Valkje 8 weken heeft visgraat staartveren: 100% zeker vrouwtje?

Gestart door Maaisiej, 19 oktober 2012, 16:32:57

« vorige - volgende »

Maaisiej

Hoi,

Mijn valkparkiet is nu 8 weken oud, hij was 6 weken toen ik hem van de kweker meenam en toen dacht hij dat het een mannetje was. Nu is hij/zij 8 weken en de kweker heeft 'm weer gezien, nu zegt hij het is 100% zeker een vrouwtje omdat ze een visgraatmotief op de staartveren (wilde vaartsteren typen hhaha) heeft.

Maar kun je dat bij 8 weken met 100% zekerheid zeggen? Ik dacht dat alle jonge valkjes een visgraatmotief hebben en dat dat pas bij de 1e rui duidelijk wordt of het een man/pop is.

Rianne

Hey,

helaas is het niet zo eenvoudig als deze kweker het doet lijken! Je hebt gelijk, de rui afwachten of opletten of je je valkje hoort fluiten :)

Rocko

met 8 weken kun je niet met 100% zekerheid zeggen of het een man of pop is (enkele mutaties hebben een uitzondering)

na de eerste echte rui kun je dat beter vaststellen!

mijn valkje had ook de eerste maanden visgraat / puntjes motief aan de onderkant van zn staartveren.

na de eerste rui werd het helemaal egaal (een kleur)

je kunt dan ook kijken naar de de gele kop en fel rode wangen, dan is het zeker een mannetje..

en deuntjes idd

Maaisiej

Pff lastig zeg allemaal:P

Vanaf wanneer beginnen ze ongeveer met die deuntjes? Mijn valkje doet dat inderdaad niet.

En je kunt geloof ik door de kweker een staartveer laten opsturen om het geslacht te bepalen of niet? Ik vind dat zo stom om te vragen aangezien hij zeker lijkt te weten dat het een vrouwtje is ondanks dat ze 8 weken is:P

Ze is nu bij de kweker omdat ze ziek is (waarschijnlijk wormen/parasieten) en ondanks dat we nu al veel van haar houden willen we misschien toch een andere valk, een mannetje waarvan we ook zeker weten dat hij gezond is. Dit lieve valkje is al ziek gekomen en de kweker weet niet precies wat ze heeft.

Hoeveel zou zo'n DNA onderzoek kosten? Dan kunnen we dat misschien van tevoren doen :)

Rocko

Mannetjes nemen deuntjes/woordjes snel over, vrouwtjes niet (op enkele uitzonderinge na)

Hoelang het duurt voordat ze deuntjes kunnen... ligt eraan hoe vaak jij met hem oefent  ;D (en dat hij het snel oppikt, is per valk verschillend)

Maar je hebt eigenlijk liever een mannetje?

Hoe duur zo'n test is weet ik niet.. succes!

Maaisiej

Hoi,

Beetje late reactie maar ja ik wil liever een mannetje.
Ons valkje was helaas ziek, ze wilde met haar 10 weken nog steeds niet eten zelf eten, sliep alleen maar en was veel afgevallen. De kweker heeft haar teruggenomen en op een wormenkuurgezet. Dat is nu 3 weken geleden ze is weer goed aangekomen, nieuwe veren erbij en ze krijgt vitaminen. Helaas eet ze nog niet zelf..
Daarom heb ik besloten een nieuwe vogel bij hem uit te kiezen, eentje die vanaf het begin al gezond is en zelf eet.
Is dit een egoïstische keuze? We mogen ons valkje weer terugnemen, maarja ik denk niet dat het verstandig is om een valkje van 13 weken terug te nemen die nog niet zelf eet, en nu ook gewend is bij de andere vogels enzo.

Zo heel verhaal maar ik moest even mijn 'ei' kwijt haha :p

carco

Tja of het egoïstisch is weet ik niet.
En ziek zijn omdat die nog niet zelf eet bij 13 weken hoeft zeker niet zo te zijn. Dat is het nadeel van een papvalkje. Deze zijn nu eenmaal niet zo snel.
Dat is dus een eigen beslissing die je moet maken hoeveel geduld je kan opbrengen.
Maar wat te doen als de nieuwe een pop blijkt te zijn? Dan moet ie dus weer weg?
Waarom wil je persé een man trouwens?  :-\

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Maaisiej

Nou ik hoef niet persé een man, lijkt me leuk omdat die kan fluiten enzo. Als ons popje ook gewoon gezond was hadden we haar zeker gehouden, het was een schat van een vogel.

Ze was daadwerkelijk ziek, dat zei ik al, de kweker had haar ook weer teruggenomen omdat hij zag dat ze ziek was. Dat was ze al vanaf dat ze kwam maar ik dacht dat het nieuwigheid was.
Ze zat alleen maar op 1 plek continu, sliep de hele dag, oogjes half dicht als ze wakker was, afgevallen naar 70gram etc. Als het goed is is ze nu wel beter, maar ze krijgt nog wel extra vitaminen etc.
Ik wil gewoon liever geen vogel die lang ziek is geweest, ze was namelijk 5 weken zo. en ze heeft nu ook weer 3 weken bij de kweker met andere vogels gewoond enzo. Dus nemen we liever een andere, waarvan we zeker weten dat die vanaf het begin gezond is en zelfstandig is. En dan ook meteen kan blijven.