12 mei 2024, 16:05:24

Onderzoek crossing-over met geelwang

Gestart door Bert_85, 4 augustus 2012, 16:33:45

« vorige - volgende »

Bert_85

4 augustus 2012, 16:33:45 Last Edit: 4 augustus 2012, 16:52:28 by Bert_85
Dag valkparkiet liefhebbers,

Ik vraag jullie medewerking: wie kweekt er met één of meerdere koppels waarbij de man split is voor zowel cinnamon én geelwang? (maakt niet uit of cinnamon en geelwang op hetzelfde chromosoom zitten of juist apart, het eerste zal wel meer voorkomen) Er mogen ook nog andere mutaties in zowel de man als pop zitten, dat is geen enkel probleem.

Mijn bedoeling is om het crossing-over percentage tussen cinnamon en geelwang te gaan bepalen. Via een onderzoek op grasparkieten is dit al bekend voor de mutaties opaline, lutino en cinnamon. Maar zoals jullie vast wel weten hebben grasparkieten geen wangvlek, en dus ook geen geelwang mutatie, dus is het crossing-over percentage daar nog een grote onbekende.

Laten wij daar maar eens verandering in brengen zou ik zo zeggen!  

Wat vraag ik van jullie: om 1 keer per jaar de mutaties, geslacht en aantal jongen door te geven dat je kweekt met deze koppels. (alle jongen, dus niet enkel doorgeven wanneer er effectief een crossing-over is gebeurd) Van de koppels met een split cinnamon en geelwang man tegen een willekeurige pop dien je enkel de jonge poppen door te geven. Van de koppels met een split cinnamon en geelwang man tegen een cinnamongeelwang pop zijn alle jongen bruikbaar voor het onderzoek.

Ook gegevens van vorige jaren zijn bruikbaar! Zolang je maar zeker bent van de juistheid.

Ik maak daar een lijst van en met een voldoende groot aantal (stuk of 100) kan ik dan met enige zekerheid zeggen wat het crossing-over percentage is. Wellicht zal het enkele jaren duren om dit aantal te bereiken, maar dat is geen probleem.
Ik kweek ook al enige jaren met geelwangen en heb al wat gegevens van de jongen, dus we zitten nu toch al aan 23 jongen waarvan toch ook 2 crossing-overs.

Wie kan er nog een bijdrage doen? Zou toch tof zijn als we dit samen kunnen onderzoeken!

P.S. Je mag de kweekgegevens hier posten of doorsturen naar: bertvang@hotmail.com
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

mariejj

4 augustus 2012, 16:55:21 #1 Last Edit: 4 augustus 2012, 16:58:37 by mariejj
Ik begrijp het niet helemaal, je onderzoek toch de crossing-over van de geelwang mutatie,  waarom moet de man dan ook split voor cinnamon wezen?

Rissiejjj

Ik snap hem niet volledig, maar ik heb dit koppel zitten. Denk dat je een man bedoelt die zoals deze is?
Moeder:cinnamon gepareld split voor bont witmasker
Vader:bont split voor {X1: cinnamon geelwang} {X2: gepareld}kanssplit br. fallow

Dit koppel heb ik nog maar 1 jaar in de kweek, hiervoor zaten ze bij *Yvon, ook van dit forum, dus die kan de jongen van hen van voorgaande jaren misschien weten.

Bert_85

5 augustus 2012, 23:05:32 #3 Last Edit: 17 maart 2013, 10:19:33 by Bert_85
Om een lang verhaal kort te maken: crossing-over is meer dan zomaar het "overspringen" van een mutatie. Crossing-over is het uitwisselen van twee stukken van een chromosoom, en daar kunnen dan toevallig ook 1 of meer mutaties op zitten (dus twee mutaties die verdwijnen kan door 1 enkele crossing-over). Zo kunnen mutaties van elkaar gescheiden raken of juist samen over erven, daarom spreek ik altijd over een crossing-over die gebeurt "tussen 2 mutaties". Ik heb hier wat meer uitleg geplaatst:
http://valkparkietenbenelux.forumup.be/about1455-valkparkietenbenelux.html

Als je bovenstaande hebt gelezen, een voorbeeld:
Wat is de kans dat opaline en cinnamon van elkaar gescheiden raken door een crossing-over, en er dus een opaline jong geboren wordt zonder cinnamon of (door één en hetzelfde type crossing-over) een cinnamon jong, zonder opaline?
Deze kans hangt af van de afstand tussen de twee mutaties op het chromosoom, want het DNA moet daar 'geknipt' worden.

Uit onderzoek is gebleken dat de kans op crossing-over tussen opaline en cinnamon 32,7% bedraagt. De kans tussen crossing-over met cinnamon en lutino was 3%, dus meer dan 10 keer lager. Dit wil automatisch zeggen dat de kans op crossing-over tussen lutino en opaline ook bijzonder hoog zal liggen.
En daaruit weten we dus ook dat het opaline gen ver af ligt op het chromosoom van lutino en cinnamon.
Hier nog een tekst over crossing-over: http://www.mutavi.info/index.php?art=sexchrom

De crossing-over met geelwang is nooit berekend.
Omdat cinnamongeelwang veel voorkomt, vormt deze de beste mogelijkheid om dit te onderzoeken.

Crossing-over is trouwens aan bod gekomen op onze valkparkietendag in 2010  :)
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Rissiejjj

Maar het koppel wat ik neer zette is dus een koppel hoe je ze bedoelt? Want dat vind ik niet terug in je uitleg!

Bert_85

Inderdaad Rissie (sorry ik weet je echte naam niet) zo'n man is precies wat we nodig hebben voor het onderzoek!

Het zou me een groot plezier doen als je kunt bijhouden hoeveel popjes en met welke mutaties hieruit geboren worden en me dat doorgeeft, op het forum of via de mail.

Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

*Yvon

Hoi hoi

@Bert,Rissiejj heeft Yaron van mij overgenomen.  :D

@Rissiejj, Yaron komt dus bij Bert vandaan.  :D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Rissiejjj

@Yvon
Dat is wel heel apart, voor mij dan, haha.
Wist dat niet joh, wist dat hij bij jou weg komt, maar verder...
Hij krijgt in ieder geval prachtige kinders:D

hilde

ik heb ook zo iets zitten denk ik


hier berekening


Moeder:lutino split voor bont  kay
Vader:wildkleur split voor bont {X1:  lutino} {X2: cinnamon geelwang}goofy

man afkomst: 13%
bont lutino 13%
bont split voor {X1:  cinnamon geelwang} {X2: lutino}
13% lutino
13% wildkleur split voor {X1:  cinnamon geelwang} {X2: lutino}
25% lutino split voor bont
25% wildkleur split voor bont {X1:  cinnamon geelwang} {X2: lutino} 

pop afkomst:
13% bont lutino
13% bont cinnamon geelwang
13% lutino
13% cinnamon geelwang
25% lutino split voor bont
25% cinnamon geelwang split voor bont


uit eerste nestje :

2 wildkleur /1lutino/1bonte /1 cinnamon bonte geelwang /


Bert_85

7 augustus 2012, 19:49:18 #9 Last Edit: 7 augustus 2012, 19:59:30 by Bert_85
Ha die is goed, ik had helemaal niet door dat het om Yaron ging. De kanssplit bronze fallow had nochtans wel een belletje moeten doen rinkelen  :)

Bedankt Hilde, de cinnamongeelwang bonte is een popje en kan dus meteen mee in de resultaten! Weet je of er ook nog andere popjes bij de jongen zaten (de lutino?)
Je zou me een groot plezier doen als je bij een volgend nestje ook even de resultaten hier neerzet.
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

hilde

Dat weet ik nog niet daarvoor is de lutino nog te jong.

Bert_85

26 augustus 2012, 12:32:18 #11 Last Edit: 26 augustus 2012, 12:33:53 by Bert_85
Zijn er nog mensen die met dubbelsplit man voor cinnamon en geelwang kweken of vroeger gekweekt hebben? Laat jullie horen!  :)

@ Hilde: laat je me iets weten van het geslacht van de lutino wanneer dit bekend is aub?
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

hilde

hallo bert

als de nieuwe eigenaar terug iets laat weten kan dat .ik zeg altijd tegen de mensen laat iets weten wat het geworden is maar helaas zijn er veel mensen die dat niet doen .

groetjesss

Larissa

Hoi Bert,

Ik heb hier een koppeltje zitten welke ook cross over heeft gekregen dit jaar in combinatie met geelwang

Weet niet of je er wat aan hebt maar zal het hier neer zetten
de kans split Bronze Fallow laat ik er even achter weg


Vader:
Bont Cinnamon split voor {X1:Opaline} {X1:Geelwang}

Moeder:
Cinnamon Lutino split voor Bronze fallow

Nageslacht man:
25% Cinnamon split voor Bronze fallow Bont {X1:Opaline} {X2:Lutino} {X1:Geelwang}
25% Cinnamon split voor Bronze fallow Bont {X2:Lutino}
25% Cinnamon split voor Bont {X1:Opaline} {X2:Lutino} {X1:Geelwang}
25% Cinnamon split voor Bont {X2:Lutino}

Nageslacht pop:
25% Cinnamon Opaline Geelwang split voor Bronze fallow Bont
25% Cinnamon split voor Bronze fallow Bont
25% Cinnamon Opaline Geelwang split voor Bont
25% Cinnamon split voor Bont

uit dit nest is een Cinnamon Geelwang geboren.
De rest van de eitjes is niet goed gegaan.

MOcht je er niks aan hebben dan hoor ik het graag

Groetjes Larissa

carco

Citaat van: Rissiejjj op  4 augustus 2012, 18:35:09
Ik snap hem niet volledig, maar ik heb dit koppel zitten. Denk dat je een man bedoelt die zoals deze is?
Moeder:cinnamon gepareld split voor bont witmasker
Vader:bont split voor {X1: cinnamon geelwang} {X2: gepareld}kanssplit br. fallow

Dit koppel heb ik nog maar 1 jaar in de kweek, hiervoor zaten ze bij *Yvon, ook van dit forum, dus die kan de jongen van hen van voorgaande jaren misschien weten.


Weet je zeker dat de chromosomen kloppen?
Ik weet wel dat Yvon heel veel cross-overs van dit koppel had, en ik heb er pleegjongen van gekregen.

Dit gaf de mutaties zoals in deze berekening:


Moeder:cinnamon opaline split voor bont witmasker
Vader:bont split voor {X1:  cinnamon geelwang} {X2: opaline}


Moeder:cinnamon opaline split voor bont witmasker
Vader:bont split voor {X1:  cinnamon opaline geelwang}

man afkomst:
13% bont cinnamon opaline split voor witmasker {X1:  geelwang}
13% bont split voor witmasker {X2: cinnamon opaline}
13% bont cinnamon opaline split voor {X1:  geelwang}
13% bont split voor {X2: cinnamon opaline}
13% cinnamon opaline split voor bont witmasker {X1:  geelwang}
13% wildkleur split voor bont witmasker {X2: cinnamon opaline}
13% cinnamon opaline split voor bont {X1:  geelwang}
13% wildkleur split voor bont {X2: cinnamon opaline}

pop afkomst:
13% bont cinnamon opaline geelwang split voor witmasker
13% bont split voor witmasker
13% bont cinnamon opaline geelwang
13% bont
13% cinnamon opaline geelwang split voor bont witmasker
13% wildkleur split voor bont witmasker
13% cinnamon opaline geelwang split voor bont
13% wildkleur split voor bont

Met rood aangegeven waren de jongen.
Van de bonte cinnamon opaline man is de split geelwang en witmasker bewezen.
Van de bonte pop is de split witmasker bewezen.
Van de wildkleur weet ik verder niets. Ook niet of het een man of pop is.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!