17 juni 2025, 11:23:16

geslacht?

Gestart door diekske, 12 augustus 2012, 19:11:29

« vorige - volgende »

diekske

hallo,

ik wil mij verdiepen in de valkparkieten vererving.  We hebben een 15 tal valkparkieten en hebben al een verschillende jongen gehad.  2 jaar geleden hebben we een geelwangpop gekocht en samen gestoken met een jonge man van eigen kweek uit een geparelde pop en een wildkleur man.  Ze hebben 2 jaar samen in een kweekkooi gezeten en nu vliegen ze sinds begin dit jaar in de volière.  Ze zitten nog altijd veel samen en we hebben nu een jong uit de bak waar ze heel veel op zat samen met nog 2 andere poppen.  Ik zou graag weten of je nu al zeker kunt zeggen wat het geslacht is van dit jong en welke naam hij nu juist moet krijgen: opaline geelwang of is dat verkeerd?

ik heb een foto van de vermoedelijke moeder, vader en het jong toegevoegd .  Het jong is pas 2 dagen uitgevlogen en heeft nog geen pluimpjes op zijn hoofd, hopelijk komen die nog

mariejj

Het is een opaline cinnamon.    Weet je zeker dat het gele wangen heeft? 
Het geslacht kan je ook nog niet zeggen, als de geelwang zeker weten de moeder is.

Om geelwangen uit dit koppel te krijgen moet de man ook split geelwang zijn.

diekske

hallo,

bedankt voor de vlugge reactie.  Ik vermoed dat het een geelwang is, op de foto tonen de wangen veel meer oranje dan in het echt. De man zou dan de geelwang moeten gekregen hebben van de grootouders want de ouders hadden beide gewone oranje wangen.

Manouk

Heb je misschien een nieuwe foto, zonder flits genomen??
zodat we kunnen bekijken of het idd een geelwang is of niet,

je zegt dat je vermoed dat het een geelwang is, maar je moet dat verschil toch best goed zien denk ik??

Jaimy

het is duidelijk geen geelwang  ;) een foto kan vertekenen, maar niet zoveel. Plaats anders eens een duidelijke foto als de veertjes goed bijgegroeit zijn..of van de andere wang? Het geslacht kun je pas bepalen na de eerste rui of aan zijn gedrag.

Gr ,jaimy

*Esther*

Vader is wildkleur
Moeder is opaline bonte geelwang of bleekmasker?

Jong lijkt opaline wildkleur
dat zou betekenen dat de vader opaline is of split voor opaline.

Kun je meer foto´s plaatsen?
Heb je al meer jongen gehad van dit koppel?

Van een foto is het altijd moeilijk te beoordelen.