29 maart 2024, 14:18:03

afbouwen pap voeding

Gestart door Fiona, 30 november 2003, 19:42:19

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Fiona,

Op de foto is het kropje nog lekker vol en vaak is het juist wel goed om hem voor het slapen (ook al is het laat) nog een voeding te geven.
Ik zou wel aanhouden wat de kweker heeft gezegd zoveel mogelijk want dat is ie gewend.
Die azijn is juist best goed dat kan namelijk kropverzuring tegengaan en sommige kwekers die aan handopfok doen geven dat dus door het voer heen.
Dat is dus echt niet slecht voor ze en kan je gewoon blijven geven tot ie zelf volledig eet.
Je kan gewoon de normale cd voor handopfok nemen en dan cede eivoer dat is wat de kweker bedoelde met 2 soorten cede voer want alleen het handopfokvoer is niet voldoende.
De bambix kan je er doorheen doen maar de cede voeding zelf zou al wel voldoende moeten zijn.

Groetjes, paul

Hermes_Lucy_nest

 :owist ik helemaal nie!
ik heb al zpveel teksten gelezen maar nog nooit iets van azijn :-X
ik dacht eerder dat het nie zo best voor een valkje zou zijn
en te laat s'avonds leek me nie zo best zo in het midden van de nacht :-/
ah volgens mij zijn het maar details hoor :)

Fiona

Hoi Lique,
Hij is dus niet nat maar zit echt onder de pap, harde stukken/brokken echt heel zielig :-(
Hij zat naast het gasfornuis op het aanrecht toen we hem net hadden gehaald dus. hij vloog weg en bleef toen wel even rustig. Vandaar :-)

Omdat ik dus niet wil klooien met het voer kom ik hier voor advies :-) ik kreeg nogal veel mee namelijk. Ik zou het liefste over gaan op nutribird maar ja als dat slecht is, qua ontlasting enzo :-(
Ik zie alle advies als opbouwend :-)


Paul: Hij heeft net gegeten want gaf dat dus aan en best netjes als je ziet hoe hij er uit ziet :-(
bedankt voor je goede adviezen, het is dus overal anders, Maar ik begrijp ook dat in nutribird alles zit.
 
Morgen wil ik kijken of ik um wat schoner krijg met een lapje , ik vind het zo zielig,
Gr, Fiona

Paul

hoi Fiona,

Je zou hem met een plantenspuit wat nat kunnen spuiten en dan heb je kans dat de pap zacht word en dat je het eruit kan vegen.
Je kan hem daarna met een föhn droogföhnen maar niet te heet natuurlijk altijd met je hand voelen of het goed is kwa temperatuur bij het valkje.
Nutribird is op zicht prima hoor maar ook het duurste.
Als je een pak cede koopt kost dat nog geen 4 euro en een pak eivoer heb je toch nodig dus is dat de goedkoopste oplosing en hij is die pap al gewend.
Bij ons was met het zelf voeren alleen naast zijn snaveltje wat voer blijven zitten en dat is altijd makkelijk weg te halen.
Maar misschien dat die van jou dwars door de bak met pap is gelopen en zit ie er daarom zo onder.
Maar die pap is niet zo erg hoor dat gaat er zeker als ie zijn veren gaat verzorgen ook wel uit.
Veel belangrijker is dat ie gezond is :-)

Groetjes, Paul

Fiona

dank je Paul. Hij maakt een hoop herrie, maar klinkt erg schor, ik kan nu niet zeggen dat hij er gezond uit ziet door die pap helaas. Morgen laat ik het weten !
Gr, Fiona

Paul

Hoi Fiona,

Hij ziet er op de foto best gezond uit hoor een lekkere volle krop ook nog :-)
En zeker omdat ie al 6 weken is zal ie het zeker wel redden want hij eet al wel zelf wat.
Ik ben benieuwd of je hem/haar een beetje schoon krijgt en hoe de foto er dan uitziet :-)

Groetjes, Paul

Lique

CitaatHoi Lique,
Hij is dus niet nat maar zit echt onder de pap, harde stukken/brokken echt heel zielig :-(
Hij zat naast het gasfornuis op het aanrecht toen we hem net hadden gehaald dus. hij vloog weg en bleef toen wel even rustig. Vandaar :-)

Omdat ik dus niet wil klooien met het voer kom ik hier voor advies :-) ik kreeg nogal veel mee namelijk. Ik zou het liefste over gaan op nutribird maar ja als dat slecht is, qua ontlasting enzo :-(
Ik zie alle advies als opbouwend :-)

Gr, Fiona
Hoi Fiona,

Hahahah, joh, zit hij er helemaal onder, wat een smeerpoets zeg.
Ik spreek uit ervaring, dat sommige valkjes ontzettend smeren, als ze handvoeding krijgen, maar dit slaat werkelijk alles hahaha.
Heel goed van je, dat je advies vraagt.
Ja, het is ook opbouwend bedoeld, maar geloof ook best, dat je ervan zou schrikken ;)

groetjes Lique

Fiona

ze zaten alle 5 onder! helemaal en bij die lutino's leek het erger omdat die lichter zijn van kleur. Hadden ook minder veren.
Maar ik heb um dus vanavond pap gegeven en hij eet best netjes van een lepeltje af vind ik.
dus misschien hebben ze het op een schotel gedaan. met zijn 5en erop geeft knoeiboel. :-)
Ikheb hem natuurlijk pas een paar uurtjes, heb al geprobeerd te poetsen maar het lukt niet echt. Zijn veren zitten onder de klonten ik denk dat ik daar wel wat moet knippen :-(

Enne ik schrik niet van jullie, want jullie hebben het beste met iedereen voor enmet name de valkjes natuurlijk. Dat niet iedereen dezelfde mening deelt is niet erg, zo kun je het van een paar kanten bekijken :-)
En ik kom juist hier omdat hier veel ervaring zit!

Groetjes, en morgen maak ik nog een foto misschien dat ie wat mooier word :-)

Fiona

Nou we hebben hem 'in bad' gedaan. D.w.z. een bakje met lauw-warm water en toen konden we goed zijn staartveren schoonmaken. De rest van de vleugels, zijn poten en de staart is bijna niet schoon te krijgen. :-(

Hij stink enorm naar rook echt vreselijk, als we aan hem zitten stinken wij ook helemaal :-( (ik heb vroeger gerookt en weet nu pas hoe vies het voor anderen is hehehe :-)

Denken jullie dat het goed zou zijn als ik wat van zijn vleugels zou knippen? Of is het beter om het nu zo te laten en wachten dat alle veren wat meer groeien?

Ook is hij geringd, Ik moet de man even bellen voor het nummer, zodat ik dat ook weet lijkt me, in geval van bijv. wegvliegen.
Waarom wordt de ene valk wel geringd en de andere niet, ligt dat aan de kweker? En waarom doen ze het eigenlijk ? puur om te kijken hoeveel enzo ? Voor het nagegeslacht?

Foto's volgen, maar erg veel verbetering is er nog niet helaas :-( alleen zijn staart is nu schoner.
Groetjes, Fiona

Tara

Hoi Fiona,

wat slordig zeg, dat je valk stinkt, wat een slechte kweker, zou ik zo zeggen ...

Alleen leden van vogelverenigingen kunnen echte ringen hebben, en dus om hun valkjes omdoen, daarom zijn gewone liefhebbers hun valkjes meestal niet geringd, tenzij ze die geringd hebben gekocht.

Ik zou nog even wachten met vleugels knippen (maar wil je dat eigelijk echt wel doen? Je moet dan toch nog altijd oppassen hoor) tot alle veren volgroeid zijn, en na zijn eerste rui, als je geen problemen wil.

Groetjes, Tara

Fiona

Hoi Tara, ja enorm vies ruikt hij, naar rook voornamelijk :-(
Ik denk dat ik um maar in een schuimbadje doe , ruikt ie weer naar lelietjes van dalen  :D

Ik wil de veren uiteraard niet knippen, zijn staart is nu gered, de rest ga ik misschien van de week nog proberen, wil het beestje niet te veel belasten.

Op de foto van vandaag is hij dus net gewassen, hij heeft veel geel in zijn staart en op zijn vleugels komt wit en geel door. Zijn kuif is ook gelig. Hij is verder heel donker, tegen zwart aan. Veranderd dat nog want zo'n grijze heb ik nog nooit gezien ;-) Of zien alle wildkleurigen er zo uit als ze jong zijn?

Ik heb vandaag voeding gehaald. Cede en speciaal eivoer voor jonkies. Zodra ik er zaadjes door heen doet, wil die niet meer. In de kooi eet hij wel trosgierst.  Hij gaat vandaag terug naar 3 voedingen, heeft er nu 2 gehad.

Dus die man waarvan ik het jong gekocht heb zou lid moeten zijn van een vogel vereniging. want de vogels kwamen uit zijn voliere, buiten en de jonkies zaten dus binnen in een kooi met zijn 5en , ongeveer dezelfde leeftijd. En ze voerden ze zelf pap. Ik zal hem wel mailen over het nummer.  

Groetjes, Fiona
 

Tara

Hoi Fiona,

mooi valkje zeg.

Die kweker zou beter moeten weten, rook is erg slecht voor valkjes! Zeker voor jonge valkjes, sigarettenrook? Daar kunnen ze nie tegen!!

Oppassen als je hem laat drogen, hij moet bedekt zijn, tot ie droog is, al is het met een handdoek, zodat je 'm geen verkoudheid op laat lopen.

Wildkleur mannetjes krijgen met de tijd een gele kop, vrouwtjes blijven gewoon zo. Wordt nog wat afwachten dus :).

Die kweker zou inderdaad lid moeten zijn, anders zou hij de jongen niet hebben kunnen geringd :).

Groetjes, Tara

Fiona

Ja smerig he! Die plaats waar we de andere vandaan hadden was ook vies qua rook, ik heb dat in een berichtje naar Lique alleen gezet, omdat er nu ook een ad. van hun bij te koop/bevraagd staat.....:-( klein hokje en dan met zijn 3en erin, peukkie aan, hokkie blauw , arme beestjes :-(

Ik had na het wassen gefohnd, op laagste stand, dat vond ie wel lekker, daarna met een doek nog en een tijdje bij me gehouden in die doek, Op de foto daarna is hij al opgedroogd hoor, maar hij lijkt nat omdat hij dus zo vies is. Het is op dit moment echt een vies beestje hoor, nog niks moois aan met al die pap in zijn veren :-(

thanks voor je advies again! :-)
Gr, Fiona

Tara

Hoi Fiona,

echt zielig, hoe ze die valkjes dan zo vies durven verkopen.

Ja, droogfohnen vinden ze inderdaad heel erg leuk, Tako heb ik ook moeten droogfohnen, als ik dat niet had gedaan, was ie  volgens mij nu gestorven. Hij had water in de longen gekregen dankzij een ongelukje (de deugniet ::)) en heb de DA gebeld en zij zei dat ik dat het beste kon doen, en het heeft geholpen ook, en Koko (die nou wel al dood is) kwam er dan lekker gezellig bijzitten, ook al was die zo droog als een kurk ;).

Als je ooit van plan bent nog een valk te nemen, raad ik je toch aan niet meer naar zo'n kweker te gaan, echt vies, sorry dat ik het zo moet zeggen, maar zo vind ik het. Maar tja, je valkje zelf kan er niets aan helpen, die is echt supercute! Veel plezier er mee, het is een schatje ;).

Groetjes, Tara

Lique

ja, eigenlijk is het niet gezond om in de buurt van valkjes te roken, maar wij doen het zelf ook.
Peter en ik roken allebei, en omdat onze valkjes ook binnenstaan, zullen zij er  vast en zeker ook naar ruiken.
Net als kleding. Een roker ruikt het niet, maar een niet roker ruikt gelijk aan kleding, of er gerookt is of niet.
En ik denk niet, dat de mensen, waar het valkje vandaan komt, bewust hebben gezorgd, dat ze naar nicotine zou ruiken.
Dat doe ik zelf ook niet, dus kan me eigenlijk ook niet voorstellen, dat anderen dat wel doen.

groetjes Lique