23 april 2024, 23:35:37

niet terug in de kooi

Gestart door evengeland, 28 augustus 2012, 12:12:53

« vorige - volgende »

evengeland

wij hebben sinds een half jaar een valkparkiet.
En deze is redelijk goed tam.
In het begin was deze heel makkelijk terug in de kooi te
krijgen, en na een poosje vloog deze zelfs zelf terug naar de kooi!
maar sinds een week of 3 lukt het bijna niet om hem terug in de kooi te krijgen, ook vaak niet met iets lekkers.
Hij komt toch elke dag een paar uur uit de kooi.
wat kunnen we doen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Esther

mariska79

Hoi evengeland,

Een herkenbaar verhaal hier gaan ze er soms nog wel zelf in maar vaak hebben ze er ook geen zin in.

Probeer de kamer zo donker mogelijk te maken, vogels vliegen liever niet als het donker is en blijven dan liever op je vinger zitten.
Wat je echter nooit moet doen is gaan jagen op ze, hierdoor raak je hun vertrouwen kwijt en dan willen ze helemaal niet meer op je vinger.
Ik hoop dat het een nuttige tip was su6

Bloemetje

21 september 2012, 13:17:39 #2 Last Edit: 21 september 2012, 13:39:07 by Bloemetje
Ik herken het probleem. Soms duurt het echt een kwartier voordat ik hem erin heb. Een heel enkele keer pak ik een handdoekje en 'gooi' dat over hem heen. Ik pak hem dan met de handdoek en zet hem in zijn kooi. Dit is niet de meest leuke manier, maar als je een keer onverwachts weg moet of iets dergelijks kun je het je niet altijd permiteren om een half uur pogingen te doen om hem te vangen. Ik ben hem er nu aan het laten wennen dat ik hem ook op zijn rug vast pak, zodat hij niet weg kan vliegen. In het begin was hij daar niet zo blij mee, maar ik praat dan tegen hem, kriebel in zijn nekje en merk dat hij het nu vaak wel oké vindt als het niet te lang duurt.

Ik lees nu trouwens bij het topic tam maken dat je ze nooit met een handdoek moet vangen, omdat ze dan het vertrouwen kwijt zijn. Ik doe het soms en als hij dan in zijn kooitje zit kan ik hem meteen aaien (en komt hij er het liefst natuurlijk weer uit). Dus denk dat dit ook per valkparkiet erg verschillend is.