16 april 2024, 07:20:51

doe ik het goed?

Gestart door DiMitri, 13 juli 2003, 18:09:37

« vorige - volgende »

DiMitri

Hoi! Ik heb gisteren een valkje in huis gehaald van 4 weken. De verkoper zei me hem 3x per dag zijn papje te geven (vermengd met lauw water) en deed me voor hoe ik 't moest doen. Dus om de 4 uur geef ik hem de spuit. Gisteren ging het niet zo goed (hij wou maar niet slikken), maar toen bedacht ik om de spuit ietsje dieper in zijn bek te steken en dan druppelsgewijs te voeren, zo moet hij wel slikken. Het is een licht 'dwingen', maar hij moet zijn voer krijgen, nietwaar.
Doe ik het goed, tot nu toe? Uiteraard stel ik me nog enkele vraagjes...
- komt hij wel toe met het beetje drinken dat hij tot nu toe dagelijks krijgt (het beetje lauw water vermengd met voer)? Het is daarbij ook warm weer...
-Ik heb ergens gelezen dat ik al een potje zaadjes in zijn kooi mag zetten... klopt dat? trostgierst heeft hij al.
-hoe zie ik dat hij 'uitvliegt'? zal hij ineens vliegen gaan als ik hem uit zijn kooi neem? af en toe 'vliegt' hij wel eens in zijn kooi...
-Mag ik nu al overgaan tot het minderen van pap (wekelijks 1 voeding minder) en hem zelfstandig laten eten? (hij is 4 weken)
-op zijn rug is hij redelijk kaal, is dat normaal?

Als ik op deze vragen het antwoord weet, ben ik al heel blij :D
Vriendelijke groeten en alvast bedankt!

Tara

Hoi Dimitri,

je doet het heel goed behalve 1 ding, het water moet eerst worden gekookt zodat er geen ongedierte inzit en dan moet je het laten afkoelen tot 39°.

Nu je vragen:
1) komt hij wel toe met het beetje drinken dat hij tot nu toe dagelijks krijgt (het beetje lauw water vermengd met voer)? Het is daarbij ook warm weer...  
Antwoord: ze hebben niet echt extra drank nodig, het zit bij het voer, maar als het warm weer is kan je ze best een beetje laten drinken, zo'n keer per uur dan.
2) Ik heb ergens gelezen dat ik al een potje zaadjes in zijn kooi mag zetten... klopt dat? trostgierst heeft hij al.
Antwoord: Het is heel goed dat hij al trosgierst heeft. Het klopt inderdaad dat je een potje met zaadjes in zijn kooi mag zetten, soms gaat hij er dan ook eerder van eten. Als hij tenminste niet te verwend is ;).
3) hoe zie ik dat hij 'uitvliegt'? zal hij ineens vliegen gaan als ik hem uit zijn kooi neem? af en toe 'vliegt' hij wel eens in zijn kooi...
Antwoord: Bij het uitvliegen is het zo dat je ziet dat hij eerst echt begint te fladderen. Het zal niet zo lang duren voor hij dan zal vliegen.
4) Mag ik nu al overgaan tot het minderen van pap (wekelijks 1 voeding minder) en hem zelfstandig laten eten? (hij is 4 weken)
Antwoord: Bij het overgaan is het eigelijk simpel, de krop gaat trager leeg zodat je maar 2 voedingen per dag moet geven. Dat merk je vanzelf.
5) op zijn rug is hij redelijk kaal, is dat normaal?
Antwoord: Het is te zien HOE kaal hij is, maar mij lijkt het niet echt normaal, misschien werd hij geplukt.

Groetjes, Tara

DiMitri

Hartelijk dank Plukkie, hiermee kan ik al weer een poos verder ;)
Die kale plek stelt niets voor, denk ik. Er zijn heel kleine pennetjes op te zien, dus no problem ;D

Groeten, DiMitri

Tara

Ok Dimitri,

heel erg leuk, doe zo voort, en misschien kan je dan ook eens foto's nemen :). Ben erg benieuwd.

Groetjes, Tara