18 april 2024, 19:15:54

baby valkje weigert eten

Gestart door roaneric, 11 juli 2003, 00:16:35

« vorige - volgende »

roaneric

Mijn nieuwe valkje (5/6weken) weigert te eten met de spuit.  Ik moet hem dwingen en zelfs dan krijgt hij maar 3 to 4ml naar binnen. Ik denk dat hij totaal in 24 uur maar 10ml heeft gegeten.  Hij vecht vreeselijk en heb ook al een lepeltje geprobeerd, maar hij wilt gewoon niets. Hij knabbelen een klein beetje aan de parkietenzaad,  maar nog lang niet genoeg, maar een stuk of 5 zaadjes.  Ik heb er nog een valkje van 6 weken en die at al na 1 dag dat ik hem kreeg heel gulzig (toen was die 4 weken) Hij eet nu ongeveer 10 tot 12ml  per keer uit een lepeltje en liep al (vanaf het begin) achter mij aan om zijn eten te krijgen.  De nieuwe valkje loopt steeds bij de andere te bedelen, maar gezien die ook nog een baby is..... Wie oh wie kan mij helpen met advies? Ik ben bang dat hij zichtzelf verhongeren.

Paul

Hoi roaneric,
Meestal als ze zo oud zijn pakken ze al zelf trosgierst als je dat in de kooi legt, pakt hij dat ook niet?
En kan het niet zijn dat ie zelf tussendoor zaadjes eet zodat ie niet zo'n honger heeft als je hem wilt voeren?
Meestal moeten ze tussen de 5 en 6 weken al zelfstandig kunnen eten namelijk.
Je kan ook een bakje pap in de kooi hangen om te kijken of ie dat misschien gaat eten en door die pap kan je dan wat parkietenzaadjes mengen dan leert ie die ook eten.
Het is wel zo dat het ene valkje soms meer eet dan de ander.
Meng jij trouwens ook de pap met de helft eivoer wat gemalen is?
Misschien vind ie alleen de pap niet lekker genoeg en wil ie wel eten als er eivoer doorheen zit.
Hij moet in elk geval zelf zo snel mogelijk gaan eten als ie niet gevoerd wil worden en als ze honger hebben doen ze dat ook meestal wel als je ze wat eten voor hun neus zet.
Is de pap touwens wel op de hoeie temperatuur?
als het te koud is willen ze het hier namelijk ook niet eten.
Veel sterkte met het voeren.

Groetjes, Paul

roaneric

Bedankt voor de reactie.  
Hij eet zo nu en dan zaadjes.  Niet veel, maar zo een stuk of 5/6 per keer.  Hoeveel zaad eten zij dan als ze selfstandig eten?  Wanneer kan ik dan het pap weglaten, gezien hij die niet willen eten? Mijn andere valkje is totaal anders.  Die lust alleen maar pap en wilt niet zoveel van het zaad weten.  Ik mengt die nu met de pap en dan eet hij het wel.  Ik zal bij hem dan langzaam de pap verminderen.  Maar hoe weet ik precies wanneer ze genoeg zaad eten om zelfstandig te zijn?  
Groetjes
Marijke


Paul

Hoi roaneric,
Als ie zelf ook maar een paar zaadjes eet zal ie dus steeds minder pap eten.
Ook als ze ouder worden eten ze minder als dat ze kleiner zijn volgens mij.
De rosella die ik nu met de hand voer eet maar de helft als wat ie een week geleden at.
Als ze klein zijn moeten ze nog veel groeien dus veel voer nodig maar als ze al op volldig gewicht zijn, ongeveer 100 gram dan hoeven ze denk ik minder te eten.
Als je een weegschaaltje hebt moet je hem eens wegen, als ie rond de 100 gram weegt is het in elk geval goed.
Als ze volledig zelf eten nemen ze wel een aantal zaadjes maar precies hoeveel weet ik ook niet.
Pelt je valkje al wel de zaadjes?
Als je lege vliesjes vind is dat in elk geval zo en dan is het prima want dan weet ie hoe hij zelf moet eten.

Groetjes, paul

roaneric

12 juli 2003, 11:03:45 #4 Last Edit: 12 juli 2003, 12:04:28 by roaneric
Slecht nieuws.  Gisteravond om 24:00 is mijn valkje overleden.  Het ging dus helemaal niet goed met hem.  Hij bleef maar met zijn kopje schudden en toen mijn man hem optilde overleed hij.  Heel erg triest.  Mijn man vertelden het vanogtend pas en het voelt of ik mijn ogen uit wilt huilen.  Wat had ik fout gedaan???????  Was die gewoon ziek?  Was die nog te jong?  Gaat de andere nu ook dood?  

mon

oooo wat erg voor jullie,je mag je eigen niets verwijten je heb alles gedaan wat maar kon om hem in leven te houden soms is het zo hard,ik weet wat je voelt ik heb het ook meegemaakt dus wij wensen jou gezinnetje veel sterkte en hopen dat het gauw weer beter gaat bij jullie groetjes mon

daan

Jeetje wat vreselijk zeg. :'(
Ik wens jullie heel veel sterkte toe, met het verlies van jullie valkje. Jullie hebben alles gedaan wat jullie konden doen. De natuur is af en toe vreselijk hard. Sterkte toegewenst.

G Daan

Mandy

12 juli 2003, 18:24:45 #7 Last Edit: 12 juli 2003, 18:26:30 by Mandy
Wat ontzettend naar zeg... :(

Ik denk zelfs dat je valkje hooguit maar een week of 4 was. Ik heb nu zelf 2 uitgevlogen valkjes die nog 4 weken moeten worden en die zien er ook zo ongeveer uit, met zo'n kort staartje. Die proberen zelf al een beetje te knabbelen, maar krijgen regelmatig de hele dag nog eten van de ouders, normaal zijn ze met 5-6 weken wel zelfstandig. Ik denk dat ie toch zeker nog 4 keer per dag eten had moeten hebben en belangrijker nog, hij had eerst goed pap moeten leren eten eer die kweker je zo'n valkje mee gaf! Dus verwijt jezelf niets, hij had dit nooit zo mogen doen vind ik. Ik kweek zelf ook, maar zo zou ik een valkje nooit meegeven hoor! Bij mij gaan ze zowieso pas weg als ze zelf eten. En een kweker die een valkje weg doet die nog pap moet krijgen moet dit al wel kunnen eten natuurlijk!!! Nee, slechte zaak hoor... :-/

Veel sterkte in ieder geval en ik zou ook niet naar die kweker terug gaan en ergens anders een jong valkje halen dat al wel pap kan eten of al zefstandig eten kan. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

roaneric

12 juli 2003, 19:01:14 #8 Last Edit: 12 juli 2003, 19:02:06 by roaneric
Bedankt voor alle reacties.  Ik waardeer het echt.  Ben zo verdrietig om Pino, maar ja. :'(  
Zou het een goed idee zijn nog een valkje erbij te nemen?  :-/  Een baby?   Of moet ik liever een paar weken wachten?  Wat is het beste voor Kuifje?  Weet iemand een GOEDE  ::) kweker die een beetje in de buurt van de haarlemmermeer woont?

Ellen

12 juli 2003, 19:28:02 #9 Last Edit: 12 juli 2003, 19:28:58 by Ellen
Hallo Marijke,

Over een paar weken heeft Paul een paar jonge valkjes
die waarschijnlijk dan al zelfstandig eten.
Misschien kan je bij Paul wel een vriendje voor Kuifje halen.
Alleen is maar alleen, toch?
En nog een groot voordeel is dat Paul in Amsterdam woont.

Veel sterkte nog, dit is geen leuk berichtje om te horen,
laat staan dat je het zelf meemaakt.

Gr. Ellen.

Marianne

Hoi Roaneric,

Heel veel sterkte met het verlies van je valkje.
Het is altijd naar als je een vriendje moeten missen maar je hebt je best gedaan.
Nogmaals veel sterkte en succes met het andere valkje.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

12 juli 2003, 21:48:42 #11 Last Edit: 12 juli 2003, 21:49:39 by Paul
Hoi Marijke,
Wat erg dat je valkje het niet gehaald heeft :-(
Ik denk wel dat ie toch ziek geweest is hoor want anders had ie het zeker wel gehaald.
Ik heb pas ook gehuild toen er bij mij eentje doodgegaan was.
Mocht je toch nog besluiten een ander valkje erbij te nemen en je hebt even geduld dan kan heb ik er straks een aantal.
Ik heb nu drie nestjes en in twee heb ik al jongen nu maar die zijn pas een paar dagen en sommige vandaag pas geboren.
Bij mij gaan ze trouwens liever alleen weg als ze net eten dat is veel veiliger en je krijgt ze net zo tam want hier nemen we ze ook elke dag in de hand.
Ik woon zelf ook in de Haarlemmermeer Vlak tegen Ansterdam aan maar zit meestal bij mijn vriendin waar de valkjes ook zitten en dat is in Rotterdam maar ik kan er altijd eentje meenemen als ik naar mijn eigen huis ga en ook langsbrengen is dan geen probleem als je in de buurt woont.

Veel sterkte met het verlies :-(

Groetjes, Paul

Cybergirlie

Hoi Roaneric,

Ook ik wens jouw veel sterkte toe,ik heb er zelf ook 2 waarvan er dus 1 ziek is en heel erg mager is maar wel probeert te eten,terwijl de ander gewoon kern gezond is en lekker actief.Dus ik weet hoe het allemaal voelt ik ben echt bang als er iets gebeurt.Maar ja ik hoop dat het goed komt.

Groetjes Cybergirlie.