16 april 2024, 20:33:50

Roofdieren!

Gestart door Rissiejjj, 13 augustus 2012, 18:54:35

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Wie heeft alstjeblieft hulp voor mij!.
Heb al een tijdje een zeer moordlustige kat bij de voliere, die heeft de vogels verder nog geen schade toegebracht maar geeft ze wel steeds flink wat stress.

Tot mijn grote schrik en verbazing zat er net een Valk op de voliere.
We wonen 5 minuten lopen van het bos af en ook tussen de velden en de weilanden. Wel wonen we midden in een woonwijk.

Wat kan ik hier nog tegen doen? ben elke dag weer bang dat er iets gebeurt met mijn valkjes, de leukigheid gaat er zo akelig af.

Iemand hier ook last van gehad en tips?
Vogels net helemaal in paniek en zelfs de Mussen die hier altijd zitten in de tuin waren nergens te vinden, dus ook onder de wilde vogels was er schrik. Toen ik eraan kwam ging hij bij de buren op de schutting zitten en toen ik bleef staan vloog hij naar verderop en ging op een paar huizen zitten om daar ook nog flink vogels te pesten en aan te vallen.

Weet 100% zeker dat het een valk was, een jonge valk!

Sjeufke

Mijn volière heeft vorig jaar ook bezoek gehad van een roofvogel. Schrok me ook wild en de valkjes ook. Ik heb geprobeerd hem weg te jagen, maar zonder succes. De valkparkieten waren uiteindelijk zo slim zich terug te trekken in het nachthok. En toen de roofvogel in de loop van de dag merkte dat er niks te halen viel is hij vertrokken. Ik heb hem niet meer terug gezien.

Katten lopen hier ook regelmatig maar laten de vogels tegenwoordig ook met rust. Ze hebben waarschijnlijk dezelfde conclusie getrokken  ;).

Rissiejjj

Krijg nu net via een ander forum dat het ook een Sperwer kan zijn. Tja je moet al die soorten maar kennen.

En dan verdenk ik dus de mussen die hem/haar naar onze tuin lokken.

kuifje10

schrikdraadje om de voliere, werkt prima. 1 keer een tik van het draadje en je hebt er maaaaaaanden, als je geluk hebt, nooit meer last van.

Patrick

Voor katten of andere gronddieren raad ik schrikdraad aan en goede aarde aanleggen (koperen pijp van 3 meter de grond in rammen en dat als aarde gebruiken en de klap is net ff harder als een normale aarde pen van 1 meter).

Voor roof vogels kan je denk ik alleen een nep uil op je voliere zetten met zeer grote opvallende ogen erin. Hoe de uil er precies uitziet maakt niet uit maar de ogen moeten flink groot zijn en glimmen. Iedere roof vogel heeft een bloed hekel aan uilen!!

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl