23 mei 2025, 01:40:11

bijzonder?

Gestart door Sjeufke, 21 augustus 2012, 13:43:27

« vorige - volgende »

Sjeufke

In mijn buitenvolière zitten 12 valkparkieten, 4 mannen en 8 poppen. Zij vormen allerlei combinaties (1 koppel, 2 poppen + 1 man, 1 pop + 1 1/2 man  ;D, 3 poppen + de man die zich ook voor de helft met de vorige pop ophoudt, 1 pop zonder partner).
Die laatste pop heeft niet veel met haar soortgenoten, zij hangt heel erg aan mij (is destijds door haar fokker met pap grootgebracht omdat haar ouders gestopt waren met voeren). Zij doet aan zelfbevrediging op een knobbel op 1 van de ztistokken  :P (komt dit vaker voor bij poppen???) en legt ook eitjes waar ze trouw op broedt.
Om toch haar relatie met soortgenootjes te stimuleren heb ik bij de laatste broedronde  een bevrucht eitje in haar nest gelegd. Het jong is inmiddels uitgekomen (nu 2 dagen oud) en wordt goed door haar verzorgd. Maar wat ik nu zo bijzonder vind is het volgende: als de pop het nest verlaat om te eten, uit te rusten en zichzelf te verzorgen gaan andere valkparkieten op het nest. Ik heb tot nu toe 1 man en 2 poppen 'betrapt', elk met nog een eigen nest. Ik maakte me eerst zorgen om het welzijn van het jong, maar ik heb inmiddels gezien dat het ook door de co-ouders gevoerd wordt en dat ze het lekker warm houden  :D.
Is dit normaal? of inderdaad bijzonder?

Karin

Patrick

Blijven groeps dieren en gebeurd vaker alleen hoor je er nooit zoveel van omdat het niet zo snel opvalt in kolonie groepen.
Zijn ook sociale vogels ;-)
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Sjeufke

Is het dan ook normaal gedrag dat een andere pop (zonder jongen) het nest met jonkie inpikt. Dat is namelijk wat vandaag gebeurde. Zij verdedigde het jong alsof het haar eigen jong was, moedertje (die een goedzakje is) liet zich steeds door haar wegjagen.
Ik ga die brutale pop morgen maar apart zetten, want ik heb vandaag de hele dag scheidsrechtertje moeten spelen.  ::)

Karin