valk eet nog steeds alleen maar pap (11weken)

Gestart door riko, 26 juli 2003, 00:19:25

« vorige - volgende »

riko

Onze valk is reeds 11 weken oud en eet nog steeds geen zaad hij is de afgelopen week erg ziek geweest en heel erg aan de diarree daarvoor hebben we antibiotica door het water gemengd en dat lijkt wel te werken hij ziet er al een beetje beter uit maar hij is nog niet helemaal op kracht want hij kan niet meer vliegen hij probeert het wel maar hij valt zo op de grond op zijn borst. maar hij eet dus nog steeds geen zaad wat kunnen we er aan doen???????????.

bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Tara

Hoi Riko,

dat probleem hangt helemaal van jou af hoor, jij moet de tijd en moed hebben om hem zaad te leren eten en pellen. Het is niet eenvoudig en vraagt heel veel tijd, deed je wel zaadjes in het eten toen je het gaf? Dan zou het wel makkelijker zijn geweest hoor als je dat deed. Nou, ik heb het ook meegemaakt, een makkelijkere manier om het ze te leren is zaadjes op je tong te leggen. Zo nemen ze het sneller, dan moet je er wel nog op letten dat ze het pellen, die van mij heeft het helaas niet gehaald en is bijna 8 weken oud gekomen, het was ongeveer hetzelfde zoals met jouw valkje. Je moet er veel geduld voor hebben, hem aan de pap laten gaan is niet moeilijk, maar hem eraf laten gaan is iets heel anders ...

Veel succes, zul je nodig hebben :).

Groetjes, Tara

Sanna

Hoi Riko!

Tja, pap vindt-ie waarschijnlijk veeeel makkelijker te eten hè?  :). Ik kan je alleen vertellen hoe ik de mijne van de pap af kreeg, misschien werkt het voor jou ook. Maar wel volhouden, want ze kunnen eigenwijs zijn.

Eet je valkje al van een lepeltje of nog uit een spuitje? Anders moet je hem eerst leren pap van een lepeltje te eten. Wanneer hij dat goed doet kun je eikrachtvoer en parkietenzaadjes (deze zijn nog lekker klein) door de pap mengen, alles ongeveer in dezelfde verhouding. De zaadjes zal hij eerst helemaal doorslikken en de vindt je gewoon heel in z'n poepjes terug. Maar dat geeft niets, dan went hij alvast aan zaadjes. Wanneer hij dat goed eet, kun je beginnen hem ook een mengsel van parkietenzaadjes met eikrachtvoer (zelfde verhouding) met een paar druppels water erdoor erbij aan te bieden. Het water maakt het geheel wat plakkerig en de zaadjes wat zachter (= makkelijker te pellen) en laat het eikrachtvoer geuren. De lucht lijkt nu erg op dat van z'n papje. Mijn valkje leerde toen ineens heel snel zaadjes eten. Tuurlijk, in het begin deed hij ongeveer een half uur over 1 zaadje  ;D, maar hij moest nog leren pellen hè? Maar ineens had hij het snel door en het ging steeds sneller en beter. Al met al heb ik hem op die manier in 2 weken van alleen maar pap volledig over op zaadjes gekregen. O ja, en altijd trosgierst in de buurt leggen. De zaadjes zijn veel makkelijker te pellen en die zullen ze meestal als eerste beginnen te eten.

Veel succes ermee en ga ook geregeld eens de chatruimte in. Daar zijn altijd wel mensen te vinden die je handige tips kunnen geven. Ook op dit forum staan een heleboel verhalen van mensen die ook problemen hadden de vogel van de pap af te krijgen.

Groetjes Sanna!