Pootje van volwassen valkje er compleet af!!

Gestart door MandyPlus6, 21 juli 2012, 22:55:56

« vorige - volgende »

MandyPlus6

Beste lezers,

Ik heb een buitenvoliere met een drietal koppeltjes. Nu heb ik afgelopen lente twee nestjes gehad, waardoor het even wat drukker in de kooi is. De vogels vliegen meer rond en schrikken eerder.

Nu zag ik vanavond dat een van mijn volwassen vrouwtjes haar complete poot mist!!
Er is geen sprake van een open wond en ik heb ook geen bloed kunnen ontdekken in de voliere deze week, dus ik verwacht dat het pootje afgestorven is... er is zelfs geen stompje meer te zien  :o
Ik neem aan dat ze, wanneer ze in paniek ergens achter is blijven hangen, flink zou moeten bloeden?

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Ik ben er erg verdrietig van geworden.
Zowiezo ga ik maandag even naar de vogelarts. In tussentijd zit het valkje wel op stokken etc. Maar echt handig is het natuurlijk niet dat ze constant het gewicht op dezelfde poot heeft. Ik heb haar ook al op de nestblokken op haar buik zien liggen (vermoeide poot).

Wat vinden jullie?
Wat zouden jullie doen?

Heel erg bedankt alvast voor suggesties en tips..

Rianne

Hoi mandy, vogels zijn sterker dan je denkt. Een van mijn valkjes heeft klem gezeten tussen het deksel van t broedblok en toen is haar halve teen afgestorven. Ik heb t in de gaten gehouden, als t ging ontsteken, zou ik naar de dierenarts. Maar t zag er netjes uit dus ik ben niet heengeweest. Als ik jou was, ging ik er niet mee heen, hij kan er toch niks aan doen en als je valk goed actief is heeft hij er verder geen last van.

MandyPlus6

Bedankt voor je reactie. Ik heb haar nu binnen zitten samen met haar maatje. Dit gaat goed gelukkig. Ze is wel wat afgevallen, maar leert steeds beter balanceren en eet/drinkt goed.

Nu zag ik tot mijn grote schrik dat er vandaag WEER een vogeltje met 1 poot rond hopst in de buitenvoliere. Deze vogel is echter nog jong en lijkt het wel goed te doen buiten.
Maar HOE KAN DIT NOU?

Ik heb al een paar jaar vogels en dit is me nog nooit overkomen.
Ik hoop niet dat het aan mij ligt, want ik vind dit echt heel erg en ook heel zielig.

Ik heb zitten denken aan stress (er zitten nu 9 vogels in de kooi, waar er eigenlijk plaats zijn voor 6, dit ivm nestjes jongen). Maar dit mag toch eigenlijk niet de oorzaak zijn?
Ik heb ook geen ratten gezien en ik kan me niet voorstellen dat een kat erbij zou kunnen, het is aan alle kanten echt wel dicht!

Heeft iemand tips? Of suggesties waar ik nog niet aan gedacht heb?

Groetjes.

Rianne

Dit doen valkjes niet bij elkaar. Het kunnen ratten zijn, maar ook katten of roofvogels. Ik weet niet of je vlakbij weilanden oid woont?

MandyPlus6

We wonen wel vlak bij een bos. Er zitten genoeg katten in de buurt, maar ik zou niet weten hoe ze in de kooi moeten komen... Ratten lijkt me dan meer waarschijnlijk... Heb je enige tips over hoe deze buiten de voliere te weren?

Gif lijkt me geen optie, ik heb ook kwartels rondlopen.
Maar hoe dan wel?
Onder de voliere ligt volledige bestrating, dus van onder kunnen ze niet komen denk ik..


Rissiejjj

Het kunnen vele oorzaken zijn.
Als er een vogel aan het gaas hangt en er komt een dier bij is het al snel gebeurd aangezien valkjes snachts niet heel vlug wegvliegen.

Daarom heb ik ze in de nacht in het binnenhok waar geen ongedierte bijkomt. Als je ook een binnenhok hebt kun je ze misschien een tijdje daarin stoppen snachts? Hier gaat het luikje standaard dicht.

Rianne

Loop je voliere even goed na, of er geen naden of kieren zitten waar iets doorheen kan. Als het roofvogels zijn, zul je om dubbel gaas moeten...

Patrick

Kunnen ook marters zijn. Zou van die netten over de voliere heen spannen die ze voor bessenstruiken gebruiken om vogels te weren.

Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

alie

hallo.ik heb zelf nu een parkiet met een gebroken poot en hier is het een kat geweest.
die kunnen veel schade aanrichten bij parkieten.
groet alie