11 mei 2025, 06:22:36

Bleekmasker

Gestart door Manouk, 30 juli 2012, 13:11:37

« vorige - volgende »

Manouk

Ik heb een koppel waarvan ik de volgende mutatie berekening heb:

Moeder:witmasker cinnamon opaline
Vader:wildkleur split voor bont witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*) {X1:  cinnamon} {X2: lutino opaline}

man afkomst:
13% cinnamon split voor bont witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*) {X2: opaline}
13% opaline split voor bont witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*) {X1:  lutino} {X2: cinnamon}
13% witmasker cinnamon split voor bont {X2: opaline}
13% witmasker opaline split voor bont {X1:  lutino} {X2: cinnamon}
13% cinnamon split voor witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*) {X2: opaline}
13% opaline split voor witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*) {X1:  lutino} {X2: cinnamon}
13% witmasker cinnamon split voor {X2: opaline}
13% witmasker opaline split voor {X1:  lutino} {X2: cinnamon}

pop afkomst:
13% cinnamon split voor bont witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*)
13% lutino opaline split voor bont witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*)
13% witmasker cinnamon split voor bont
13% witmasker lutino opaline split voor bont
13% cinnamon split voor witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*)
13% lutino opaline split voor witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*)
13% witmasker cinnamon
13% witmasker lutino opaline

Maar nu heb ik een jong wat wildkleur bleekmasker word!
is dit een crossover?? en zoja kan ik dan weten wat het geslacht van het jong is?

Manouk

Ik ben vrij ongeduldig :) maar niemand een idee??

Patrick

Met crossover heb ik zelf geen verstand van maar denk dat je het beste even kan wachten op het antwoord van Bert.
Of stel deze vraag op : http://valkparkietenbenelux.forumup.be

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Bert_85

31 juli 2012, 19:28:50 #3 Last Edit: 31 juli 2012, 19:30:23 by Bert_85
Dit is inderdaad een crossing-over, op voorwaarde dat je 100% zeker bent van de splits van de vader en dat hij zeker de vader is.

Het jong kan zowel een man of een pop zijn maar de kans is groot dat het een man is.
Omdat daarvoor enkel een crossing-over met opaline nodig is, en die komen wel tot 10 keer vaker voor dan crossing-over tussen lutino en cinnamon, wat nodig is om een bleekmaskerwitmasker pop te bekomen in dit geval.

Als het een man is zal hij daarom ook wellicht split zijn voor [X1: lutino] [X2: opalinecinnamon].

Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Rianne

Ik dacht dat bij crossing-over hetgeen wat wegvalt niet terugkomt als split?

Bert_85

Dat klopt Rianne.

In dit geval is het opaline verdwenen van het chromosoom waar ook lutino op zit (en lutino bleef aanwezig). De split lutino heeft ie dus geërfd van de vader, de split opaline en cinnamon van de moeder.
Vandaar ook de split lutino op X1 en opalinecinnamon op X2.
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

mariejj

Citaat van: Bert_85 op 31 juli 2012, 19:28:50
Het jong kan zowel een man of een pop zijn maar de kans is groot dat het een man is.
Omdat daarvoor enkel een crossing-over met opaline nodig is, en die komen wel tot 10 keer vaker voor dan crossing-over tussen lutino en cinnamon, wat nodig is om een bleekmaskerwitmasker pop te bekomen in dit geval.

Is daar een onderzoek of iets naar gedaan? Of op basis van eigen ervaring?
Ik heb zelf het idee dat tussen opaline en cinnamon weinig verschil in zit. 

Manouk

ik weet 100% zeker dat het de vader is, aangezien dit mijn enige bleekmasker man is!!
bedankt voor de reacties allemaal in ieder geval!!

Manouk

Weer een nieuwe vraag hieraan gekoppeld!!

Nu is mijn jongste bleekmasker donsje een beetje in de veren, dit word een cinnamon opaline bleekmasker,

Voor zover ik weet heb ik de mutaties van de ouders correct,

Pixel komt van Caroline en van haar heb ik de splits doorgekregen,
Danii is eigen kweek en weet ik ook zeker van dat ze cinnamon opaline witmasker is..

doe ik iets verkeerd of is hier ook weer sprake van een cross-over?

mariejj

Denk dus eerder dat de splits van Pixel niet kloppen  ;)  Wie zijn de ouders, mutaties en splits. en zaten deze apart tijdens de kweek.

Manouk

Zou kunnen, twijfel nu eigenlijk ook een beetje aan de wangen van het wildkleurtje!!  foto's van de twee upload ik zo!!

Manouk

De ouders van Pixel zijn: Kouros en Nina Ricci van Caroline

Kouros: getekend witmasker split x1 cinnamon x2 opaline
Nina Ricci: Opaline lutino split bleekmaskerwitmasker bont

Manouk

Het gaat om deze jongen:

Manouk

Zoals ik het nu zie ben ik bijna zeker dat het wildkleurtje geen bleekmasker is!
maar de opaline cinnamon wel!!

mariejj

Inderdaad dat is een wildkleur  ;)
even wachten totdat de ander volledig in de veren zit want er kan zoals je ziet een hoop veranderen.