Probleem waar ik snel hulp voor nodig heb! !!!OPROEP!!!

Gestart door Marl1, 28 augustus 2012, 12:43:40

« vorige - volgende »

Marl1

Hallo,

Er gebeurde hier net wat, wat me zorgen baart. Ik hoorde net een hoop gekrijs uit het blok. Toen ging ik maar snel kijken. Lucky heeft weer een eitje gelegt, echt een mini-eitje. En de 2 jongen zaten onder het bloed. Ze hebben overal wondjes en de grote van die 2, had een vrij grote wond, volgens mij heeft hij er echt pijn aan. Ik heb het bloeden gestelpt en de wondjes ingesmeert met vaseline. Ze hebben ook nog niet veel eten gehad vandaag. Wat nu? Moet ik ze terug doen in het blok? En wat moet ik met het eitje? Ik heb het er nu al wel uitgehaalt, want ik wil geen nestje meer, ze mogen ook geen nestje meer. Bovendien is het eitje de helft kleiner als een normaal eitje. Maar ik weet nu niet of ik er verstandig aan doe om de kleintjes terug te zetten.

Wat zouden jullie met de kleintjes doen? 'k Heb ze momenteel wel even uit het blok. Terug zetten of niet? Moeten ze ook wat pap hebben? De kleinste is 2 weken oud, de ander is iets ouder.

Groetjes Marleen.

animallovertje

:( ik kan je helaas niet helpen : ( ik hoop voor je dat er snel iemand komt die het weet.

het zit je ook allemaal niet mee :( ik vind het echt rot voor! ik denk dat je ze beter wel weer bij de ouders kan zetten en dan goed in de gaten houden of het nu wel goed gaat.. nu het eitje weg is.
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

donsje

als je ervaring hebt met handvoeding zou ik ze zelf eten geven denk dat ze anders geen kans hebben .
ze hebben de eerste twee weken  al van de ouders gekregen dus zou het proberen .
eitjes zou ik weg halen .

Marl1

Bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels ervaring met handopfok. Giertje, valkje van 5 weken oud, die pap ik.

Het eitje heb ik weg gehaalt, het in echt een klein eitje, en er zit geeneens een dooier in.  ::)

Ik heb nu de 2 kleintjes weer terug gezet in het blok. Van pa kregen ze eten, in ruil voor een paar veren. Het krijsen van de kleintjes, is vreselijk om aan te horen. Ik heb het idee dat pa en ma nog een nestje willen doen, en dat ze de kleintjes uit het blok willen hebben. Dat ze de kleintjes daarom gebeten hebben, en dat ze dat nog doen....

Moet ik de kleintjes nu definitief het blok uithalen? Dan ruim ik dat blok meteen op. Zo, op deze manier, is er ook helemaal niks meer aan.

Maar een kleintje van 2 weken oud pap geven, dat zie ik ook eigenlijk niet zitten. Die is nog klein, en als het zich verslikt, dan is-sie dood. Zoveel ervaring heb ik nou ook weer niet. Ik heb ook geen warmtelamp, en vandaag kan ik niet weg om er eentje te kopen.

Wat een drama.... Zucht....  :( >:( :'(

Heeft er iemand nog een advies?

Ik haal ze voor nu even weg bij de ouders, dan hoop ik hier nog te horen of ik daar goed aan doe, anders kunnen ze eventueel weer terug. En anders moet ik er wel aan om die kleintjes te pappen. Ik weet het anders ook niet....

animallovertje

maar hoe waren de jongen toen je ze er net uithaalden dan? bloedde ze weer? of kon je zien dat ze weer gebeten waren? want dat pa gelijk is gaan voeren is wel een goed teken. de jongen kunnen natuurlijk ook schreeuwen omdat ze honger hadden?
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Marl1

Ze waren weer gebeten. De oudste heeft allemaal bloederige plekken op de vleugels. De kleinste heeft ook wat plekjes, maar dat lijkt ook wel een beetje op plukken.

Als je de kleintjes al schreeuwend ziet wegkruipen in de hoeken van het blok, vooral als pa of ma binnen is/komt, dan is het het mis. Het schreeuwen is van angst. Zelfs voor mij zijn ze niet zo bang.

Moet ik ze nu van de ouders weg houden? Ze voerden vanmiddag nog wel. De ouders broedden al bijna van het begin af aan niet. De 2 kleintjes hebben elkaar warm gehouden, dus ik denk dat ik ze maar met z'n 2-en eruit haal.

De kropjes zijn nog niet helemaal leeg, kan ik ze al wat pap geven, of moeten de kropjes leeg zijn? Ik weet het nog niet zo goed met die kleintjes.

carco

Wat een toestand zeg.
Het mooiste is natuurlijk ze nog te laten zitten,maar ik begrijp dat er ook minder gevoerd wordt?
De kroppen zaten volgens jou veel te vol dus kunnen ze mooi even bij komen.
als je besluit ze er uit te halen zou ik wachten met pappen tot de kroppen zo leeg mogelijk zijn en dat kan wel een tijdje duren ( pap verteert veel,sneller dan zaad wat de ouders voeren)

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Marl1

Bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad een toestand hier.... Sinds Lucky dat eitje gelegt heeft, zijn ze helemaal hoteldebotel....

De kleintjes zijn nu bont en blauw, hebben bloeduitstortingen, wondjes etc. Het lijkt of ze gewoon zwaar mishandelt zijn, zo zien ze eruit. Vooral de oudste....

En er werd meteen minder gevoerd, en er zit momenteel nog steeds voer in de krop, terwijl ze niets meer na 2 uur/half 3 vanmiddag gekregen hebben. De zaadjes moeten toch onderhand wel verteerd zijn, zou je denken. Of gaat dat zo langzaam?

Hoe moet ik het doen met pappen? Het lijkt me dat de kleintjes voor de nacht wel iets moeten hebben, of niet? Ik heb ook (nog) geen warmtelamp. Ik weet niet of dat een probleem is? Ik heb een vrij warme kamer, het is hier nu 26 graden.

Giertje zit inmiddels al in een kooi, 's nachts wilde ik hem in die reisbox zetten, maar daar zitten nu die kleintjes in. Moet ik Giertje erbij zetten, of kan hij wel in de kooi blijven? Hij slaapt al op stok, met z'n koppie in de veren, en op 1 pootje!

Verder ga ik de kleintjes goed in de gaten houden, want de wondjes moet niet gaan ontsteken natuurlijk! Of moet ik nu gewoon voor de zekerheid even naar een vogelarts? Hopelijk trekt het gauw weer bij....

Graag advies aub....

Groetjes Marleen.

jfvhl

Ik geloof dat ik ze zou weghalen bij de ouders, geen nestkasten meer. Heb je iets van een warmhoudkussen of een thermodekentje (electrisch), zachte doek erop, heel zachtjes aanzetten. Of een warmte lamp. Je hebt heel weinig keus lijkt mij. Je zal moeten gaan pappen want deze jonkies gaan zo echt met een vreselijke lijdensweg aan hun einde komen. Het is veel werk, maar heel leuk om te doen hoor, dat pappen. Nutribird A21 is het papmiddel voor deze kleintjes.
sterkte en succes.
jfvhl

Larissa

Hoi Marl

Je moet nu in gaan grijpen, als de kleintjes bont en blauw zijn en echte wondjes hebben moet je ze gaan pappen.

Ze hebben echt een warmte lamp nodig, weet zo niet hou oud ze zijn.
Misschien is er iemand in de buurt die je kan helpen met pappen.

GroetjeS Larissa

Marl1

Hoi,

Ik denk dat ik een probleem heb. De kleinste kleurt rood, en de krob van het kleintje leegt niet. Ik kreeg eergister een pb-tje, dat de kleintjes een warmtelamp nodig hebben o.a. voor het beter legen van de krop. Nou ben ik dus daar op zoek naar, en ben al bij een aantal dierenwinkels geweest, en die verkopen ze niet eens !? Heeft er iemand een idee waar ik moet wezen? Er is woensdagmorgen altijd een markt in Barneveld, en ik denk dat ik die daar wel kan krijgen, maar dat duurt nog even, en ik denk dat ik die lamp snel nodig heb, of niet? Ik heb wel een metalen kruik, maar ik weet niet of ik die kan gebruiken, maar anders heb ik niet.

Ik heb trouwens de vogelarts niet gebelt, de dag dat ik zou bellen vond ik de vleugel van de oudste er al iets rustiger uitzien, dus ik besloot het nog even een dagje aan te kijken. Het ziet er nu een stuk beter uit. De blauwe plekken zijn aardig weggetrokken, en er zitten korstjes op de wondjes. Het is dus al aan het genezen. Ik blijf het uiteraard goed in de gaten houden.

'k Hoop dat jullie nog advies hebben wat ik nu moet doen....

Groetjes Marleen.

Larissa

Hoi Marleen

Ik heb je al terug ge-pbt.
Leg er voor nu maar een kruik bij in goed in wikkelen in doeken, zodat de kleine zich niet kan branden.
Beetje lauwwater, roodheid kan beteken dat hij te weinig vocht binnen krijgt, als je de kleine oppakt voelt hij dan koud aan, zoja hou hem dan even op je blote huid tegen je aan, zo komt hij sneller op tempratuur

Had je ook een llink gestuurd van een webshop,

Groetjes Laris

Marl1

Hallo,

Bedank voor de reacties.

Na alle pb-tjes heb ik besloten om dr. Frank Verstappen uit Driebergen (Dierenkliniek Hoofdstraat) te bellen. Helaas werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Er staat bij hun op de site dat er zaterdags een inloopspreekuur is. Dus ben ik vanmorgen gaan bellen, of ik een afspraak moest maken of niet. Ik had het nummer gebelt, en ik werd doorgeschakelt met een mobiel nummer. Een man nam op, en ik doe m'n verhaal, zegt die man: Je moet een vogelarts bellen. Ik zeg, dat doe ik toch ook? Nee, je hebt een verkeert nummer. Ik kreeg een ander nummer, weer een mobiel nummer. Dus ik dat nummer gebelt, kreeg een vrouw aan de telefoon, en hetzelfde verhaal. Toen kreeg ik een 0900 nummer. Dus ik dat bellen, dat was een spoedkliniek in Utrecht. Ik dat gebelt en wederom m'n verhaal gedaan, konden ze niets voor mij betekenen, de dierenkliniek in Driebergen is niet bij hun aangesloten. Heb nog wel gevraagt wat ik kon doen, maar dat kon ze ook niet zo 123 zeggen. Het niet legen van de krop heeft wel een oorzaak. Maar ik moest maar tot maandag wachten. Vanavond had ik zo iets van, ik ga weer bellen, misschien krijg ik het nu voor elkaar, maar nee hoor.... Weer kreeg ik telkens een ander nummer. Kreeg uiteindelijk weer het nummer van de spoedkliniek. Daar kreeg ik (eindelijk!) het advies om het kleintje goed in de gaten te houden, en om hem af en toe wat warm water te geven, en de krop te masseren. En ze vertelde mij ook, dat als de krop halfleeg is voor een volgende voeding, om dan ook maar de helft te geven. En als hij suf zou worden kon ik weer bellen, maar ze vond het niet erg genoeg klinken, dat ik daarheen moest komen. Ook zei ze, dat ik op de temperatuur van de pap moest letten, liever iets te koud dan te heet. Maar de pap geef ik pas als hij ongeveer 40 graden is. Ik ben dus niet heel veel opgeschoten dan ik al wist. Ik ga het kleintje goed in de gaten houden. En dan hoop ik maandag weer contact op te nemen met dierenkliniek Driebergen.

Ik heb helaas ook nog geen warmtelamp. Er ligt constant een warme kruik bij ze, en ze liggen op een ColtHotpack, wat ik telkens verwarm, koud hebben ze het dus niet. Ze voelen warm aan, en ze hebben weer warme voetjes.

Kan ik verder nog wat doen? Advies is nog steeds van harte welkom....

Groetjes Marleen.

donsje

wat vervelend zeg dat je van het kastje naar de muur gestuurd werd.
ik gebruikte zelf van die kerspit kussens met een handdoek erom om ze snachts warm te houden .
de da had bij mij ook een middeltje gegeven tegen schimmels en bacterien ,ze geven dit ook aan baby,s.
hoop dat het je toch lukt het jong groot tebrengen.

Inge88

Hi,

Ik heb ook snel een warmtelamp moeten hebben een tijdje terug. Inderdaad lang niet zo makkelijk te krijgen als je zou denken. Ik heb 'm uiteindelijk bij Ranzijn gehaald. Ik weet niet waar je woont, maar in Sneek, Zaandam en Almere is deze ook op zondag open.