Valkje 8 weken oud, hoe nu verder? Ik doe het verkeerd!

Gestart door Marl1, 21 september 2012, 12:19:46

« vorige - volgende »

Marl1

Hallo,

Ik heb hier een valkje van 8 weken oud, Giertje. Deze was afgelopen dinsdag precies 8 weken oud. Ik heb hem vanaf afgelopen dinsdag op 2 voedingen gezet. Om 7 uur 's ochtends geef ik hem een voeding, en 's avonds om een uur of 11. Hij weegt 's ochtends 94 gram, 's avonds maar 88 gram. Ik wil graag dat hij zelf wat gaat eten, maar ik denk niet dat hij dat al doet. Ik heb een ander, volwassen valkje (Kuifje) erbij gezet, en Pippie zit ook regelmatig bij hun in de kooi. Er hangt trosgierst in de kooi, op de bodem ligt trosgierst, er hangen en staan voerbakjes met valkparkietzaad, en grasparkietzaad, eivoer gerult en ongerult, vruchtenpaté, droog en nat brood. Naar macaroni en rijst kijken ze niet om. Alleen Kuifje snoept van al dit lekkers. Giertje doet hem helaas niet na.

Hoe moet ik nu verder gaan? Toch weer naar 3 voedingen, of niet? Ik duw bij Giertje zo vaak als mogelijk is, trosgierst onder z'n neus. Hij knabbelt er wel aan, pelt ook wel wat zaadjes, maar eet het niet op. Hoe krijg ik hem aan het eten? Voor mijn gevoel (!) honger ik hem uit door maar 2 x per dag pap te geven. Ik vraag me dus af of ik hier wel goed aan doe.

Ik hoop dat iemand me hierin wat raad kan geven....

Alvast bedankt!

Groetjes Marleen.

carco

Hoi

Ik herken je probleem. Heb hier een kleintje dat eindelijk zelf eet en die is nu 13 weken!! (Zo ook vorig jaar één, dit zijn wel zeldzame gevallen trouwens hoor.)
Ik heb het idee dat het met de jouwe een beetje dezelfde kant op gaat.
Dit is ook heel normaal voor een handopfokvalkje dat het langer duurt voor ze zelfstandig zijn. Om moedeloos van te worden.
Ik zal zeker niet meer dan 2 keer op een dag pap geven, want het is de bedoeling dat hij zo'n honger krijgt dat hij zelf eten gaat zoeken. Zijn gewicht is netjes dus hij kan dat best hebben.
Valt hij te erg af, dus onder de 75 ( eerder zou ik eigenlijk niet doen) zou je eenmalig even 3 keer pap kunnen geven.

Hier zit heel de kooi vol met etensbakken met zaad, eivoer, brood, rijst , kiemzaad , groenvoer, trosgierst en noem maar op. Maar er iets mee doen deed meneer niet.

Wat ik nu gedaan heb ( en vorig jaar dus ook) is nutribird pellets gebruiken.Dit heeft dezelfde smaak dan de pap, omdat het hetzelfde merk is. Ik ben dit dus door de pap gaan doen.
In het begin ben ik begonnen pap van een lepeltje te geven en niet meer van het spuitje. Pap maakte ik steeds dikker zodat ze er al iets meer moeite voor moeten doen om te eten.
Daarna dus geweekte pellets erdoor. Pellets in een apart bakje even kokend water erover heen en dan een paar pellets door de pap.
De hoeveelheid pellets maakte ik steeds groter en de hoeveelheid pap steeds minder. De pap maakte ik dus dunner toen ik de pellets toevoegde.
Op het laatst kreeg de kleine dus alleen geweekte pellets zonder pap. En dan gaat het er al een beetje op lijken.
Je kan dan vrij gemakkelijk aanleren dat hij het van een bordje of schaaltje eet en het zelf doet ipv een lepeltje.
Volgende stap is om dit in de kooi te zetten dat hij snapt dat hij daar moet eten.
Vervolgens kan je dan overgaan om het water weg te gaan laten zodat ze de pellets droog eten.Ik zeefde de natte pellets en voegde later dan steeds droge toe. Dus echt stap voor stap.
Enige ''nadeel'' met deze methode is dat ze dus geen zaad eten, maar dat is ook niet erg. Mijn ervaring is inmiddels dat als ze eenmaal door hebben dat ze de pellets zelf kunnen eten ook wel aan het andere voer beginnen. De kleine hier wordt zondag opgehaald: eet sinds dinsdag eigenlijk pas goed, maar nu ook ineens zaad.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Marl1

Hoi Caroline,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Dus ik "verhonger" hem niet?  :-X

Wel een heel gedoe zeg!  :o

Ik ga het dan maar zo proberen. Eigenlijk mag ik niet rijden met de auto momenteel, maar die pellets moet ik toch maar in huis halen, 'k heb niet zoveel zin om hem nog veel langer te pappen.... Maarre, 13 weken....  :o  Dan kan ik nog even!  :-\  Niks aan!  :-[

Groetjes Marleen.

carco

Is ook niets aan, op een gegeven moment ben je het gewoon zat.
Niets om je voor te schamen hoor.
Je kan de pellets ( ik heb de B14, is de kleinere voor parkieten) ook via internet bestellen evt.

Succes, hoop dat het lukt!

Groetjes: Caroline.


P.S.  Je verhongert hem zeker niet: ook de ouders worden op een gegeven moment streng voor de kleintjes. Hoe hard ze ook piepen, ze krijgen niets.
Klik op het plaatje voor onze site!




Marl1

Ik hoop morgen de pellets te gaan bestellen. Ik hoopte dat hij gister of vandaag misschien toch zelf ging eten, maar nee hoor, hij vertikt het. Schreeuwen kan die wel!  :-X  Niet leuk meer! Ik word echt doof als hij op m'n schouder zit. Ik hoop dat hij snel die pellets gaat eten, en dat het niet nog 5 weken duurt.

Knap van de ouders als ze zo streng zijn.... Ik kan dat niet, ik vind het gewoon nog zielig....

Ik heb nu Kuifje bij Giertje en Pippie gezet, maar hij eet geeneens valkparkietenzaad meer. Kan dit kwaad? Meneer eet zich vol met al het lekkers wat er voor die anderen staat. Of kan ik Kuifje beter weer bij de andere valkjes, in zijn vorige kooi terug doen? Want het heeft niet zoveel nut, ik hoopte dat hij de kleintjes tot eten ging aanzetten, maar dat gebeurt dus niet. Hij vreet zich vol met o.a. trosgierst, snoepstaaf, brood, macaroni, rijst, vruchtenpaté en eivoer. 'k Heb het idee dat hij vooral van de trosgierst leeft. Lijkt mij niet zo gezond als trosgierst, snoep is.

Moet ik hier iets aan doen? Er ligt trouwens ook nog grasparkietenzaad, maar ik geloof niet dat hij daar veel van eet, 'k heb het niet gezien in ieder geval. Dat zou dan misschien nog kunnen, alhoewel valkparkietenzaad natuurlijk het beste voor hem is, maar dat eet hij dus nu niet meer.

Groetjes Marleen.

Marl1

Hoi Caroline,

Heb jij het ook op internet besteld? En waar dan? Welke is het goedkoopst, en heb je de minste bestelkosten?

'k Vind het niet wat om zoveel (6.95) bestelkosten te betalen, voor spul wat rond de 4 euro kost....  :(

Groetjes Marleen.

Marl1

Shit hé! Ik doe het verkeerd!  :o :o :o

Ik las nogmaals het informatietopic over handopfok, zie ik dat ik het helemaal verkeerd doe! Het maximale aantal ml per keer is 7! Ik gaf Giertje rustig 9! Wat stom van mij!!! Dat ik dát over het hoofd gezien heb....

En nu? Heb hij de krop nu verrekt?

Wat ik ook las, als je 2 voedingen per dag geeft, dat je dat om de 12 uur moet geven, deed ik ook niet....

Oww, wat stom van mij!!!  :o :-[ :-[

smiley

Hallo Marleen

Rustig aan maar je doet het niet verkeerd !! met dit gewicht mag hij 9/10 ml hebben hoor !!( 88 gram )
En ook de voertijden mogen best iets afwijken ,,,,geen probleem .
Als de 1e voeding om BV. 8.00 uur is en de laatste om 23.00 uur in de avond is dat goed ...

Groetjes Conny



bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Marl1

Tsjoh, ik kreeg bijna een paniekaanval van de schrik! Ik was even bang dat ik nog een valkje zou hebben met een kropprobleem.... En dat het dan ook nog mijn schuld was....

Dus 9/10 ml mag hij gewoon hebben?

smiley

Hoi

Op deze leeftijd 8 weken oud en met dit gewicht 88gram is 9ml 10% van het gewicht normaal .
En dan mag je zelfs nog iets erbij doen 10 ml mag dus ook .
En dat dan 2x per dag ... ;)

Groetjes Conny





bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

carco

Ik ben blij dat Conny al gereageerd heeft: je doet het gewoon hartstikke goed!!

Wat de pellets betreft heb ik het hier besteld:

http://www.huisdierplein.nl/merken/Nutribird/?ref=adwords&gclid=CJGlgJuMiKoCFQZJ3godvhwPzQ
Hier bestel ik mijn pap ook tegenwoordig, maar ik heb het dan wel in grootverpakkingen, , dus voor jou niet handig denk ik? Verzendkosten hoef je dan niet te betalen.

Kirsten verkoopt het ook: www.valkcity.nl/shop Zij is niet duur en niet zoveel verzendkosten. Misschien gelijk wat anders erbij bestellen ?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Marl1

Bedankt voor jullie gerustellende antwoorden! Ik dacht echt, dat ik het hardstikke verkeerd deed.

Bedankt ook voor de links. Ik heb de pellets inmiddels besteld, 't komt als het goed is, morgen al binnen.

Hebben jullie nog een advies wat ik met Kuifje moet doen?

Alvast bedankt.

Groetjes Marleen.

smiley

Hallo Marleen

Ik zou kuifje lekker bij de kleintjes laten zitten ,dat hij zich vol propt met lekkere dingen is maar voor een korte periode .
Het is nieuw dus misschien wel erg lekker ...en kan geen kwaad!
Juist omdat hij overal van zit te snoepen zullen de kleintjes nieuwsgierig worden waar hij van zit te snoepen en uiteindelijk gaan ze het nadoen .
Kan best nog een paar dagen duren hoor !! Ik zou zo veel mogelijk op of vlakbij de bodem hangen .
Dan kunnen de kleintjes daar ook makkelijker bij .... ;)

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Marl1

Oké, ik zal Kuifje voorlopig even laten zitten. Ik heb vanalles hangen en liggen, maar ze zitten niet echt meer op de bodem, ze klimmen al lustig door de kooi.

Caroline,
Hoe geef jij de pap aan je valkjes, met wat voor een lepeltje? 'k Heb vandaag een poging gewaagt, maar dat gaat echt niet goed. En de valkjes zitten eronder! 'k Heb de pellets inmiddels binnen. De pellets kan je wel door de pap doen, maar dan krijg je de pap niet meer in zo'n spuitje. Ben toch benieuwd hoe jij dat doet/deed....

Groetjes Marleen.

carco

Ook dat moet je aanleren inderdaad. Heb zelf een plastic lepeltje die ik vroeger voor mijn kinderen gebruikte.
Geef eerst iets met het spuitje en laat vervolgens zien dat je de pap op de lepel spuit. De kleine zal dan zeker aan de spuit willen hangen en dan geef je de lepel voor zijn neus. Dus eigenlijk op dezelfde manier vast houden dat je met het spuitje altijd doet en het bakje waar de pap inzit en het lepeltje ook vlak onder de snavel houden. In het begin zal hij blijven zeuren omdat hij het idee heeft dat ie nog moet eten, maar dat leren ze wel.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!