9 mei 2025, 13:10:30

crossovers?

Gestart door Neline, 12 augustus 2012, 15:53:12

« vorige - volgende »

Neline

één koppel heeft dit jaar voor het eerst jongen gekregen. Ik dacht helemaal te kunnen weten welke jongen ik van hen zou krijgen, want van beide vogels wist ik de mutatie en splits. Zelfs de mutatie en splits van hun ouders zijn me bekend. Maar nu snap ik er helemaal niks meer van!

Dit is de mutatie berekening:

vader (hero):
Wildkleur split voor Witmasker Bont {X1:Cinnamon} {X2:Lutino}
(Kanssplit opaline, heb dit niet meeberekend in de mutatie calculator)

Moeder (Beauty):
Witmasker Bont Cinnamon Opaline

Nageslacht man:
25% Witmasker Bont Cinnamon split voor {X2:Opaline}
25% Witmasker Bont split voor {X2:Cinnamon} {X2:Opaline} {X1:Lutino}
25% Cinnamon split voor Witmasker Bont {X2:Opaline}
25% Wildkleur split voor Witmasker Bont {X2:Cinnamon} {X2:Opaline} {X1:Lutino}

Nageslacht pop:
25% Witmasker Bont Cinnamon
25% Witmasker Bont Lutino
25% Cinnamon split voor Witmasker Bont
25% Lutino split voor Witmasker Bont

Nu hebben ze afgelopen week 4 jongen gekregen. De pennetjes beginnen bij de oudste nu iets door te komen, waardoor ik zie dat de mutatie's niet allemaal overeen komen met dat wat in de mutatiecalculator staat!

het oudste jong is een heel zwaar bont valkje (of het parels gaat krijgen of cinnamon is is nog niet te zien). het heeft alleen een klein donker plekje op de schouder. De moeder van het jong (beauty) is getekend, maar heeft nog vrij veel bruin op haar vleugels. De vader (hero) daarintegen is split bont. Maar deze bont heeft hij van zijn vader geerft en die was ook heel zwaar bont, met maar enkele donkere veertjes op zijn schouder. Ik ga er dus wel vanuit dat Hero gewoon de vader is, aangezien de andere 2 mannen die ik heb zitten niet zo bont zijn.

Maar dit is niet het enigste jong wat niet klopt, want er zat ook een wit donsje bij (met zwarte ogen), waarvan ik dus dacht dat het een bonte witmasker zou worden, maar nu de pennetjes iets doorkomen zie ik dat het een witmasker wordt! (opaline en of cinnamon is nog niet te zien).

verder zit er nog een albino jong in, wat dus wel klopt. En nog één jong met geel dons en zwarte ogen, maar hier komen nog geen pennetjes door, dus dit is nog een verassing ;)

Nou, zoals ik al zei heb ik nog 2 mannen zitten, maar die hebben beide hun eigen popje en ook een nestje. Het lijkt me niet dat deze mannen "vreemd" zijn gegaan met beauty, want ze zijn allemaal erg trouw aan elkaar. Ze zitten steeds bij hun eigen partner. en de mannen worden allemaal woest als er een andere man dicht bij hun popje komt :P. Ik kan dus niet geloven dat dat is gebeurd. Maar het is natuurlijk niet 100% uitgesloten, dus heb ik dit ook bekeken met de mutatie calculator.

Ik heb nog een man met deze mutatie (whiskey):
Lutino split witmasker en opaline

en een man met deze mutatie (frodo):
bont opaline cinnamon split witmasker

Maar dat betekend dat beauty dan door whiskey moet zijn bevrucht om de witmasker te verklaren. En dat ze door frodo moet zijn bevrucht om het bontje te verklaren. Maar dan had het bonte jong nooit zo zwaar bont kunnen zijn.

dusss.. wat denken jullie?? :) kunnen het beide crossovers zijn? komt dat dan zo vaak voor?

Tot nu toe klopt dus alleen de albino volgens de berekening. Ben wel heel benieuwd wat het jongste jong gaat worden  ;D

mariejj

12 augustus 2012, 16:33:45 #1 Last Edit: 12 augustus 2012, 16:36:07 by mariejj
Ik weet niet welke calculator je gebruik maar die klopt dus niet. Dit is de juiste berekening:

Moeder:bont witmasker cinnamon opaline
Vader:wildkleur split voor bont witmasker {X1:  cinnamon} {X2: lutino}

man afkomst:
13% cinnamon split voor bont witmasker {X2: opaline}
13% wildkleur split voor bont witmasker {X1:  lutino} {X2: cinnamon opaline}
13% witmasker cinnamon split voor bont {X2: opaline}
13% witmasker split voor bont {X1:  lutino} {X2: cinnamon opaline}
13% bont cinnamon split voor witmasker {X2: opaline}
13% bont split voor witmasker {X1:  lutino} {X2: cinnamon opaline}
13% bont witmasker cinnamon split voor {X2: opaline}
13% bont witmasker split voor {X1:  lutino} {X2: cinnamon opaline}

pop afkomst:
13% cinnamon split voor bont witmasker
13% lutino split voor bont witmasker
13% witmasker cinnamon split voor bont
13% witmasker lutino split voor bont
13% bont cinnamon split voor witmasker
13% bont lutino split voor witmasker
13% bont witmasker cinnamon
13% bont witmasker lutino

http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/breeder_nederlands.html

Neline

kijk, dat verklaart een heleboel ;)

heb de calculator van deze site gebruikt.

thanks!