valkparkiet van 3 weken met de hand voeren

Gestart door David_Mackor, 30 juni 2003, 23:11:56

« vorige - volgende »

David_Mackor

hallo,
 
ik heb een valkje aangeschaft van zo'n 3 weken, en nu ga ik deze vrijdag (4 juli) ophalen...
 
nu moet ik deze met de hand voeren en ben bereid er m'n vakantie aan toe te wijden, alleen hoe pak ik dit nu het best aan? kwa eten enzo?¿?¿?
 
een antwoord zou ik erg waarderen, kan ook eventueel emailtje sturen naar: mailto:davidmackor@hotmail.com
 
alvast bedankt,
 
david

Paul

Hoi David,
Dat zal wel een klus worden hoor zo'n valkje met de hand opvoeden en zeker omdat ie nog zo jong is.
Je moet hem om te beginnen in elk geval handopfokvoer gaan geven, of met een spuit of als ie het al wil eten vanaf een lepeltje.
Ik gebruik meestal lorivoeding van cede en dat werkt prima.
Je moet hem ongeveer 4 keer per dag voeren en met minimaal 4 uur ertussen want als je te snel voert kan je valkje kropverzuring krijgen en dat is dodelijk.
Dus altijd goed opletten dat de krop leeg is als je weer gaat voeren.
Als ie vier weken is kan je er voor de helft fijn gemalen eivoer doorheen mengen en hem dat geven.
Na 5 weken kan je er ook wat zaadjes van grasparkieten doorheen doen dan leert ie dat vast eten.
Je kan er meteen als je hem krijgt al wat trosgierst naastleggen daar pikken ze al heel snel aan en leren ook zelf te eten.
Veel plezier met je nieuwe valkje.

Groetjes, Paul

David Mackor

waar kan ik al dat voer kopen enzo? gewoon in de dierenwinkel of moet ik dat speciaal bestellen???

Paul

Hoi David,
De grotere dierenwinkels hebben dat zeker.
Ik gebruik het dus van Cede en dat heet lorivoeding, op de achterkant van het pak staat voer voor handopfok maar je hebt het ook van Nutribird en van Kaytee en nog een paar merken.
Vraag voor je je valkje gaat halen even in een paar winkels.

Groetjes, Paul

David_Mackor

ok,

dan ga ik even kijken bij de dierenwinkels hier in de buurt, ik hoop dat ik het tegenkom, en ik neem aan dat er een uitgebreide gebruiksaanwijzing bij zit enzo, maar anders vraag ik het gewoon aan mensen daar die er verstand van hebben...

groetjes,

david

Paul

Hoi David,
Meestal staat er inderdaad wel op hoe je het aan moet maken.
Soms met gekookt water wat je af moet laten koelen tot onder de 40 graden.
Het moet ongeveer zo dun zijn als vla als je het in een spuitje moet doen.
En je kan altijd op het forum nog een vraag stellen als je wat wilt weten.

groetjes, paul

david mackor