Wat is het ideale gewicht voor jonge valk?

Gestart door Maaisiej, 8 oktober 2012, 13:11:43

« vorige - volgende »

Maaisiej

8 oktober 2012, 13:11:43 Last Edit: 8 oktober 2012, 13:16:37 by Maaisiej
Hoi!

Ik heb een valkparkiet van 7 weken oud, die met 't spuitje pap van nutribird krijgt. Ik ben overgegaan van 3 naar 2 voedingen. Ik wil langzaam overgaan op alleen zaadjes maar ben bang dat hij teveel afvalt (hij eet nog nauwelijks zelf zaadjes)

Wat is het ideale gewicht voor een valk van 7 weken? Hij schommelt nu tussen de 82-92 gram (ligt aan tijdstip vd dag).
Is er een onergrens? En tot hoever moet hij groeien in grammen? Moet hij aankomen naarmate de weken verstrijken, zo ja hoeveel ongeveer?

Zou handig zijn als er een schemaatje bestond :P

Zyra

Er bestaat ook een schema'tje ;)


Leeftijd   Gewicht in grammen      Aantal voedingen   Tijden
1 week   0-30   7(elke 2 uur)   van 07:00 tot 19:00
2 weken   30-40   5 (elke 3 uur)   07:00 tot 19:00
40-50   5   7:00, 11:00 tot 23:00
3 weken   50-60   4   7:00, 12:00, 17:00, 23:00
60-70   3   7:00, 17:00, 23:00
4 weken   60-80   3   7:00, 17:00, 23:00
5 weken   70-80   3   7:00, 17:00, 23:00
80-90   2   7:00, 19:00
6 weken   80-90   2   7:00, 19:00
90-110   1   19:00
7 weken   80-90   1   19:00
90-110   0   -
8 weken   90-110   0   -

Dit schema is in het volgende topic te vinden> http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

Het gewicht is dus erg mooi voor 7 weken. weeg het liefst smorgens vroeg wanneer de krop nog leeg is.

Succes!

Maaisiej

Oooh heeeelemaal super! :D Bedankt!!  ;D ;D ;D

Maaisiej

9 oktober 2012, 12:17:12 #3 Last Edit: 9 oktober 2012, 12:28:26 by Maaisiej
Daar staat trouwens dat je per voeding maar 7 ml mag geven... Klopt dit? De kweker zei dat hij ongeveer 25ml per dag nodig heeft dus ik geef hem 10-15 ml per voeding (2x). Is dit erg? Het gaat namelijk gewoon goed, alleen zeurt hij de hele dag om eten.

De krop is volgens mij gewoon leeg voor de volgende voeding.

donsje

heb je al trosgierst aan geboden .
als hij/zij het trosgierst lekker vindt kun je daar wat van in het bakje doen bij de zaadjes .
wat geruld eiervoer aanbieden.

Maaisiej

Hij eet alleen een beetje trosgierst buiten de kooi, binnen in de kooi eet hij nog niks. Ik heb van alles hangen en staan, hij heeft 3 bakjes zaadjes, 1 bakje water, 2 stengels trosgierst, brood, sla, komkommer, peer en nog wat gedroogd fruit. Moet genoeg zijn denk ik? :P Hopen dat hij snel gaat eten!

Hij zit overigens niet graag op de bodem, ik heb een soort vogelgrit/kiezel op de bodem liggen zou hij dit oncomfortabel vinden? Buiten de kooi zit hij wel overal bijvoorbeeld op de grond, tafel etc. Daar zoekt hij dan ook wel naar zaadjes maar als het in een bakje zit eet hij het nooit.

donsje

heb zelf houtsnippers op de bodem van de kooien.
wat nat gemaakt eiervoer en pellets geweekt kun je ook aanbieden.
heb hier een tamme bergparkiet die ook zelf niet wilde gaan eten heb toen geweekte pellets gegeven .
wat de voedingen betreft zou ik de laatste voeding om een uur of 22.00 aanbieden en de eerste rond 7.00.
je moet geduld hebben komt wel goed .
de 1 is sneller dan de ander.

*Yvon

Hoi hoi

Om je valkje zelfstandig te maken zou ik het nog niet zoveel aanbieden dan alleen het basisvoer.
Daarmee bedoel ik :
Zaad, eivoer en water.
Anders heb je dalijk grote kans dat hij/zij meer van de trosgierst blijft eten en niet naar het zaad om zal kijken.
Trosgierst kan je beter gebruiken als een lekker tussendoortje
en lokkertje.  :)
Je kan een stukje trosgierst in zijn voerbakje doen zodat het zaad ook sneller gevonden wordt.  ;)
Sla en komkommer zit erg veel vocht in, ook dat zou ik niet al teveel geven,kan diaree veroorzaken.
Andijvie en ander groenvoer wat niet al te nat is is dan beter.
Is je valkje zelfstandig dan kan je vanalles proberen aan te bieden en kijken wat hij/zij lekker vindt.
De meeste valkjes vinden beukensnippers(middel) wel lekker om er doorheen te struinen.  :)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Maaisiej

12 oktober 2012, 23:01:25 #8 Last Edit: 13 oktober 2012, 08:44:38 by Maaisiej
Wat een tips, bedankt!

Waar kan ik die pellets kopen en wat voor een soort moet ik hebben?
Ik hoop dat dat gaat werken want hij eet werkelijk niets wat niet in het spuitje zit. Eerst knabbelde hij wel wat aan trosgierst maar zelfs dat doet hij nu niet meer. Hij is veel te druk met hele dag bedelen om het spuitje. In de kooi kijkt hij niet om naar zijn eten maar zit de hele dag op dezelfde plek.. Alleen als hij eruit wilt klimt/valt hij onhandig naar de deur bij de bodem.

Hoop echt dat het goed komt! Heb het gevoel dat hij nooit zelf wilt eten haha, zelfs als je de pap op een lepel doet pakt hij het niet :( Hij is nu 8 weken. En van 82gram naar 76gram afgevallen (voor de voeding) in 4 dagen.

Ik vind het trouwens ook steeds zo zielig om 'm schoon te maken, hij zit elke keer onder de plakzooi van die pap, het zit aangekoekt tot zijn huid en krijg het er bijna niet af, soms met lauw water maar dat is echt een enorm geworstel want hij vind dat echt helemaal niet fijn. Iemand hier misschien ook nog tips voor?

Pico

Hoi ik heb een vraagje ik heb jonge valkjes een die nu 5 daagjes oud is en een die 4 dagen oud is en een die 2 dagen oud is en die van 5 dagenheeft de krop wel vol maar hij voeld koud aanis dat normaal  groetjes claudia

carco

Klik op het plaatje voor onze site!