Valkje 8 weken oud, hoe nu verder? Ik doe het verkeerd!

Gestart door Marl1, 21 september 2012, 12:19:46

« vorige - volgende »

Zyra

Ik heb niet alle adviezen gelezen voor ik mijn reactie plaats dus misschien is er al een goed advies eggeven dat helpt bij je valkje maar wil toch even vertellen hoe ik mijn laatste hand op fok valkje zelfstandig heb gekregen met 6 weken leeftijd.

Normaal gesproken geef ik de pap via een spuitje zodat ik goed weet hoeveel ml hij binnen krijgt.. Op een gegeven moment ben ik op gaan letten hoeveel pap ik aanmaakte zodat het eigenlijk op was als hij aan de max zat.

Deze hoeveelheid pap ben ik een paar dagen via een lepeltje gaan voeren zodat hij zelf al hapt vanaf een lepeltje en het lepeltje leert kennen.

Na 2 dagen ongeveer heb ik het lepeltje steeds lager gehouden tot het lepeltje gewoon in het bakje bleef, het valkje hapte de pap op uit het bakje

Na een week pap ine en bakje te hebben gegeven (ik moest er wel bij blijven en soms nog even helpen met het lepeltje een beetje optillen) heb ik wat gemalen eivoer door de pap gedaan waardoor het nog wat dikker werd (wel goed opgelet of hij genoeg vocht binnen kreeg en de krop goed bleef legen, het was voor mij de eerste keer dat ik het zo probeerde, eigenlijk uit nood) steeds meer heb ik eivoer gemengd met pap zodat er op een gegeven moment alleen maar eivoer met water stond (ook eivoer met water kun je best dun krijgen als pap zijnde en dan steeds dikker zodat je normaal gerult eivoer krijgt) en hoe dikker/korreliger de eivoer werd hoe makkelijk hij het allemaal op at.

Het valkje is nu 7 weken en volledig zelfstandig en zelfs 10 gram aangekomen sinds hij volledig gerult eivoer eet. Nu langzaam aan probeert hij met zaadjes te spelen (ik denk omdat hij de bakjes ziet als dat daar eten in moet zitten) en geef ik hem 1 keer per dag een vol bakje met gerult eivoer gewoon in de kooi en hoef ik hem niet meer te pappen, hij bepaalt zelf wanneer hij eet (de raarste tijden) en de krop doet het perfect alsof hij groot gebracht is door de ouders.

Misschien dat dit toeval was en alleen deze keer hielp, maar misschien is het gewoon een goede methode om ze zelf uit een bakje te laten eten :)

Ben erg benieuwd of het gaat lukken!

carco

Is dezelfde tip die ik gegeven heb,alleen met pellets :)
En dan lijkt me dat beter want een valkje dat alleen eivoer eet is niet,handig,want dan moet je dat weer gaan afwennen,terwijl pellets een volledige voeding is.

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Zyra

Niet iedereen wil pellets voeren, ik geef ze liever gewoon zaad en als ze eenmaal zaad eten eten ze niet alleen maar eivoer hoor ;)

Nadeel van pellets vind tik zelf dat ze dan alsnog geen zaadjes leren eten.. eivoer kun je zelfs nog mengen met zaadjes, mijn valkje pelt ze wel al als ik ze erdoor heen meng namelijk, maar pelt ze niet vanuit het bakje zaad dat er altijd staat maar speelt er wel al mee, dus dat zal niet lang meer duren

Daarbij eet dit valkje ook al van het brood wat ik op de bodem van de kooi leg en pasta en dat soort dingetjes, hij eet graage n is nieuwschierig, misschien helpt dat al een heel eind!

carco

Klopt en ook pellets kan je mengen met zaad ;)
En ook dan leren ze het eten.
Ik heb een keer een valkje gehad die ook eivoer verslaafd was en daar werd ik niet vrolijk van.
Nadeel is inderdaad dat niet iedereen pellets wil voeren,maar dit is in mijn ogen nog altijd beter dan eivoer.
Maar goed dat is ieder voor zich

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Zyra

Inderdaad, hopen dat het valkje zelfstandig zal gaan eten waar marleen ook voor kiest ;)

en ben het wel met je eens dat pellets beter zijn als enkel eivoer hoor ;) maar als het valkje niet eivoer verslaafd raakt is er niks mee lijkt mij om het op mijn manier te doen. Zelf had ik nooit gedacht aan de pelletjs eigenlijk :-[

Jeroenw

Pallets of zaad  eivoer . De hoofd zaak is dat hij zelfstandig gaat eten
Succes

Marl1

Hoihoi,

Ik ben met pellets bezig, maar het valt goed tegen. Giertje blijft de pellets als vergif ofzo aanzien. Hij probeert de pap met pellets zelfs te zeven, zonder gekheid!  ::)  Ik geloof wel dat hij wel wat binnen krijgt, maar wat is het een moeilijke eter zeg! Alleen pap is goed. Pippie daarentegen zat, net toen ik binnenkwam, met zijn neus in het bakje pellets lekker te eten. Giertje staat erbij en kijkt er naar. Hopelijk gaat hij het toch na doen....

Eivoer moeten ze allebei nog niks van weten, hopelijk komt dat ook nog (snel)....

Wat moet ik nu doen? Moet ik ze zo nog pap geven? Giertje wel, maar Pippie ook nog?

Groetjes Marleen.

Marl1

Giertje heeft ook het licht gezien!!!

Ben ik nou in 1 keer van het pappen af?

Ze zitten allebei te eten???!!!  ;D

smiley

Hallo Marleen

Nee je bent nog niet van het pappen af  :-\ :-\
Je moet beide kleintjes wegen in de ochtend .....
En dan in de avond weer zijn ze afgevallen dan moeten ze nog een keer pap hebben .
Blijven ze gelijk geef ze dan 5 ml ,zijn ze aan gekomen dan geef je ze niets ...
De volgende dag weer wegen allebei ....dit doe je een aantal dagen achter elkaar en pas wanneer ze steeds iets zijn aangekomen mag je de pap weg laten ....
Bied ze wel vanalles aan .bruin brood ,rijst ,trosgierst en natuurlijk pellets .....en zaad ..

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Marl1

En moet ik ze nu wat geven? Beiden zijn 2 en 3 gram aangekomen, en hebben de krop vol zitten op dit moment.

Alsof ze het wisten... schrijf net op dat het me tegen valt, een uurtje later zitten ze beiden te eten....?!

Dank je Conny voor je antwoord!

Groetjes Marleen.

Marl1

Extra aanvulling:

Giertje is zowiezo een licht valkje. Hij woog vanmorgen 88 gram en nu dus 90 gram. Moet ik hem wel bij pappen of niet?

Pippie woog vanmorgen 102 gram en nu dus 105 gram, zijn gewicht is wel voldoende lijkt me?

Uiteraard blijf ik ze aanbieden wat ik ze nu ook aanbiedt!  ;)

Groetjes Marleen.

carco

De kans is heel groot dat hij ineens gewoon echt helemaal zelf eet.
Een lichtgewicht is hij niet hoor als die 90 gram weegt.
Hij heeft 2 gram aangegeten, dus ik zou zeggen: lekker niets geven ;)

Groetjes: Caroline.

P.S. Sorry Conny ik ben het niet helemaal met je eens, want ook als ze hetzelfde gewicht houden geef ik ze geen pap. Dit betekent nl ook dat ze zelf eten, anders vallen ze af.
Klik op het plaatje voor onze site!




Marl1

De gewichten vanavond waren nog weer hoger als gisteravond! 5 en 7 gram zijn ze aangekomen!  :o  Ik ben heel blij en verwonderd! En moeten ze 's morgens wel nog pap hebben of hoeft dat dan ook niet meer? Heb ik vandaag nog wel gegeven trouwens. Ik wist niet of ik daar ook mee kon/kan stoppen.

Groetjes Marleen.

carco

Lekker helemaal stoppen: ze doen het duidelijk helemaal zelf :D
Klik op het plaatje voor onze site!