Mijn tamme valk wil niets weten van soortgenootje

Gestart door 19visje86, 30 juli 2012, 11:39:15

« vorige - volgende »

19visje86

Na lang nadenken heb ik gisteren een soortgenootje erbij gehaald voor mijn valkje Polleke. Polleke is helaas een papvalkje en hangt nogal erg aan mij. Hij is nu 2 jaar oud.

Het nieuwe valkje kwam uit een volière en is dus andere vogels gewend. Het valkje is ongeveer 4 maanden nu.
Het nieuwe valkje zit nu in de kooi van Polleke en Polleke heb ik in zijn vakantie kooi gezet, zodat ik hem er makkelijk uit kan halen.
Polleke is nogal bang van zijn nieuwe vriendje. Als ik dichtbij het nieuwe valkje kom, gaat Polleke op mijn rug zitten, zodat hij hem maar niet hoeft te zien.
Ik heb de kooien tegenover elkaar staan en dan zie je dat ze toch af en toe wel naar elkaar kijken en op elkaar roepen.

Daarnaast heb ik het nieuwe valkje ook nog niet zien eten of drinken. Heb wat voer meegekregen van de vorige eigenaar, dus daar kan het niet aan liggen. Soms is ze redelijk actief, spelen met het speelgoed en klimmen. Misschien heeft ze wel een heel klein beetje gegeten, maar zodra ik in de buurt van de kooi kom blijft ze stil zitten.

Wat te doen?

kaykiller

30 juli 2012, 12:19:10 #1 Last Edit: 30 juli 2012, 12:21:20 by kaykiller
Citaat van: 19visje86 op 30 juli 2012, 11:39:15
Na lang nadenken heb ik gisteren een soortgenootje erbij gehaald voor mijn valkje Polleke. Polleke is helaas een papvalkje en hangt nogal erg aan mij. Hij is nu 2 jaar oud.

Het nieuwe valkje kwam uit een volière en is dus andere vogels gewend. Het valkje is ongeveer 4 maanden nu.
Het nieuwe valkje zit nu in de kooi van Polleke en Polleke heb ik in zijn vakantie kooi gezet, zodat ik hem er makkelijk uit kan halen.
Polleke is nogal bang van zijn nieuwe vriendje. Als ik dichtbij het nieuwe valkje kom, gaat Polleke op mijn rug zitten, zodat hij hem maar niet hoeft te zien.
Ik heb de kooien tegenover elkaar staan en dan zie je dat ze toch af en toe wel naar elkaar kijken en op elkaar roepen.

Daarnaast heb ik het nieuwe valkje ook nog niet zien eten of drinken. Heb wat voer meegekregen van de vorige eigenaar, dus daar kan het niet aan liggen. Soms is ze redelijk actief, spelen met het speelgoed en klimmen. Misschien heeft ze wel een heel klein beetje gegeten, maar zodra ik in de buurt van de kooi kom blijft ze stil zitten.

Wat te doen?


het valkje moet nog wennen sommige valkjes wennen in 3 dagen andere in 1 week soms later ligt aan het karakter van het valkje maar als ze niet vechte komt het wel goed ;)

smiley

Hallo

Ik heb ook zo'n valkje gehad en hij zit nu in een binnen-voliére
Samen met nog 10 anderen .
Het was een valkje die alleen maar aan mensen hing en ook niets van de andere valkjes moest hebben .
Hij heeft  nu zelfs een popje en vermaakt zich prima ...
Jouw valkjes moeten nog aan elkaar wennen en dat gaat niet in 1 dag !!
dat kan wel een paar weken duren ,maar meestal gaat het wel sneller ...
Maar het sleutelwoord is geduld ...jij bent ook niet gelijk de beste vrienden met bv.nieuwe buren  ;) ;)
De valkjes moeten ook elkaar leren kennen en dan komt het vanzelf wel .
Laat je nieuwe valkje een paar dagen met rust ,kijk naar haar op afstand .
Zij moet ook aan alles wennen ,komt uit een buiten voliére en zit nu in een kooitje  :-\
Praat zoveel mogelijk tegen haar ,maar blijf op afstand en bouw het uit naar steeds iets dichter bij .
Doe al je handelingen rustig en bedaard ,dan heeft ze zo door dat je haar geen kwaad wil doen !!

Groetjes Conny

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

19visje86

Ik merk dat Polleke er wel steeds meer aan gaat wennen.
Heb ze net even bij elkaar in de kooi gehad en dat ging goed.
Ze schrokken niet meer van elkaar.

Wat mij echter meer zorgen geeft, is het feit dat het nieuwe valkje eigenlijk nog niets gegeten heeft. Ik heb haar vanmiddag wel zien drinken. Ze zoekt wel steeds contact met Polleke in de andere kooi door voor de tralies op en neer te lopen. Ze maakt wel een levendige indruk op mij, echter als ik dicht bij de kooi ben dan blijft ze stil zitten.

smiley

Hoi

Je kan trosgierst ophangen in de kooi ,de meeste valkjes zijn er gek op .
Steek een stukje donker bruin brood door de tralies vinden ze vaak ook erg lekker .
En hang gewoon extra bakjes voer op in de kooi ....en verder doe je het super !!

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

19visje86

Hier weer even een update.
De nieuwe valkparkiet wilde alsmaar niet eten. Daarnaast was Polleke toch nog aan het blazen op zijn nieuwe "vriendje".
Heb contact opgenomen met de kweker en deze stelde voor om de vogel terug te brengen en een andere uit te zoeken.

Er waren nog geen jonge vogels die oud genoeg waren om bij hun ouders weg te gaan, dus moet ik nu nog even wachten.
Volgens zijn verwachtingen zou de nieuwe vogel ongeveer deze week zelfstandig zijn.

Ben benieuwd hoe dit gaat. Wel erg fijn dat de kweker het ook belangrijk vindt dat zijn vogels goed terecht komen :)

19visje86

Sinds 2 weken heeft Polleke weer een "vriendje".
Ze zitten sinds een week bij elkaar in de kooi.
Het gaat redelijk onderling. Ze doen gewoon beide hun ding, maar echt toenadering zoeken naar elkaar doen ze niet.
Als ze bij elkaar in de buurt komen, dan blazen ze een beetje naar elkaar.

Zoiezo blijft Polleke mijn aandacht opeisen met krijsen als ik in de kamer ben. Dit lijkt ook erger geworden te zijn sinds nummer 2 er bij is.

Ik vraag me ook echt af of Polleke dit wel leuk vindt zo. Ik heb er een soortgenootje bijgenomen voor hem, maar of hij er blij mee is...

Het nieuwe Valkje wil ook niets van mij weten. Ik probeer veel tegen haar te praten, maar ze is erg bang. Verder doet ze het heel goed. Ze eet goed en speelt ook in de kooi met alle speeltjes die er zijn.

Wat is wijsheid om te doen?

donsje

denk gewoon dat het tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe situatie.