19 april 2024, 01:29:08

afbouwen pap voeding

Gestart door Fiona, 30 november 2003, 19:42:19

« vorige - volgende »

Fiona

En toen waren ze, voor even, met zijn drietjes :-)
Ik heb het jong meegenomen, +/- 6-7 weken oud en kreeg nog 4 maal daags pap. Maar ik heb diegene genomen die al een beetje zaadjes eet.
Nu ga ik dus de pap afbouwen want met 8-9 weken zou die toch eigenlijk wel zelfstandig moeten zijn.
Omdat hij al zaadjes eet zou ik dan al meteen terug kunnen morgen naar 3 voedingen? Is er eigenlijk een schema voor, of kijk je naar de krop?

Een foto volgt, wel al gemaakt toen we hem net hadden gehaald vanmiddag, maar toestel ligt beneden :-)
Hij zit finaal onder de pap, echt van boven tot onder, wat er niet uit ziet! :o
En wat een verschil met schone tari! Ik kan me bijna niet voorstellen dat er in ong. 3 weken tijd zoveel verschil kan zijn! Uiteraard is tari is een voliere geboren, en niet met pap groot gebracht, maar kan een verendek in 3 weken tijd helemaal gaaf en dicht al zijn?
Affijn als jullie strakkies de foto zien ,is het meer duidelijk.
Hij hapt erg, maar laat zich wel pakken, je kunt zien dat ie het gewend is :-)
Ik heb ze toch bij elkaar gedaan en pico deed hem al voor hoe hij van de trosgierst moest eten en Tari1. plukte zijn veren af, mmh lekker die pap zal ze denken :-)

Groetjes, Fiona

Tara

Hoi Fiona,

ahh wat leuk :). Al begrijp ik er niet echt veel van hoor, bij de laatste vraag ook niet, heb ik wat gemist? Tari? Tari1???

Nou, om ff te antwoorden.

Ik keek altijd naar de krop, die vertraagt eigelijk vanzelf. Maar je kan hem al overschakelen hoor. Dan went de krop daar aan.

Zorg gewoon dat je 'm alleen voert wanneer de krop helemaal leeg is. Dus is wel goed, al je dat dan 's morgens en 's avonds doet, als je bent afgebouwd naar 2.

Hij kan het best gauw zelfstandig eten, want Plukkie was bijna 8 weken, toen we naar de DA gingen, zei die, dat ze wrs veel te laat nog aan de spuit zat, dat ze al had moeten overgaan, ik weet wel, dat het een andere oorzaak was, maar ik zou toch snel proberen om Tari zaadjes te laten eten.

Groetjes, Tara

Hermes_Lucy_nest

je moet wel zo snel mogelijk zelfstandig leren eten!! want sommiger sterven als ze het nie op tijd hebben leren eten, geef ze steeds minder pap met steeds meer zaad in :)

Fiona

Hier dan de foto :-)
Wat betreft de verwarring, misschien kwam dat door de naam? We hebben lang moeten denken over een naam en toen kwam dus Tari eruit. Nu we onze eerste Tari wegdoen, en een andere hebben, willen we deze toch ook Tari noemen dus even voor mijn eigen duidelijkheid tari1 en 2 :-)

Goed het jonge valkje Tari :-) kreeg dus nog 4 keer pap en zonder zaad erdoorheen gemengd. Het eet wel zaadjes in de kooi al.
Ik kan nu natuurlijk niet opeens van 4 naar 2 terug gaan, zal eerst de stap naar 3 moeten zetten lijkt mij.
Hij heeft om 3 uur gehad, zou dan om 19 en 23 uur vandaag nog moeten krijgen. ik vind dat erg veel.
Ik kan natuurlijk die van 7 uur over slaan, hij heeft al wat gegeten van het zaad, maar is nu gewoon erg moe.

Uiteraard even de krop controleren en zo snel mogelijk op alleen zaad.

Kan ik ergens terug vinden wat de meesten hier gebruiken voor pap? Ik heb advies gekregen voor CeDe voeding, maar koop je die alleen in grote pakken? Heb misschien nog een week te gaan, ook zonde.  ???

Groetjes, Fiona

Hermes_Lucy_nest

30 november 2003, 21:40:25 #4 Last Edit: 30 november 2003, 21:42:06 by Hermes_Lucy_nest
cede kan je ook in kleine pakjes kopen maar ik neem altijd nutribird want die ruikt veel lekkerder en ziet er ook veel lekkerder uit :P( hij is ook lekker :D ;D)
ik zou hem gewoon meteen naar 3x per dag overzetten en na enkele dagen naar 2.maar het moet echt zo snel mogelijk zijn.
je moet er ook heel veel zaad erdoormengen en ik rad je ook om eerst over te gaan naar de lepel en dan gewoon uit een potje met steeds meer zaad tot je op een dag er alleen maar zaad indoet :)



ps: wat is het een schatje!! en met prachtige kleuren in de kuif.
ik heb het gevoel dat het een mannetje is :-X
al weet ik heel goed dat het onmogelijk is het zo vroeg te weten :-X

Fiona

Hoi Valerkiet.
Ik ga zo even de krop bekijken, aan de ene kant zet ik pas vanavond voeren rond 23 uur bijv. aan de andere kant is dat ook weer zo laat en normaal eten valkjes 's avonds niet veel meer. Of is het juis goed dat hij dan zijn krop vol heeft juis?

Hij krijgt al van een lepel af, daarom zit die ook zo onder :-)
Ik maak vanavond gewoon pap, heb nu wat meegekregen van de mensen waar hij was zeg maar.
Die gebruiken bambix en 2 soorten cede voor handopfok.
1 druppel appelazijn op een liter gek. water en dan een beetje roosvicee om het wat zoeter te krijgen.

Ik begrijp dat nutribid makkelijker is, hoeft verder niets bij uit 3 pakken?
en appelazijn? Is dat nodig?

Ben nog druk aan het spitten op het forum, maar typisch over het voeren hoe en wat vind ik nog niet.

Ik denk wel dat ie snel op 2 voedingen zit want hij eet gewoon al mee met de andere 2.:-)
Thanks zover weer!

Tara

Hoi hoi,

velen zeggen: met CéDé is nog nooit iets misgegaan, maar dat hangt er van af hoe je het zelf doet :).

Nutribird vind ik zelf het lekkerste, en het ruikt lekker zoet, en ze worden er nogal verslaafd aan, en volgens mij, zijn ze dan nog wel iets meer afhankelijk :).

Er bestaat ook nog Kaytee, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Wat is het een mooi valkje joh!!! Veel plezier er mee!!

Groetjes, Tara

Tara

Ok, ff je vraagjes, had ik over het hoofd gezien.

Bij nutribird zit alles al, dus niets hoeft er bij, wat die appeldinges betreft, weet niet wat het is, maar het is zeker niet noodzakelijk, daar Nutribird echter al alles bezit wat de valk nodig heeft.

Groetjes, Tara

Hermes_Lucy_nest

normaalgezien als hij al met de andere mee eet moet je hem nog maar 1 keertje geven :-/
en je moet zeker w8ten tot z'n krop leeg is en als het tot 23 uur w8ten is dat zou ik hem gewoon de volgende morgend eten geven...als ie echt honger zou hebben gaat ie gewoon wat zaad eten omdat hij weet dat het eetbaar is.
en appelazijn zou ik zeker nie geven.
het is volgens mij nie gezond voor een valkje
vooor de rest zou ik maar 1 soort pap geven :-/
 want 3 soorten lijkt me echt nie gezond hoor!! 1 is genoeg!!
en in jouw plaats zou ik ook nie proberen naar een ander soort pap over te schakelen.

veel suc6,

Val

Tara

Hoi Valérie,

volgens mij is ze dat ook niet van plan hoor, dat is nou ook niet echt verstandig, en zoals je zelf al zei niet gezond voor je valkje, hij zou super veel diarree hebben enzo.

Was het gewoon niet de vraag welke voeding te geven, en of er bij nutribird niets anders bij moet? Dat heb ik zo begrepen.

Groetjes, Tara

Fiona

Ik kreeg dus het volgende advies:

-4 voedingen per dag
-Pap geven: bambix 3 scheppen en 2 soorten Cede, van ieder 1 schep.
- 1 liter water koken
- 1 druppel appelazijn op die liter.
- dit aanlengen tot een dik papje en met een lepel voeren.

Het valkje is naar zeggen 6 weken oud en at bij hun dus wat zaad uit de bakjes, maar naar ik begreep hebben ze dit nog niet door de pap gedaan.

Ik heb een mix pap mee gekregen om thuis zelf te maken, tesamen met de appelazijn.
Het jong heeft nu nog niets hier gegeten op het zaad in de kooi na.

Ik moet dus morgen wel wat pap gaan kopen, klein pakje om het af te bouwen. Vandaar mijn vraag. Ik wil niet overstappen, maar heb niets in huis verder.
Ik schakel niet over maar wil goed voer kopen, en nu krijgt hij dus een mix van 3 soorten door elkaar.
Ik kan wachten tot morgenochtend, dan nutribird halen en dan pap maken.

Ik denk dat het voor het jong een stap in de goede richting is, want 4 keer per dag een mixxie krijgen is ook niet goed , zeker niet nog met 6 weken.
(als iemand nog zoekt, ze hebben nog 2 lutino en 2 grijze) :-)

Dus vanaf morgen krijgt ie 3 keer, tenzij de krop vol is en ze veel zaad eet in de kooi dus.
Thanks again! :-)
Groetjes, Fiona

Ps : dat jullie um zo mooi vinden :-) ik moet ff wennen aan die pap in de veren hoor :-)

Tara

 :'( :'(OOOOOh Lutino :'(



Hoi Fiona,

slechte raad zeg. Bij het opgroeien, is dat niet steeds evenveel CéDé, weet nu niet meer wat het is, maar het verandert in ieder geval.

Ik zou ook Nutribird halen als ik jou was, maar je moet er wel wat over weten. Je kan kijken of er een instructie of iets dergelijks bijzit.

Groetjes, Tara

Hermes_Lucy_nest

ik zou in ieder geval maar 1 soort pap gebruiken en die azijn weg doen :-X

Tara

Jah, azijn niet geven, maar dat ander merk ken ik totaal niet.

Je kan blijven voeren, of iets anders halen, maar tja, het best is met dat waar je mee bent begonnen door doen.

Dus als je overstapt, zal hij de eerste dagen wel last van zijn ontlasting hebben .....

Lique

30 november 2003, 23:04:38 #14 Last Edit: 30 november 2003, 23:11:23 by Angelique
Hoi Fiona,

Gefeliciteerd met je nieuwe valkje.
Alleen ik wil toch even aangeven, dat ik hem niet heel netjes eruit vind zien.
Is hij nat? want hij ziet er zo nat uit.
En ik zou hem niet meer op je gasfornuis toelaten hoor, want straks doet hij het ook, als er pannen op staan, of als de plaat nog heet is.
Verder lijkt het me wel een lievie hoor, vriendelijk koppie zit erop.
En mooie bonte veertjes door de kuif heen.

Met het voer, zou ik zelf niet mee gaan klooien.
Koop gewoon morgen bij de dierenzaak Cede of Nutribird, en voer dat, maar niet zlef gaan prutsen hoor. En straks gebeurt er wat, dat hij aan de voeding zal overlijden. Dan zit je met een groot schuldgevoel en ga je de mensen ook verwijten. Dat zou natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

Maar ik wens je veel sterkte, en hopelijk komt het allemaal goed.

ps, ik vind het wel een behoorlijk slechte zaak, dat ze je geen voedingsschema hebben meegegeven, want zo raakt hij behoorlijk uit het ritme, wat schadelijk kan zijn.


groetjes Lique

ps, ik hoop niet, dat je het als negatieve kritiek ziet hoor, ik heb echt het beste voor jou en je valkje over.
Maar ik bedoel het allemaal als opbouwend ;)