29 maart 2024, 15:22:56

Vogel aan kat wennen

Gestart door Louie, 16 augustus 2012, 20:07:25

« vorige - volgende »

Louie

Tja, er was al eerder een topic over dit onderwerp.
Maar hier het geval ligt iets anders.
Ik heb al vele jaren vogels en sinds 4 jaar twee katten erbij.
Niets geen problemen.
Maar sinds ik een paar weken geleden een tamme valk heb overgenomen van iemand, die dus los mag, zijn de katten licht gezegd; totaal over de rooie.
De eerste x dat Fyko (het valkje)los mocht, stoof Jente (een behoorlijk fanatieke Noorse Boskat)er als een gek achteraan terwijl de Evi (de rustige kruising Maine Coon)er juist doodsbang voor was.
Slechts een paar dagen later deden ze dat nieteens meer.
Inmiddels is Evi niet bang meer,maar eerder nieuwsgierig.
Als Fyko een rondje kamer vliegt, zitten de katten erbij te kijken, maar gaan er niet meer achteraan.
Wat ze nu juist willen, is aan Fyko snuffelen.
Iets wat DIE dus juist weer NIET wil.
Maar ik ken mijn kattenbeesten en ik WEET dat als ze nou gewoon even de kans zouden krijgen te ruiken, het gewoon klaar is daarna.
Dan zakt de hele interesse naar midden aarde.

Maar hoe krijg ik in vredesnaam Fyko zo ver dat hij niet meteen wegvliegt zodra ik met hem bij de katten in de buurt kom?
Ik kan hem vastpakken; dan doet hij niets, maar ik heb liever dat het uit vrije wil gaat.
Als ik hem kroel, heeft hij vaak nieteens door dat ik hem stiekem dichterbij de kat houdt zodat deze even kan snuffelen.
Als hij dan netjes blijft zitten, geef ik hem iets lekkers.
Ik hoop dat dat op den duur gaat werken, maar misschien heeft iemand hier meer tips?
En ja, ik weet het; geduld is ook een schone zaak, natuurlijk; Fyko is hier net een kleine maand  ;)