond en heeft hij niet alles opgegeten  ;)

Maaisiej

haha heb even gekeken, maar nee er ligt nauwelijks poeder of stukjes. Ik zie 'm ook echt kauwen (of nouja zoals hij bij zaadjes doet zeg maar) als hij een stukje sepia eraf pakt.  :-\

sepke

Bij mij eten ook wel eens een grote mineraalblok in een week tijd op. Als je dan goed kijkt ligt er toch wel degelijk een gedeelte op de grond. Vervolgens doen ze ook wel eens een maand met een blok, dus het is maar net waar ze op dat moment zin in hebben.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Maaisiej

Hmm oke, ja voor het mineraalblok ben ik ook niet zo bang. Maar ik heb geen idee of sepia wel zo gezond is om in een keer op te eten omdat er nogal veel zout in zit dacht ik. Weet niet of er zoiets bestaat als zoutvergiftiging bij valkparkieten? ;p

hilde

sepia bestaat uit kalk

Zeeschuim of Sepia bestaat voor ongeveer 80 tot 90 procent uit aragoniet, een vorm van kalk. Het wordt voor diverse doeleinden gebruikt. Er wordt een wit poeder uit bereid, dat men vroeger veel gebruikte als polijstmiddel. In de dierenhandel wordt zeeschuim aangeboden om te voorzien in de kalkbehoefte van volièrevogels, die de opgehangen schilden gebruiken om hun snavels te scherpen.

smiley

hoi hoi

Als je het niet vertrouwd ,haal je de sepia gewoon even een aantal dagen eruit en vraag je het even na bij een vogelarts .
bv. bij de Baronie in Prinsenbeek ,daar zit Peter Bastiaanse .
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent !!

Groetjes Conny   

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

sepke

M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Maaisiej