Moet ik back-up zoeken of kaalgeplukt jong pappen? 'k Heb er foto's bij gedaan!

Gestart door Marl1, 3 augustus 2012, 17:32:28

« vorige - volgende »

Marl1

Hoi,

Ik heb nog even een vraag: Wat kan ik het beste doen?

Even korte uitleg: Mazzel en Lucky zijn met een eerste nestje van 5 eieren begonnen. Het duurde ze te lang, en verlieten het nest. Ze begonnen op een gegeven moment met het tweede nest van 4 eieren. Ik had eitje 5 laten liggen. Toen was ik, op een maandag van plan, om het eitje 5 dinsdag eruit te halen. Toen die maandagnacht is het eitje beginnen te piepen en is er dus dinsdagmorgen een jong uit gekropen. Maar ondertussen waren die 4 eitjes van het tweede nest bevrucht, en nu mijn vraag: Wat kan ik het beste doen?

-De 4 bevruchte eitjes evt. weggeven, naar een evt. back-up?
-De jongen als ze uitgekomen zijn, naar een evt. back-up?
-Of moet ik het oudste jong die nu 10 dagen oud is, eruit halen, en die verder zelf pappen?

En dan hopen dat pa en ma de kleintjes goed verzorgen.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes Marleen.

Jeroenw

dat pappen volledig uit je hoofd laten. :)
en kijken hoe het verder gaat gewoon zo laten ;)


Marl1

Hoihoi,

Jeroenw, bedankt voor je reactie!

Denk je echt dat het goed gaat komen als ik dat doe?

Mij is verteld dat het leeftijdsverschil te groot is. Dat ze dan de jonkies te grof voeren.... Dat kunnen ze niet hebben, denk ik. Misschien gaan ze er zelfs wel dood van, dat wil ik niet.

Hoe zou een ervaren kweker hiermee omgaan?  ???  Maar goed, die zal dit vast niet overkomen denk ik.... :-[ :-[

Hopelijk krijg ik nog een reactie....

Groetjes Marleen.

Marl1

Niemand anders?  ??? ??? ???

Inmiddels is het donsje uit eitje 5, 13 dagen oud.

Jeroenw

Ik heb zo idee dat je vreselijk zorgen
Maakt en dat het hele kweken je alleen maar spanning
Geef.

Terwel het ook een leuke ervaring moet zijn
Laat het gaan geniet ervan

Het gaat goed anders was het kleintje er al niet meer
Heb vertrouwen in de ouderkoppel

Met pappen kan je problemen op je hals halen wat niet nodig is

In de gaten houden is altijd goed maar geef de ouder koppel een kans


smiley

Hallo

Ik sluit mij bij Jeroen aan ,je koppel doet het nog steeds goed ,maak anders eens even een foto van het jong.
En dan kunnen wij kijken of het er goed uitziet !! Maar ik denk het wel .

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Marl1

Bedankt voor jullie reacties.

Ik maak me inderdaad vreselijk zorgen.... Ik ga proberen het gewoon af te wachten, er is ook nog geen 2e donsje.

Ik wil het allemaal maar goed doen, je hebt het alleen niet in de hand. De natuur gaat gewoon zijn gang.... Maar ik zou het vreselijk vinden als er een donsje dood gaat.

Met het jong gaat het wel goed. Hij loopt wel achter qua gewicht, hij woog net 47 gram. Hij is levendig, en blaast al tegen me. Helaas word hij geplukt.

Ik heb al foto's gemaakt, maar ik weet niet hoe ik ze van mijn camera op de computer moet zetten. Laat staan dat ik weet hoe ik ze op dit forum moet zetten.... Ik zal eens kijken of iemand me er mee kan helpen....

Vorig jaar hadden M&L een nest van 3 donsjes en die werden met een week of 6 pas geplukt, toen heb ik no-pickspray gekocht, maar mag je dat bij en jong van 2 weken ook gebruiken? En hoe moet ik die wondjes verzorgen? Het bloedt wel een beetje. Ik vind het echt zielig voor zo'n klein beestje. Ik weet ook niet precies wie het doet, 'k ben bang dat pa en ma het allebei doen.

Hebben jullie hiervoor nog tips/adviezen?

Nogmaals dank voor jullie hulp.

Groetjes Marleen.

Jeroenw

Eens goed denken om je te kunnen volgen
Dat plukkende koppel is nu de pleegkoppel?

En Vlede jaar hebben ze hun jongen geplukt
En je bent bang dat het nu weer gaat gebeuren
Bij de nieuwe jongen?

Ik ben niet zo voor chemisch middeltjes voor jongen
Valken , ik dee er vaseline op.

Maar ook hier zeg ik weer probleer geen problemen
Te denken die er nu niet zijn. ontspan en geniet van je kweekseizoen

Dat je bang ben dat je een donsje verlies het kan
Ik zeg je bent met kweken niet alleen met nieuw leven bezig
Maar ook met de dood. :(

Dat hoort bij het kweken

Leven en dood leggen altijd dicht bij elkaar.

Waarom dat ik dit zeg is dat je  dat ook naast je neer moet leggen
Zo lang dat de dood niet jou schuld is . Maar het natuur is waar wij als mensen geen macht over hebben.

ik zeg ontspan en geniet van je vogeltjes

Geniet van je. Nieuwe grut

Groet Jeroen


Marl1

Hoihoi,

Ik heb inmiddels een piep en tik-eitje....

Het oudste jong is inmiddels 16 dagen oud. Zijn echte ouders zorgen voor hem, ik heb geen ander (pleeg/back-up) koppel.

Verleden jaar hebben ze de jongen ook geplukt, en nu doen ze het weer helaas. Kan ik gewoon vaseline op de wondjes smeren? Wordt hij dan niet meer geplukt? Dan ga ik 't vanmiddag nog kopen.

No-pickspray werkt je zo: je sprayt het over het valkje, dan worden de veren bitter van smaak, en dat vinden pa en ma vies, en plukken ze niet meer. Met de jongen van vorig jaar hielp het wel, hun rug en achterhoofdje werden geplukt, hun rug kon ik goed behandelen, hun achterhoofdje bijna niet. De spray mag niet in hun oogjes komen, dus daar kon ik niet zoveel aan doen. Ik ben een beetje bang dat het toch wat te aggressief is voor zo'n klein vogeltje. Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik hierin ook m'n gevoel volgen?

Groetjes Marleen.

Jeroenw

Hoi

Blijkbaar heb je zelf daar ervaring mee je hebt het gebruikt Vlede jaar en het hielp zei je

Vaseline vinden ze ook niet echt prettig om dat tussen snavel te krijgen houden op met gedeeltelijk plukken
Maar bij het ene help het minder

En voor het wonden van het plukken is het ook goed voor genezing

Anti pik spray is dat ook goed op de wondjes ?

Gaaf gefeliciteerd een piep ei spannend
weer een donsje erbij  :D


Marl1

Yes!!!

Ik heb geluk gehad! Ik kom net uit m'n werk, ik ging direct kijken natuurlijk, pa en ma waren ook net toevallig van het nest af, en dan zie ik dat het eitje al een beetje open is, en het kleintje probeerde er al uit te komen. Ik heb het gewoon geboren zien worden.... Zo gaaf!!!

Alleen grote broer of zus vind het maar niks, die zit telkens te blazen, een kwestie van wennen denk ik, of het moet om mij en mijn camera geweest zijn....

Nou maar hopen dat alles goed mag gaan, en dat pa en ma niet te grof gaan voeren...

Maarre, hoe werkt anti-pikspray dan? Is dat niet hetzelfde als no-pickspray? Verleden jaar waren de valkjes al 6 weken oud toen ik het ging gebruiken, dit kleintje is slechts 16 dagen oud, vandaar mijn vraag. Ik heb inmiddels vaseline, dus ik zal de wondjes een klein beetje proberen te behandelen. Hoe zou jij het doen? De spray wel of niet gebruiken?

Groetjes Marleen.

Jeroenw

We kunnen het beter oordelen met foto's hoe erg het piken
Is

photobuck
Kan er voor zorgen dat je hier je foto's kan plaatsen

Ik zelf zal dat niet doen om dat ze nog zo klein zijn

Maar probeer bij Photobuck je foto's te uploaden en hier te plaatsen
Als je er niet uitkom ik help je ermee

Succes

En gefeliciteerd met je donsje
:D


Marl1

Hoihoi,

Het oudste jong is nu 21 dagen oud. Maar hij is zo kaal geplukt dat hij alleen vleugel- en staartpennen heeft, hij had ook een kuifje, maar die is inmiddels ook weg. Wat kan ik hier nou aan doen?

Ik zal morgen proberen een foto te plaatsen, dan kunnen jullie zelf zien hoe erg het is. Ik vind dat het erg is, en dat het de spuigaten uit loopt. Maar ik wacht wel af hoe jullie het vinden. Het valkje ziet er in ieder geval niet uit, hoe een valkje van 3 weken behoort uit te zien.

Het volgende heb ik gelezen bij een informatietopic hierboven over ouderkoppel plukt jongen:
Ze worden geplukt, wat nu?
Als je merkt dat de jongen worden geplukt, hou het dan goed in de gaten. Als het meevalt, laat ze dan bij voorkeur wel bij de ouders zitten, omdat dat eigenlijk wel het beste is. Zodra de jongen eruit gaan zien als 'gieren' ofwel nagenoeg kaalgeplukt worden, dan is het verstandig om wel maatregelen te nemen:
Naar gelang van de leeftijd
- Overzetten bij een ander koppel (let op of ze geaccepteerd worden). Het is daarbij belangrijk dat het 'pleegkoppel' jongen heeft van ongeveer dezelfde leeftijd. Ook moet er rekening  gehouden worden met het aantal jongen (max. 5-6 per nest).
- Uit het nest halen en verder voeren met de hand (doe dit alleen als je daar ervaring mee hebt of laat het over aan een ervaren kweker).
- Als ze bijna uitvliegen: zet ze in een bakje op de bodem van de kooi of in een speciale 'plukkooi'. Hier kunnen de ouders de jongen wel voeren door de tralies, maar niet bij de jongen om ze te plukken.


Moet ik dan toch maar gaan pappen? Andere mogelijkheid heb ik niet....

Groetjes Marleen.

animallovertje

pfoehh.. lijkt me lastig.. en er is niemand in de omgeving die een nest van dezelfde leeftijd heeft?
ik zou in ieder geval niet meer met dit koppel kweken. maar daar heb je nu natuurlijk niets aan..

Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Marl1

Ik heb helaas geen vrienden of kennissen die valkparkieten hebben.

En nee, ik was niet van plan om met dit koppel te kweken, en al helemaal niet nog een keertje!

Het is op deze manier niet leuk (meer).  :-\