18 april 2024, 17:09:36

Goede voeding?

Gestart door KellieeOllie, 15 augustus 2012, 15:59:10

« vorige - volgende »

KellieeOllie

Hoi,

zoals vele van jullie weten ben ik sinds 2maanden de trotse bezitter van 2 valkparkieten Scooby en Balou.

Nu twijfel ik nogal over de voeding..

Wat ik ze geef;

-Zaadjes van het merk Kenner (zonder zonnepitten, werden veel te dik. 1x Per week doe ik er een paar zonnepitten doorheen)
-Elke dag een bakje met vers groente en fruit.
-Ooit Melba toast.
-1x per week een droog maria koekje.
-1 a 2x Per week trosgierst.
-2x per week Eivoer.
-Elke dag 1 walnoot en 1 pacannoot.
-Elke dag vers water met op zaterdag en zondag appelazijn, en woensdag en donderdag Vitamine druppels. De rest van de week gewoon puur natuur water.
-Savonds gekookte groente en stukje aardappel.
-1 wilgentakje per 2 dagen.
- Kattengras.
-Onkruid (zaadjes in een bak zand gedaan en als het onkruid is gegroeit geef ik ze daar wat van).

Dat voer van Kenner is gewoon grasparkieten zaad, omdat ze hier nergens zaad verkopen voor valkparkieten zonder zonnepitten.

Nu heb ik ook grasparkieten, en ben daar ook actief op het forum, en hun mengen ook onkruidzaad en chia zaad door het voer heen. Is dit ook nodig bij valkparkieten?

Wat er verder nog standaart in de kooi aanwezig is:
-maagkiezel
-grit
-sepia schelp
-Binnenkort jodium blokje.
-binnenkort zitstokken vervangen door wilgentakken (eerst moet mijn boompje nog even groeien, haha.)


Zijn er nog dingen waarmee ik het menu af kan maken? Ze zijn nu 3 maanden en beginnen in de rui te komen. Ook heb ik Ruihulp van Bogena die ze ook regelmatig krijgen nu.

Tips zijn welkom!

Groetjes, ons!

Inge88

15 augustus 2012, 18:22:12 #1 Last Edit: 15 augustus 2012, 18:23:52 by Inge...
Zo goed bezig!  ;)

Ik geef ze hier regelmatig ook een stukje broodje. Vooral erg donker brood vinden ze heerlijk. En heel afentoe een stukje naturel cornflake (ongesuikerd dus). En verder zou ik zo even niet kunnen bedenken wat er "ontbreekt" op jouw lijstje.

Ik meng ook weleens gewone parkietenzaad met grote parkietenzaad, vind dat er inderdaad in de grote parkietenzaad veel zonnebloempitten zitten. Daarnaast is het hier weer zonde, want ze eten die zonnebloempitten niet eens.

KellieeOllie

Dat is fijn om te horen!

Had nog even gewacht om te kijken of er nog iemand anders zou reageren, maar helaas. Dan weet ik toch zeker dat ik het nu goed doe, haha.

Bedankt!

DvE

Hi KellieeOllie,

Ik lees je vraag nu pas, vandaar mijn late reactie.

Jij doet echt wel je best! Ik kom niet op zo'n lange lijst voedingsmiddelen, ha, ha!

Zelf voer ik het liefst pellets van Harrisons Bird Food. Daar heb ik goede ervaringen mee. Helaas blijft mijn nieuwste aanwinst weigeren die korrels te eten. Wel lust hij de 'koeken' die ik van de pellets bak.

Hoe dan ook, zojuist las ik het volgende op de website van Dierenkliniek De Baronie in Prinsenbeek, waar ook vogelarts Peter Bastiaansen werkt:

"De meeste papegaaiachtigen, waaronder ara's, papegaaien, parkieten etc. worden van oudsher gevoed met zaadmengsels. Een voeding die uitsluitend bestaat uit zaden is absoluut onvoldoende en wel om de volgende redenen:

•Zaden bevatten veel vetten en oliën waardoor bloedvaten rondom het hart en in de hersenen kunnen dichtslibben (infarct). Er ontwikkelt zich makkelijk vetzucht en vooral bij grasparkieten zien we zelfs vetgezwellen.

•Zaden bevatten te weinig eiwitten die nodig zijn voor de bouw van het skelet, de spieren en de rest van het lichaam.

•In zaadmengsels zien we een tekort aan vitamines waardoor het lichaam niet goed functioneert en de dieren bevattelijk worden voor ziektes . We zien vaak een slecht verenkleed en  een bekend voorbeeld is het ontstaan van schimmelinfecties (longontsteking, kropontsteking) ten gevolge van een tekort aan vitamine  A.

•Zaadvoeding bevat ook de weinig mineralen. Het tekort aan calcium zorgt voor zwakke botten en doordat de spieren niet goed meer functioneren zien we spierzwakte, krampen of zelfs epileptische aanvallen. Met name de grijze roodstaart staat hierom bekend.

Wat is dan een geschikte voeding?

Je kunt hiervoor zelf mengsels maken van gelijke delen grof parkietenzaad, brinta en eivoer, aangevuld met een goed vitamine en mineralenmengsel. Het nadeel is dat vogels vaak selectief eten, dus alleen eten wat ze lekker vinden. Het gevolg is dat ze nog steeds te weinig voedingsstoffen binnen krijgen.

De voorkeur bestaat dan ook uit pelletvoeding als hoofdmaaltijd. Dit zijn standaardbrokken die alle voedingstoffen in exact de juiste hoeveelheid bevatten. Ze hebben geen keuze en krijgen dus bij het eten van de brokjes ook werkelijk alles binnen .  Bij de laatste onafhankelijke test bleek dat er slechts 3  papegaaienvoeders waren die helemaal volwaardig waren voor alle kromsnavelige vogels . Dit waren Harrison High potency, Nutribird en Kaytee. Scenic Birdfoods was niet getest, maar het is een voeding waar wij uitstekende ervaring mee hebben.

Naast de pelletvoeding mag je natuurlijk regelmatig versnaperingen aanbieden in de vorm van fruit, speciale snoepjes en wat zaad en noten voor de afwisseling. Het mag er echter niet toe leiden dat ze daardoor de pellets niet meer of te weinig eten."
Hartelijke groeten,
Daphne

sadelienda

volgens mij een goed schema. niet te veel vet, niet te veel ei.
Wat ik wel zou doen is de aardappel eruit laten. Dit breekt vitamine C af bij vogels.


Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

campco

Hallo,

Twee nieuwelingen hier. Wij hebben nu 2 valkjes, Tweetie (man) en Punkie (popje).
Weten weinig van vogels houden en zijn erg blij met dit forum.

Hier in de buurt heb ik nog niet een winkel gevonden die pellet-voer verkoopt.

We zoeken een verkooppunt voor voer dat elders al genoemd werd van Harrison High potency, Nutribird en Kaytee en Scenic Birdfoods.
Wij wonen tussen Arnhem en Nijmegen. Weet iemand een adres?

Groet,

Ben en José

campco

Citaat van: sadelienda op 17 oktober 2012, 16:30:46
Wat ik wel zou doen is de aardappel eruit laten. Dit breekt vitamine C af bij vogels.


Hallo Sadelienda,

Geldt dit ook voor de zoete aardappel (overigens ook heel lekker voor de vogelhouder zelf, bijvoorbeeld klaargemaakt als een 'currie'  :P) ?

Groet,
Ben

LXCX

Citaat van: campco op 12 januari 2014, 17:05:47
Hallo,

Twee nieuwelingen hier. Wij hebben nu 2 valkjes, Tweetie (man) en Punkie (popje).
Weten weinig van vogels houden en zijn erg blij met dit forum.

Hier in de buurt heb ik nog niet een winkel gevonden die pellet-voer verkoopt.

We zoeken een verkooppunt voor voer dat elders al genoemd werd van Harrison High potency, Nutribird en Kaytee en Scenic Birdfoods.
Wij wonen tussen Arnhem en Nijmegen. Weet iemand een adres?

Groet,

Ben en José


Ik koop zelf altijd Harrison bij de Vogelkelder in Den Haag. Ze hebben ook een webshop waarbij je kunt bestellen: www.de-vogelkelder.nl
Het is wel raadzaam om voor je over gaat van zaad op pallets de tips te lezen op www.harrisonsbirdfoods.com, want het kost wat tijd en moeite, maar is het zeker waard! Succes!
Gr liza