8 mei 2025, 22:15:41

Lutino 7 weekjes, kale plekjes

Gestart door kwalletje, 13 oktober 2012, 10:44:30

« vorige - volgende »

kwalletje

Hallo,

In mijn jeugd heb ik thuis een valkparkietje gehad, en was daar super gehechtaan geraakt. Eenmaal op mezelf had ik toch het gemis van een valkje om me heen.

Echter is mijn vriend niet zo gecharmeerd van vogels (beetje angstig), maar na 3 jaar gaf hij toe dat een valke toch wel een mooie vogel is, en sociaal overkomt nadat we regelmatig zijn wezen kijken bij divserse dierenwinkels.

Afgelopen week heb ik op mijn dooie gemak lopen Googlem, informatie gehaald bij dierenwinkels en de basis benodigheden gehaald voor een toekomstig valkje.

Nou kwam ik op internet een particulier tegen met een nestje valkjes. Ze zijn 7 weken oud, eten nog pap maar ook al grote parkietenvoer/eivoer. Na wat bel en e-mail contact zijn we gisteravondsamen wezen kijken bij de valkjes.

In eerste insantie schrok ik van de vacht/veren van de beestjes. Bij eentje was de hele borst kaal/rood, bij de ander een stukje hals, en bij de andere ook een stukje hals en kleine plekje op de vleugel.

Hij legde ons uit dat dit komt van de pap, aangezien dit hard word en door elkaar eraf geplukt word vervolgens. Aangezien ik als kind zijnde alleen en valjje heb gehad, en dus alleen hrt plezier ervan gekent heb ben ik nog vrij onervaren hiermee.

Het valkje is handtam, totaal niet bang, fluit soms even een beetje, is vrij nieuwsgierig, en observeerd de boel graag.

Mijn vraag nu is dus: komt zijn kale, rode hals van de pap of niet? En zijn vleugels ook?

Alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes, Marco

carco

Ja hoor, dit zou heel goed kunnen. Ook is het mogelijk dat de ouders de kleine geplukt hebben.
Dit moet weer helemaal goed komen ;)

Veel plezier met je valkje :)
Moet je hem zelf ook nog pappen of is die al zelfstandig?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

kwalletje

Ik heb wel pap meegekregen van hem. Heb um gisteravond wel pap gemaakt en eet zelfstandig uit de theelepel.

Vanmorgen at hij een half uur uit de voerbak die er hangt, dus eet ook al zelfstandig voer.

Waar hij weg komt zei dat het goed was om nog weekje pap te geven. Is dit zo, of als hij vandag zelf regelmatig eet niet meerdoen? Wil niet datie straks te weinig voeding krijgt..

carco

kwalletje

Ja heb ik. Hij/zij weegt 81 gram

carco

Als je hem nu in de ochtend en avond even weegt en hij komt met de avond aan,dan eet hij volledig zelf en hoef je geen pap meer te geven.
Het kan ook zijn dat het lijkt alsof die eet,maar nog niet echt de zaadjes pelt.

Groetjes: Caroline.

kwalletje

Zal hem straks nog een keer wegen. Zelfstandig eten is het wel, liggen allemaal lege hulsen overal.