19 april 2024, 20:07:49

Krop

Gestart door Motormark, 30 oktober 2003, 22:28:25

« vorige - volgende »

Motormark

Hoi,

geregeld lees ik in het forum dingen als "honger kan hij niet hebben, want de krop zit nog goed vol"

Ik heb m'n vogel al langst alle kanten bekeken, maar: Waar zit in godsnaam die krop, en hoe kun je zien dat hij vol is?

Ik kan m'n valkje niet makkelijk vastpakken en hij laat zich ook niet graag betasten.

Groetjes

Tara

Hoi,

de krop zit tussen het kopje en de buik, bij volwassen valken is die niet goed meer te zien, maar bij kleintjes is die nog erg goed te zien. Kijk maar op de foto bij de bijlage, dat was mijne kleine Plukkie, die er nu helaas niet meer is ...

Zie je dat dikke bolletje? Dat is de krop. Bij volwassen valkjes zie je die amper.

Groetjes, Tara

mastolk

Hoi,

De krop zit onder de kop bij het halsje als het ware. Vooral bij jonge valkjes is het belangrijk (als je ze met de hand voed) om te weten of de krop leeg is omdat ze anders kropverzuring kunnen krijgen. Als dit gebeurd dan is de krop niet leeg, en 'gooi' je als het ware extra eten erop dat is niet goed voor ze. Ze kunnen dan sterven. waarschijnlijk is Ieniemienie (ons jonge valkje) ook gestorven.  :'(
Hopelijk snap je het nu een beetje?!

Groetjes Margrietha

Motormark

Ik heb 'm.
Maar moet er bij een volk van 4 maanden nog op letten?

Tara

Hoi,

een valk van 4 maanden is normaal al zelfstandig, dus als hij zelf eet, hoef je er helemaal niet op letten :).

Groetjes, Tara

Motormark

Dank u Tara.
Over and out.

moonwitch (diana)

hoi

Nee hoor bij een valk van 4 maanden hoeft dat niet meer.
Je let voornamelijk op de krop als de valkjes nog gevoed worden door hun ouders of door jezelf met pap.
Volwassen valkjes eten zelf en weten wanneer ze genoeg hebben.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Kaatje

Hoi,

hoe kan je zien of de krop nog vol is? Bekkie opendoen en kijken?

Groetjes van Linda.

mastolk

Hoi Linda,

Nee....geen bekkie open doen. Je kunt het zien (zoals de foto) en daaraan zie je gewoon al of het vol is of niet. En je kunt eventueel heeeeeeel zacht voelen bij de krop aan de buitenkant of hij bol is of leeg.

Hopelijk snap je m'n uitleg. Het komt zoals je leest vooral op het KIJKEN aan de buitenkant aan! Soms erg lastig om te zien. Maar bij jongen zie je de krop duidelijk vol zitten hoor.
Maar of hij iets leeg, of helemaal leeg is is wel weer moeilijker te zien (althans dat vond ik!)

Succes ermee, groetjes MArgrietha

Kaatje

Bedankt voor je uitleg, ik snap het helemaal.
Kon eerst niet goed bedenken hoe je dat nu kan zien :)

Groetjes van Linda.

mastolk

Hoi LInda,

mooi dat het nu duidelijk is :)
Groetjes Margrietha