17 mei 2025, 20:57:53

Stil / Doet weinig

Gestart door Han, 27 juli 2012, 18:24:44

« vorige - volgende »

Han

Hallo Valkparkiet Liefhebbers,

Sinds woensdag heb ik een handtamme valkparkiet die ook geringt is. Hij is ongeveer 10 weken oud.

Het probleem is hij doet niks in de kooi behalve eten en drinken. En hij maakt ook geen geluidjes op 1 of 2 keer na dan.

Hij is al wel een paar keer uit de kooi geweest op mijn hand enzo, en heb ook super veel tegen hem gepraat.

Hebben jullie advies?

groetjes Han

Pino_01

27 juli 2012, 19:54:15 #1 Last Edit: 27 juli 2012, 19:58:03 by Pino_01
Hoi,

Heeft hij stokken in zijn kooi en speelgoed?

Wat doet hij als je hem daar op zet?

Eet en drinkt hij wel?

Is hij wel actief als hij bij je op de hand zit?
Maakt hij dan wel geluid?

Mocht je het echt niet vertrouwen, en denk je dat hij ziek is of iets dergelijks, dan wil ik je toch adviseren om eens contact te zoeken met een dierenarts die ook verstand heeft van vogels.

Die van ons ( Pino) klimt zelf op zij stok ( zelfde leeftijd) en is gek op aandacht.
Hij is zo nu en dan wel "aanwezig" in zijn kooi en hij reageert vooral als we langs de kooi lopen.
Maar hij is over het algemeen vrij rustig.

Izzy

Sinds woensdag, dat is dus twee dagen?

Een valkje heeft tijd nodig om te wennen.
Op advies van de kweker hebben wij onze valk de eerste week in haar kooi gelaten om daar aan te wennen. Alles is nieuw en anders. Ze zit alleen in een vreemde omgeving!

Pas na een week hebben we de kooi open gezet na eerst de kamer te hebben nagelopen op gevaarlijke dingen: gordijnen dicht, geen kieren tussen kast en muur, giftige planten weg, eventuele hond vasthouden, deuren dicht.
De meeste valken gaan heel voorzichtig op verkenning en moeten wennen aan waar alles staat zodat ze in kunnen schatten waar ze kunnen vliegen en landen.
Daarna zijn ze vaak flink moe en slapen ze veel, zeker jonge valkjes.

Dit kost echt allemaal tijd en geduld, ook wat betreft het geluidjes maken en eventueel praten.
Hoe meer rust je zelf uitstraalt, hoe beter het allemaal zal gaan.
Niets overhaasten is mijn advies!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Pino_01

27 juli 2012, 20:00:56 #3 Last Edit: 27 juli 2012, 20:04:24 by Pino_01
Wij hebben ons Valkje juist meteen op de hand genomen.
Maar Pino is ook extreem tam, hij vind alles best.

Als wij hem een week niet op de hand zouden nemen, dan zou Pino juist van ons vervreemden, denken wij.

Maar het ligt ook maar net aan hoe tam je Valkje is en wat hij al gewend was, denk ik.

@ Han:

Komt je Valkje bij een kweker weg, of uit de winkel?
Ik denk dat ook vooral wat je Valkje al gewend is, te maken heeft met hoe hij nu reageert.
Zoals Izzy al zegt, hij/zij heeft tijd nodig om te wennen.

Izzy

Klopt wat Pino zegt, het ligt aan wat je valk gewend is.

Die van ons was niets gewend, en is ook super tam geworden! Van mij vindt ze alles goed maar het gaat hoe dan ook niet vanzelf. Geduld, rust en heel veel aandacht en dan komt het vast goed!

Kolkkie

Han,

geef je valkje de tijd om te wennen. Hij komt van een vertrouwde omgeving (misschien nog wel bij zijn ouders vandaan) ineens in een vreemde omgeving.
Alles is nieuw en onbekend voor hem, zelfs zijn/haar nieuwe baasje is erg vreemd. Om een vertrouwensband te krijgen heb je tijd en geduld nodig, heel veel geduld soms.

De dingen komen vanzelf wel, maar geef hem even de tijd om de acclimatiseren.
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Han

Hallo Iedereen,

Al dank voor jullie (snelle) reactie's tot nu toe. Een aantal extra gegevens:

In de kooi zitten 2 houten Sta stoken, en een hangend speelgoed (wil het nog niet te vol maken anders wordt mischien gek).

De vogel komt van een dieren winkel die hem binnen had van een vaste kweker (vandaar ook dat hij handtam en geringt is).

Han

Pino_01

28 juli 2012, 18:09:31 #7 Last Edit: 28 juli 2012, 18:28:32 by Pino_01
Er is een stappenplan om je valkje tam te krijgen:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Misschien heb je daar iets aan.

Veel succes.