23 april 2024, 18:28:28

Vraagje over handopfok

Gestart door Marijke Arends, 5 juli 2003, 13:36:25

« vorige - volgende »

Marijke Arends

Ik heb nu een paar dagen een valk van 5 weken. Hij krijgt met een spuit vogelpap.  Krijgt nu zogtends om een uur of 8,,, en dan ongeveer elke 4 uur (want dan is zijn krop pas leeg)   Ik heb alleen nog een vraagje.  Ik heb nu ook trostgierst leggen in zijn kooi, en nog een bakje valkparkieten zaad.(met de hoop dat hij zelf gaat leren eten) En inderdaad,  hij eet van de trosgierst en hij proberen ook van de valkparkieten zaad te eten, maar dat lukt nog niet zo met de grotere zaadjes.  Hoe moet ik het nu met de pap?  Stel hij eet tussen door de voedingen van de trosgierst, dan blijft zijn krop toch steeds vol ?!? en ik mag geen pap geven als zijn krop nog niet helemaal leeg is.  Wat moet ik dan doen?  De trosgierst weghalen?  Hij eet er niet veel van maar hij eet wel van de trosgierst als zijn krop nog niet leeg is.  Zou hij het zelf weten?  Hoe weten de grotere vogels wanneer zij weer kan gaan eten?  Ja, ik ben niet zo slim in dit zoort van dingen en hoop  hier meer duidelijheid over te krijgen.  Hij is wel een lieverd.  Is al vrij tam en klimt steeds op mijn vinger en gaat bedelen als ik in de buurt bent.  Hij doet ook nog niet zoveel in zijn kooi.  Klimt niet en blijft op de bodem zitten.  Kan nog niet klimmen?!?!.  Wanneer begint hij een beetje te klimmen in zijn kooi.  Ik heb een papagaaien kooi met klimtouw en stokken.

Speedy

Hoi Marijke,

Je mag hem nu wel 3 keer per dag gaan voeren hoor.
En probeer het met een theelepeltje.
Het andere voer erbij is niet erg, maar geef niet teveel trosgierst, klein stukje is voldoende om de dag.
Het zelfstandig eten, gaat vanzelf, ik maak me er ook nog wel eens druk om, of ie wel eet.
Ik heb er 1 van 7 weken hier en geef hem nog maar 2 keer per dag eivoer met wat water, zonder pap.
De rest moet ie nu toch echt zelf gaan doen.
In zijn eigen kooitje heb ik hem al lekker in de voerbak zien rotzooien, pellen gaat steeds beter.
In de grote volière bij de anderen heb ik hem nog niks zien doen.
Maar dat zal straks wel goedkomen.

Succes ermee.

Groetjes,
Trudie

Mirjam-Moniek

Ik ben nu zelf ook bezig met handopfok. Ik voer het beestje nu vier keer per dag. Ik maak eerst een papje van 1 theelepel eivoer, 1 theelepel zaadjes, 1 theelepel pellets en 2 theelepels water. Dat hou ik haar voor op een dekseltje. Als zij daar niet meer van eet, houd ik haar het spuitje voor met handopfokvoer erin. Van een spuitje eet ze namelijk veel beter dan van een theelepel of een schoteltje.
Verder heeft zij ook een bakje zaad, een bakje pellets en een stukje strosgierst in de kooi liggen. Trosgierst kan ze nu zelf eten, pellets en zaadjes probeert ze. Om dat te stimuleren houd ik ook af en toe het bakje pellets en zaad voor als ik merk dat ze honger heeft. Mijn idee is namelijk dat jonge valkparkietjes wel honger moeten hebben, willen ze nieuwe dingen gaan proberen te eten.

Wat betreft klimmen en klauteren, dat gaan ze vanzelf doen. Je kan het beestje steeds op je vinger zetten en op een stokje zodat hij z'n pootjes wel moet gebruiken, maar dat gaat een jong valkje zonder stimulatie ook wel doen hoor. Maak je maar geen zorgen.