28 maart 2024, 23:11:32

Valkje 6 weken vermagerd

Gestart door JEFKE, 22 september 2012, 20:32:22

« vorige - volgende »

JEFKE

Hey, heb hier al veel verhalen gelezen over handopfok van valkjes, ik wenste dat ik dit allemaal vroeger had gelezen want wij zijn zelf belazerd geweest door een kweker die zei dat het heel normaal was om een valkje van 3 zelf op te voeden zodat je dan een heel tam valkje krijgt. Dit was niet moeilijk zo zei hij.
Nu, wij hebben dan het valkje maar meegenomen naar huis en dan ben ik overal beginnen zoeken op internet naar informatie over babyvalkjes en jullie site heeft ons echt goed geholpen. Ons valkje is ondertussen 6 weken en doet het redelijk goed. Ik heb wel een vraagje. Het valkje woog bijna 100 gr toen hij 3 weken oud was en weegt nu nog ongeveer 82gr. Hij krijgt van ons nu nog 4 voedingen op een dag omdat we bang zijn dat hij anders nog zal vermageren. Is dit normaal? Hij begint wel al te vliegen als hij bij ons zit maar dit laten we niet veel toe omdat dit ook veel energie vraagt heb ik gelezen. Doen we er goed aan om hem op 4 voedingen te laten of moeten we overstappen op 3 om hem meer de kans te geven zelf te beginnen eten. Er ligt trosgierst en parkietzaad in zijn kooi waar hij wel wat aan knabbelt maar nog niet echt van eet.
Er zou tegenwoordig een boete moeten op staan op al die kwekers die hun vogels zomaar zo vroeg bij de ouders weghalen en onwetende mensen overtuigen dat dit allemaal doodnormaal is en heel gemakkelijk.

☺ Pita ☺

Hoi Jefke ik zou het valkje zijn gewicht in de gaten blijven houden.
Als een valkje 6 weken is gaan  ze de vleugels iets meer oefenen en vallen ze idd wat af.
Als het op 85 gram blijft is er niks aan de hand.
Je kan over een weekje overstappen naar drie voedingen en blijf gewoon trosgierst en zaad aanbieden.
De ontlasting is wel mooi een keuteltje? Niet dun?
Groetjes Petra.