28 maart 2024, 19:48:46

Valkparkieten met hand voeren

Gestart door Timothy Vos, 28 juni 2003, 22:24:44

« vorige - volgende »

Timothy Vos

Hallo;

mijn valkparkieten hebben bevruchte eieren maar broeden ze niet uit. :-/ .Nu broedt ik ze uit met een warme lamp maar nu komt mijn vraag.
Hoe en met welk voer moet ik ze nu voeren en hoe lang?

Liefst zo spoedig mogelijk een antwoord.

Timothy

Tara

28 juni 2003, 22:28:59 #1 Last Edit: 28 juni 2003, 22:29:24 by tara_dewulf
Hoi Timothy,

de overlevingskans van je valken is enorm klein dan hoor. Het beste is ze de eerste 3 weken alleen met handopfok voer te voeden. Nutribird, Kayte of Cédé.  Dan kan je het beginnen te mengen met eivoer en zaadjes er doorheen doen, na 6 weken moet je ze meer en meer zaad laten eten. Als je handopfokvoer in een potje hebt gedaan moet je kokend water bijdoen en laten afkoelen tot 39 graden. Zo moet je het ook doen als er eivoer bij is. Ik wens je echt heel veel succes want veel overlevingskans hebben ze niet omdat ze geen stoffen van de ouders binnen zullen krijgen :(. Je moet echt ieder uur klaar staan voor ze hoor, veel slaap heb je niet helaas, zodra hun krop leeg is, moet je nieuw voer geven. Je kan er ook wat gemalen zaadjes toevoegen.

Groetjes, en veel succes!
Tara

Valerkiet

jah HEEL VEEL SUC6 joh!!
ik denk nie dat ze het halen dus  geraak er a.u.b. niet teveel aan gehecht hé :-/

yentl

Hoi Timothy,
ik heb pasgeleden een jong binnen moeten halen,
en ik kan je verzekeren dat het hard is, het is een zware karwei hoor. De mijne heeft het niet gehaald, ik had geen handopfok in huis en 'k had hem s'avonds op de bodem van de volière gevonden, ik denk rond 6 uur, kan ook vroeger of later geweest zijn, in ieder geval, de winkels waren al dicht, en ik kende niks van handopfok. Ik verzeker je dat je best je alarm kan opzetten of je slaapt de hele nacht door terwijl je kleintjes dan misschien doodgaan, heel veel suc6 ermee!!!

groetjes Yent'

Mirjam-Moniek

Hallo Timothy
Je kan op internet handopfokvoer van Pretty bird bestellen op de website van Happy Bird. Dit handopfokvoer kan je misschien ook wel in de dierenwinkel vinden. Deze is geschikt om jongen vanaf dat ze uitkomen tot dat ze zelfstandig eten te voeren. Er zit een goede handleiding bij, waarop precies staat wat je moet doen en waarop je moet letten. Of het goed gaat is een tweede, maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Wat bij dit handopfokvoer zo is, dat je water moet koken en dat af moet laten koelen en pas als het 50 graden of kouder is, bij het poeder doet. Anders "kook" je alle voedingsstoffen kapot en voer je gewoon water. Als het 41 graden of lager is, kan je het gaan voeren. Waarschijnlijk is dit bij andere merken net zo, maar met andere merken heb ik geen ervaring.
Het zal heel moeilijk worden en veel tijd en energie kosten, maar misschien lukt het je wel. Als je het doet, houd dan een positieve instelling. Want sorry dat ik het zeg hoor, maar aan zulke negatieve reacties heeft niemand wat. Dit forum is toch bedoeld om mensen te helpen, niet om ze alle moed uit de schoenen te praten.

Paul

Hoi Mirjam-Moniek,
Heel goed gezegd hoor want het kan zeker wel lukken.
Ik heb ook een valkje gehad wat met 2 dagen door de ouders werd verstoten en die met de hand was grootgebracht en dat was een hele gezonde valk geworden.
Dus Timothy, gewoon proberen want het kan echt wel lukken.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello timothy

je kan het altijd proberen, het is in ieder geval beter dan de eieren zo weg te gooien omdat de ouders niet broeden!
je hebt een kleine kans dat het lukt, en daar hou je dan een zeer tamme valk aan over!

SDC:D

R._Struwe

Hallo allemaal

Ik heb zelf ook een valkje die met een paar dagen zal uitvliegen en die ben ik ook aan het bijvoeden. Ik heb wat angst voor die kropverzuring. Maar in jullie verhalen lees ik wel wat de parkieten moeten eten met de handopfok, maar ik wil graag weten hoeveel!! Ik las op jullie website een verhaaltje over bijvoeden dat je 3x per dag moet bijvoeden en de hoeveelheid zou 10 ml per keer zijn Is dat niet veel te veel. Die van mij heeft vanmiddag om 16.45 ongeveer 5ml gehad uit een spuitje. Maar is dat niet te veel. Is dat na 5 uurtjes wel verteerd? Ik weet wel dat er een heleboel bij komt kijken hoor bij zo'n kleine lieve valkparkiet. Het laatste wat ik wil is dat hij me dood zou gaan. Wie kan mij hier wat informatie over geven.Hij gaat bijna uitvliegen, maar ik weet niet hoe oud Robin is.(Zo noem ik hem dus). Groetjes Marian

Paul

Hoi Marian,
Ik voer ze meestal met een lepeltje en ze eten dan precies zoveel als ze op kunnen en dan kan je je nooit te vol stoppen.
ik maak dus gewoon een bakje klaar en wat ze niet opeten gooi ik weg en als je 4 a 5 uur wacht is dan de krop zeker leeg en kan ie zijn volgende voeding krijgen.
Voor de zekerheid wel altijd even de krop controleren of ie inderdaad leeg is.
1 keertje te snel voeren als de krop niet leeg is kan niet zoveel kwaad eren dan gaat het voer wat al dagen onmaar het gaat over meerdere kderin de krop zit verzuren en dat is levensbedreigend.
 veel succes met het voeren.

Groetjes, Paul