7 mei 2025, 01:54:28

spreidpootjes -> knijpringen?

Gestart door SanneMuis, 17 juli 2012, 21:28:26

« vorige - volgende »

SanneMuis

Mijn valkjes zijn druk bezig met hun nest. Nu viel het mij op dat een jong eergisteren geboren vermoedelijk last heeft van spreidpootjes. Ik vermoed dat moeders veel te veel op de kleine ligt.

Nu heb ik wat gegoogled en de tip die steeds terug komt is knijpringen met een elastiekje/touwtje. Nu ben ik echt slechts hobbymatig aan het kweken en ben niet zo thuis in de ringen, ik heb er dus ook geen. Ik ga dus op zoek in webwinkels, ze zijn prima te verkrijgen, das geen punt. De verzendkosten die ze rekenen zijn het echter niet waard. meer dan 5euro voor 10 ringetjes van 1,80-2 euro, dat kan toch prima per briefpost zou je zeggen en postzegels zijn zo duur niet. Heeft iemand een idee waar ik die ringen tegen normale verzendkosten kan halen? Of misschien andere goedkopere tips? Iets bijbestellen is het eigenlijk ook niet waard want zou niet weten wat.
Ik heb er nog wel wat haast mee begreep dat je een vogel tot 8e dag ongeveer kunt ringen??

Ik heb de ondergrond al vervangen naar houtsnippers. Die lagen er eerst in maar de eitjes beschadigde daardoor dus heb ik dat vervangen voor zaagsel. Er moet nog een eitje uitkomen dus hoop dat dat goed gaat.

ben benieuwd

Rissiejjj

Knijpringen - De naam zegt het al, je knijpt ze om het pootje heen en haalt ze dus niet over de teentjes, dus hiervoor geld de 8 dagen regel niet. Dat is alleen voor de vaste voetringen.

Knijpringen kan ik hier in de buurt ook gewoon bij de dierenwinkel halen. Welkoop heeft ze liggen, maar ook de dierenwinkel in de wijk heeft ze, maar achter de balie, dus er even naar vragen.

*Manon*

19 juli 2012, 09:27:22 #2 Last Edit: 19 juli 2012, 09:29:45 by *Manon*
Hoi hoi,

Zit het jong er anders uit qua pootjes dan zijn broertjes en zusjes... ik vind een paar dagen nog wel erg kort om te spreken over spreidpootjes... en als ie zo klein is zou ik niet een ringetje aanbrengen...
Als ie nog zo jong is, zou je kunnen overwegen om calcitad bij de dierenarts te halen en hem daar een paar druppels van te geven..

In het verleden heb ik een valkje bij Rianne gehaald, die ook deze problematiek had en er met calcitat helemaal overheen is gekomen... het is nu een stoere valk die mooie rechte pootjes heeft...

Succes!

Groetjes Manon

*Manon*

oja en ringen... kun je het beste doen op dag 10 ongeveer... een valkje van ongeveer 30 gram is nog goed te ringen... daarna is ie te groot.

Wel is mijn ervaring dat je vooral de oudsten in de gaten moet houden, omdat deze het meest te eten krijgen en daardoor ook sneller in gewicht aankomen, en daardoor kun je dus net te laat zijn met ringen...
Beter een dag te vroeg ringen en het ringetje terug vinden in het blok om het nogmaals te proberen dan 1 dag te laat.

SanneMuis

Hoi Manon,

Dank voor je reactie, ik heb inmiddels wel knijpringetjes. Maar heb ze inderdaad niet hoeven te gebruiken bij de spreidpootjes.

En die knijpringen vind ik ook wel beetje vreemd eigenlijk. Ben bang dat ze zich daaraan blesseren, dus heb er niks mee gedaan zover.