16 april 2024, 13:38:21

Vies neusje

Gestart door Bloemetje, 14 augustus 2012, 12:20:28

« vorige - volgende »

Bloemetje

Vorige week woensdag hebben we een 2e valkparkietje gehaald. Bij een particulier waar de valkparkieten in een voliere zitten. De vogel die wij hebben meegenomen is een lutino, was het kleinst van het nest en kwam ook het laatst uit het ei. We hebben alle vogels maar kort gezien, maar zagen wel dat zij(vermoedelijk) gepikt werd door de andere vogels. tevens heeft ze een kaal plekje achter haar kuif, maar dit komt veel voor bij deze kleur dus wil niets zeggen.
Verder was ze in het begin erg zenuwachtig/gestresst. Wel is het ons gelukt om haar al iets tammer te maken, ze eet nu soms uit onze hand.
Het echte probleem: ze heeft een vies neusje, boven de neusdoppen zitten twee donkere vieze plekjes. Ze had dit in het begin ook al een klein beetje, maar de plekjes zijn groter geworden.
Verder zien de neusdoppen er zelf droog uit en zijn haar veren niet vies hierdoor.
Een bezoekje aan de dierenarts kan nooit kwaad, maar ik denk dat het erg veel stress oplevert om haar nu te moeten vangen in de kooi. De eerste paar dagen vloog ze regelmatig zeer onhandig uit angst door de kooi.
Dus mijn vraag: weet iemand hier iets meer over?
Verder eet en drinkt ze goed, en ze wast zich regelmatig.

Alvast bedankt!

mariska79

Stress is zeker niet goed voor vogels. Maar misschien is het makelijker om een foto te plaatsen. Omdat jat haar n dat ze moeilijk heeft gevlogen denk ik dat haar neusje beschadigt is, maar nogmaals is het makelijker te beoordelen als je een foto plaats.
Hoe is haar gedrag verder??Eet en drinkt ze goed? Zit ze stil in een hoekje met haar veren bol?? 

Bloemetje

Ze eet en drinkt goed.
Dit begrijp ik niet helemaal:´Omdat jat haar n dat ze moeilijk heeft gevlogen denk ik dat haar neusje beschadigt is,´
Ik heb er al een foto van gemaakt, maar deze is niet erg duidelijk. Krijg het ook niet beter. Ik ga niet met de camera in haar kooi en haar eruit halen is helemaal geen optie.

mariska79

 :o snel typ foutje  :-[
jij vertelde dat ze in het begin niet zo goed kon vliegen, misschien is ze ergens tegen aangevlogen. En zo haar neus heeft beschadigt

Jolandaa

Hallo,

Onze valkparkiet heeft dit ook gehad (denk ik). Zijn ene neusgat zat helemaal dicht maar je zag het wel op en neer gaan. Ik ben toen naar de dierenarts gegaan en het kwam er op neer dat het snot was. We hebben toen een antibiotica gekregen dat we hem elke dag moesten geven. Dit kon door het water heen maar ook rechtstreeks in de mond gespoten worden, wat wij het makkelijkst vonden. Het is daarna snel weer opgeknapt. Volgens mij kan je het vergelijken met wanneer wij verkouden zijn, dan zit onze neus ook vol en dit was bij onze valkparkiet in ieder geval het probleem.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten Jolanda