19 april 2024, 06:53:32

vraag

Gestart door jef sterkens, 25 augustus 2003, 17:54:51

« vorige - volgende »

jef sterkens

mijn volgend valkje wil ik super tam en met de hand op voeden maar ik wil een mannetje om dat die actiever en speelser zijn hoe kan je dat zien op een leeftijd van 4a3 weken.dan moet je ze toch uit de nest halen.

Kolkkie

Hoi Jef,

Als ze zo jong zijn, kan je het nog niet zien. Je hebt pas definitief antwoord als ze door de jeugdrui heen zijn.
Je zou de naald en draadmethode kunnen proberen, maar deze geeft geen zekerheid. Als je op deze link klikt, kan je lezen hoe het moet: http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=ander;action=display;num=1046695792

Waarom wil je je valkje per se met de hand opvoeden? Als je ze elke dag een keer uit het nest haalt en vasthoud, worden ze net zo tam. Dan kunnen de ouders ze voeren, en jij krijgt een supertam valkje.
Vergeet niet dat handopvoeden voor een heleboel problemen kan zorgen. Een heleboel valkjes zijn op die manier al doodgegaan.
Mijn advies, laat het valkje lekker bij zijn ouders, en pak het valkje gewoon regelmatig uit het nest.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

jef sterkens

van welke leeftijd mag dat(uit de nest halen om te voeren)en hoe doe je dat wan ik ben niet zo handig met die dingen wat tips en uitleg over dat tam maken kan ik wel gebruiken :D

Lique

25 augustus 2003, 20:47:54 #3 Last Edit: 25 augustus 2003, 20:49:20 by Angelique
Hoi,

Als je hem uit he nest haalt om te voeren, zou dat ook betekenen dat je hem met de hand voert.
Omdat je geen ervaring hebt, zou ik het niet doen, want het kan ten koste gaan van de jonge valkjes.
Als je wilt, dat ze super tam worden, is het nu de tijd om ze regelmatig bij je te nemen.
Lekker op schoot voor een kwartiertje, ongeveer 2 keer per dag.
Moet jij eens kijken wat voor een supertamme valkjes je straks hebt ;D
Over het tam maken, kijk hier: http://www.valkparkiet.org/nl/files/tammaken.htm

dysian

nou sorry hoor maar als je al moet vragen hoe het moet , dan moet je er echt niet mee beginnen. Zoiets is voor mensen met veel ervaring en dan nog gaat het vaak niet goed.
Neem hem toch gewoon als ie oud genoeg is! Heb ik ook gedaan en heb een supertam valkje binnen een week.

Mirjam-Moniek

27 augustus 2003, 02:15:52 #5 Last Edit: 27 augustus 2003, 02:20:00 by Mirjam-Moniek
Ik heb één keer een valkje met de hand gevoed (nadat hij was uitgevlogen). Ik heb voordat ik dat deed uitgebreid informatie gezocht. Ik vond het erg leuk om te doen, maar het kost je erg veel tijd. Die moet je natuurlijk wel hebben. Volgens wat ik gelezen had zou mijn valkparkiet 3 a 4 keer per dag gevoed moeten worden. Die van mij dacht daar heel anders over. Die at veel vaker en dan kleinere beetjes. Opzich niet erg, maar ik moest dan wel hele dagen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat thuis zijn voor twee weken. Een middagje op visite gaan, kon gewoon niet. Het is net als het zorgen voor jonge baby's: het kost erg veel tijd en niet elke baby houdt zich aan voedingsschema's. Als je per se handopfok wil doen, moet je daar eerst zo veel mogelijk over lezen. Verder moet je dus voor een aantal weken elke dag volledig aan je valkje kunnen en willen besteden.

Paul

27 augustus 2003, 11:25:09 #6 Last Edit: 27 augustus 2003, 11:26:17 by Paul
Hoi,
Zo'n voedingsschema is er niet voor niets.
Ook al krijsen de jonge valkjes om eten het is beter om je ongeveer aan de tijden te houden.
Ik ben zelf best bang voor kropverzuring bij jonge valkjes en heb er toch al een paar met de hand groot moeten brengen en dat met goed resultaat.
Maar je kan je valkje beter een maaltijd te weinig geven dan een te veel hoor dat is zeker mijn mening.
Als ze te veel krijgen word het voer niet optijd uit de krop geleegd in hun maagje en blijven er restjes achter met grote kans op kropverzuring.
Hoe vaak lees je niet op de site dat het slecht afgelopen is met een jonkie :-(
Ik weet bijna zeker dat kropverzuring dan doodsoorzaak nummer 1 is.
Natuurlijk moet je een jong  niet ondervoeden maar teveel is zeker niet goed en ze schreeuwen altijd om eten wat ze op dat moment niet mogen hebben.
Het is inderdaad een hele verantwoording een kleintje opvoeden en je moet het echt goed overwegen of je niet beter een valkje wat al zelf eet gaat nemen.
Mijn jongen gaan in elk geval pas naar nieuwe baasjes toe als ze al zelf kunnen eten en dat is veel beter voor de kleintjes :-)

Groetjes, paul

Mirjam-Moniek

Hoi Paul

Die van mij kreeg ook alleen als zijn krop leeg was hoor. Meestal at hij zo'n 3 ml en dan is het logisch dat de krop eerder leeg is dan wanneer ze er 8 eten. Het beestje deed het ook prima. Groeide goed en was zeer actief. Ik was er ook echt niet aan begonnen als ik niet had geweten wat ik moest doen en waar ik op moest letten.