Handvoeding bij 19 dagen? Hoeveel hoevaak hoe dik?

Gestart door Kipje, 22 maart 2003, 21:07:17

« vorige - volgende »

Kipje

:(

Vanmorgen om 10 uur bij Kippie gaan kijken, beide ouders zaten buiten bij het andere nestblok. De krop van Kippie was leeg. >:(

Om twaalf uur weer gekeken, mams was weer bij Kippie maar zat op de nepeitjes, Kippie's kropje was nog steeds leeg.

Om half een heb ik de knoop doorgehakt, alles klaargemaakt en Kippie geadopteerd.

De eerste voeding, op yogurt dikte, Kippie at 3 cc zonder dwamg en deed daarna zijn snaveltje niet open. Ik wou niet forceren en heb hem met rust gelaten.

Tweede voeding om half 5, het kropje was leeg. Zelfde dikte (nutribird 21) Kippie at 8 cc en al halverwege de voeding begon hij het bedelgeluid te maken en zelf aan de spuit te trekken.

Hij maakt het vooralsnog goed, poetst zijn eigen veertjes en is bijzonder levendig. Blaast nog als hij me ziet maar ontspant vrij snel...

Nu even de volgende vragen aan de mensen die hier al mee te maken hebben gehad.

Hoe dik moet de voeding ongeveer zijn
Hoeveel voedingen per dag (om de hoeveel uur ongeveer)
Hoeveel cc per keer (ongeveer)

Zijn kropje was bij 8 cc nog niet helemaal vol en voelt zachter aan dan toen hij door zijn ouders werd gevoerd.

Die doen trouwens alsof hun neus bloedt, krijg niet de indruk dat ze hem missen  :-/

Paul

22 maart 2003, 21:34:00 #1 Last Edit: 22 maart 2003, 21:39:39 by Paul
Hoi Kippie,
Wie hebben ook pas een jong wat nu net 4 weken oud is en die eet gewoon van een lepeltje dus die hoeft niet met de spuit.
Wij voeren hem soms 1 keer per dag bij maar de moeder voert de rest want die doet nog steeds haar best.
Als je valkje al van een lepeltje kan eten dan stopt ie gewoon als ie vol is dus dat zou makkelijker zijn.
Wel na elke voeding wachten tot de krop helemaal leeg is en dat duurt meestal zo'n 4 uur.
Probeer Kippie ook eens met een lepeltje te voeren , dit hoog houden en de pop op dikte van vla in het begin.
Later als ie wat ouder is en zelf van de pap eet kan je het voor de helft mengen met eivoer wat heel fijn gemalen is.
Die van mij at de pap al zelf na 3,5 week ongeveer.
Beter en veel leuker dan met een spuitje :-)

Lees ook dit stukje daar staan wat hoeveelheden bij die je zou moeten voeren en op de site staat ook iets over handopfok, kijk maar bij de rubriek voeding.

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action=display;num=1034753833

Groetjes,  Paul

Kipje

Hm, de link naar die tabel werkt niet, dus nu weet ik nog steeds niet hoeveel voedingen en in welke hoeveelheid. :(

Bedankt voor de lepel tip maar ik prefereer de spuit boven een lepel en wel om de volgende redenen...

Een spuit werkt hygiënischer omdat je de hoeveelheid ineens in de spuit kan doen en dus niet steeds de lepel in een bakje moet dopen. Het gaat sneller, waardoor de temperatuur van de voeding gedurende de voeding gelijkmatiger blijft. Je knoeit minder, ze gaan zo schudden tijdens het eten en met een spuit heb je dan veel minder troep op de veren en... Met een spuit weet je veel nauwkeuriger hoeveel hij gegeten heeft.

Dat van de krop en niet overvoeren weet ik wel, ik wil alleen graag weten of een kuiken van 19 dagen ook 's nachts gevoerd moet en en of de dikte juist is. Als het te dun is krijgt hij per voeding te weinig voedingstoffen binnen.

P.s. Verhaal is voor de rest te volgen in het 'dagboek'. :)

Paul

Hoi Kippie,
Ik heb wel een stukje over hoeveelheden en hoe vaak bij papagaaien gevonden, lees maar eens, misschien heb je er wat aan want er staat ook hoe ouder ze worden hoe minder je moet voeren.
http://www.parrots.nl/  en dan bij handopfok.
Ik dacht dat er op het forum ook iemand was met een lijst, misschien volgt die nog.

Groetjes,  Paul

Cobie

Hoi Kippie.

Ik heb zelf ook valkjes groot gebracht met de spuit.
En s`nachts heb ik nooit gevoerd, rond 12 uur s`nachts de laatste voeding, en rond 7 uur s`morgens weer de eerste voeding. Zo te lezen heb je er best verstand van. De valk geeft zelf ook wel aan als hij honger heeft.
Ik heb s`nachts dus nooit gevoerd.
Veel succes verder.
Groetjes van Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier